Bankowość i finanse: Auto na kredyt
Od początku polskiej transformacji gospodarczej błyskawicznie zmieniały się wszystkie dziedziny życia. Trudno dostępne dobra, choćby samochody, znalazły się w zasięgu ręki. Wystarczyło sięgnąć po kredyt. W ten sposób wolny rynek i banki zrealizowały niespełnione przez dekady marzenia Polaków o własnym aucie.
Halina Tarasewicz
Banki zajęte na samym początku swoimi problemami, związanymi z transformacją własnego sektora, chyba nie dostrzegły od razu tego lukratywnego segmentu rynku. A ten, jak wiadomo, nie znosi próżni. Pojawiły się więc instytucje finansowe, które nauczone doświadczeniem globalnej gospodarki, doskonale wiedziały, że na kredytach samochodowych można dobrze zarobić. Koncerny motoryzacyjne dostrzegły szansę, aby wejść na polski rynek i sprzedać jak najwięcej nowych samochodów. Nie wystarczyło klientów zachęcić optymalnymi cenami. Trzeba było dać im do ręki pieniądze na zaspokojenie rozbudzonych apetytów.
Nowi gracze
Warto też dostrzec korelację z lat 90. pomiędzy wykupywaniem przez zachodnie koncerny udziałów w polskich firmach motoryzacyjnych a tworzeniem przez nich wyspecjalizowanych banków samochodowych. Wystarczy wspomnieć inwestycje koncernu FIAT w Tychach i w Bielsku-Białej oraz Volkswagena w podpoznańskich zakładach produkujących dostawcze Tarpany. Podobnie było z Fordem, który uruchomił w Płońsku montownie swoich pojazdów. Pierwsze banki specjalistyczne związane z koncernami motoryzacyjnymi pojawiły się w Polsce już w końcu lat 90. Do działających od 1997 r. FCE Bank Polska, powiązanego z Fordem, i Opel Bank Polska dołączyły – rok później – Fiat Bank Polska i Volkswagen Bank. Dwa lata później na naszym rynku pojawił się Toyota Bank Polska.
FCE Bank Polska S.A. jest częścią Ford Motor Credit Company. FMCC ma ogromne doświadczenie na rynku usług finansowych. Od ponad 50 lat obsługuje klientów z całego świata. Na rynku polskim swą ofertę – kredyty, i leasing kieruje (i to od początku) do nabywców samochodów marki Ford i Volvo. Kredytuje zatem zakup wszystkich marek sprzedawanych w sieci dealerskiej Forda i Volvo.
Historia Opel Banku Polska jest nieco skomplikowana. Wywodzi się od firmy GMAC, która weszła na polski rynek w 1996 r. Od sierpnia 2001 r. funkcjonuje pod nazwą GMAC Bank Polska S.A. Świadczy usługi ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI