Banking dla generacji Y: Pokolenie smartfona
Od 2007 r., gdy firma Apple zaprezentowała swój pierwszy iPhone, zmianie uległ globalny wizerunek telefonu jako komunikatora internetowego i platformy rozrywkowej.
Telefon komórkowy postrzegany do tej pory jako narzędzie służące do dzwonienia i wysyłania wiadomości tekstowych został wzbogacony o szerokie możliwości multimedialne i wygodny dostęp do internetu. Urządzenie to staje się jeszcze bardziej atrakcyjne, ponieważ zostało połączone z funkcjami płatniczymi. Wiadomo, że najważniejszym atrybutem bankowości mobilnej jest jej dostępność niezależnie od miejsca, w którym znajdzie się użytkownik telefonu np. podczas podróży, odpoczynku czy też pracy w terenie.
Nie dla nas marmury
Z badania TNS Polska na zlecenie serwisu Walutomat.pl. wynika, że co ósmy Polak najchętniej zrezygnowałby z gotówki na rzecz płatności internetowych i mobilnych. Za płatnościami z komórki opowiedziała się co piąta osoba z wykształceniem wyższym oraz osoby młode (20 proc.). Wielu młodych Polaków uważa również, że dni stacjonarnych banków oraz kantorów są już policzone. Całkowitej zmiany funkcjonowania rynku wymiany walut i usług bankowych spodziewa się pokolenie Y, czyli głównie dwudziestolatkowie.
Badanie Consumer Connection przeprowadzone przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska wskazuje, że obecnie już 5,5 mln Polaków korzysta regularnie (przynajmniej raz w miesiącu) z internetu w telefonie. Od 2010 r. liczba takich osób wzrosła o prawie 600 proc.. Im użytkownicy młodsi, tym częściej korzystają z tego narzędzia komunikacji. Wśród Polaków w wieku 15-24 robi to 36 proc., czyli 1,9 mln osób, a w grupie 25-34 lat 29 proc. Obok wieku duże znaczenie mają także dochody. Regularnie z transmisji danych w telefonie korzystają osoby o wysokich dochodach i te bez dochodów, czyli głównie uczniowie i studenci. Wbrew stereotypom, nie ma natomiast dużej różnicy pomiędzy płciami – z internetu w komórce korzysta 21 proc. mężczyzn i 19 proc. kobiet.
Niebagatelną rolę w rozwoju internetu odgrywają smartfony, których posiadaczami jest już 18 proc. Polaków, czyli co piąty posiadacz komórki. Biorąc pod uwagę funkcje, z których korzystają najczęściej posiadacze smartfonów (WWW, e-mail, serwisy społecznościowe, gry, finanse), można powiedzieć, że te urządzenia pełnią w praktyce funkcje przenośnych komputerów. Jakiego rodzaju aplikacje najczęściej pobierają Polacy? Największą popularnością cieszą się te, które pozwalają zwiększyć funkcje komunikacyjne komórek, czyli komunikatory (44 proc.) i serwisy społecznościowe (41 proc.), a także aplikacje użytkowe, ułatwiające wykonywanie codziennych czynności (41 proc.). Co ciekawe, młodzież pobiera równie często gry i… aplikacje pogodowe.
ZASŁYSZANE W SIECI Ponad połowa (64 proc.) internautów deklaruje, że często rekomenduje znajomym produkty i usługi, z których sami korzystają. Tylko 1/4 twierdzi, że nie przywiązuje wagi do opinii innych użytkowników sieci – wynika z badania Think Kong i serwisu StudentsWatch.pl. Dla większości e-media to m.in. platforma rekomendacji przyjaciołom produktów i usług, z których sami korzystają. Jednocześnie aż 79 proc polskich internautów uważa serwisy społecznoś... |
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI