Banki spółdzielcze i ich partnerzy: Rekomendacje na kryzysk: styczeń 2015

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2015.01.foto.046.a.150xPRZEDSIĘBIORCZE BANKI

Podkarpacki Bank Spółdzielczy w Sanoku zwyciężył w XVI edycji konkursu "Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców", zdobywając tytuł laureata wraz ze złotą statuetką i godłem promocyjnym z 7 złotymi gwiazdami. Drugim laureatem został Bank Spółdzielczy w Namysłowie. Platynowe statuetki otrzymały BS w Ciechanowcu i BS w Namysłowie, wyróżnienia honorowe: MBS w Myszkowie i PBS w Świdwinie. Nagrody konkursu odebrały również BS w Kolnie, BS w Księżpolu, MBS w Łomiankach, BS w Zambrowie, BS w Siedlcu, PBS w Janikowie i RBS w Lututowie. Anna Mrowińska z RBS w Lututowie, Irena Ewa Pomichowska z BS w Kolnie i Małgorzata Fleiszerowicz z BS w Siedlcu zostały uhonorowane tytułem Profesjonalny Doradca Bankowości MŚP

Organizatorzy konkursu: Krajowa Izba Gospodarcza i Polsko-Amerykańska Fundacja Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw ocenili banki na podstawie przedstawionej w prezentacji oferty usług dla MŚP, opinii audytorów wizytujących placówki oraz zebranych ankiet klientów i tzw. fotografii doradców. Sprawdzano m.in., gdzie firmy płacą najwięcej za rozliczenia, czy i gdzie najkrócej czekają na decyzję kredytową. Zwycięskie banki oferują zestaw produktów i usług najbardziej odpowiadający potrzebom i specyfice sektora MŚP. Z badań wynika, że tendencją dominującą jest oparcie obsługi małych firm na modelu bankowości detalicznej, maksymalnie uproszczonej, wystandaryzowanej i relatywnie tańszej.

NASZ WEHIKUŁ CYFROWY

Komisja Europejska zatwierdziła wart 2 mld euro program operacyjny „Polska Cyfrowa”, który przewiduje, że do 2020 r. każdy mieszkaniec kraju będzie posiadał dostęp do internetu o prędkości powyżej 30 Mb/s. Program zakłada inwestycje w szerokopasmowe sieci na terenach wiejskich i upowszechnienie dostępu do otwartych publicznych baz danych. Beneficjentami wsparcia będą głównie firmy telekomunikacyjne, administracja publiczna i jednostki samorządu terytorialnego. Pula środków na dostarczanie szybkiego internetu wynosi ponad 1 mld euro. Projekty mogą ruszyć już w drugim kwartale 2015 r.

PIENIĄDZE BEZ BIUROKRACJI

Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że tylko 40 proc. Polaków oszczędza, ale jedynie co dziesiąty robi to regularnie. Z „chwilówki” raz w życiu skorzystał przynajmniej co dziesiąty Polak, w tej grupie aż 59 proc. deklaruje, że zrobiłoby to ponownie. Ok. 19 proc. respondentów umowę takiej pożyczki czyta zazwyczaj tylko pobieżnie, co piąty nie jest w stanie obliczyć kosztu kredytu gotówkowego lub stopy zwrotu z lokaty. Jedna trzecia (35 proc.) uważa, że firmy pożyczkowe nie zawsze informują o wszystkich kosztach pożyczki, a nie ufa im połowa (53 proc.). Dlaczego „chwilówki” są popularne? Ze względu na możliwość szybszego uzyskania pieniędzy niż w banku (54 proc.), minimum formalności (36 proc.) i brak potrzeby udowadniania zdolności kredytowej (31 proc.).

FENOMEN… KOMUNII

Firma doradcza The Boston Consulting Group sporządziła raport, w którym szacuje wartość gospodarki internetowej w Polsce na 36 mld zł, tj. 2,7 proc. PKB (według danych z 2009 r.). Raport wskazuje, że usługi cyfrowe wzrastają dwukrotnie szybciej niż PKB. W rankingu Comscore polscy internauci zajmowali pierwsze miejsce w Europie w ilości zapytań w Google, a także czwarte na świecie pod względem liczby haseł Wikipedii i trzecie wśród użytkowników Skype’a. Na każde 100 zł wydawanych w handlu detalicznym, zaledwie 3 zł płacimy za pomocą internetu, ale też dwukrotnie więcej wydajemy… pod wpływem sieci, czyli najpierw porównujemy w komputerze marki i ceny oraz znajdujemy sklep, do którego idziemy kupić wybrany produkt. Ocenia się, że 10 proc. handlu detalicznego jest bezpośrednio lub pośrednio generowane przez internet. Oznacza to, iż co dziesiąta złotówka jest wydawana pod wpływem sieci. Niemal 100 proc. firm posiada dostęp do internetu i korzysta z poczty elektronicznej, a ponad połowa prowadzi stronę jako wizytówkę swojego biznesu. Według danych Eurostatu mamy trzykrotnie więcej komputerów niż jakikolwiek inny kraj w UE, a także największy dostęp dzieci w wieku 7-15 lat do sprzętu cyfrowego, co BCG tłumaczy fenomenem tzw. pierwszej komunii świętej, a dokładniej prezentów komunijnych.

BGK: GWARANCJE DE MINIMIS

Bank Gospodarstwa Krajowego poinformował, że udzielił już gwarancji na 16 mld zł dla 74 tys. przedsiębiorców. Do grudnia 2014 r. łączna wartość udzielonych kredytów z gwarancją de minimis wyniosła ok. 28,128 mld zł. Poziom funduszy własnych BGK umożliwia udzielenie gwarancji do kwoty 30 mld zł, co pozwala na aktywowanie 50 mld zł kredytów.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI