Banki i klienci: Obligacje komunalne w modelu biznesowym bankowości spółdzielczej

Banki i klienci: Obligacje komunalne w modelu biznesowym bankowości spółdzielczej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Niezależnie od bieżących problemów regulacyjnych dotyczących sektora oraz wprowadzania nowych technologii, banki spółdzielcze i ich zrzeszenia muszą obronić i wzmocnić swoje pozycje na rynkach lokalnych. Dziwić zatem może wciąż niewielkie ich zaangażowanie w emisję papierów dłużnych dla jednostek samorządu terytorialnego i dla przedsiębiorstw komunalnych.

Zbigniew R. Wierzbicki

Jednostki samorządowe są zazwyczaj kluczowymi klientami na rynkach lokalnych w skali powiatu i średnich oraz małych miast, a zwłaszcza gmin. Jeśli mała aktywność, a niekiedy wręcz niechęć części banków spółdzielczych do współudziału w organizowaniu emisji obligacji komunalnych, a także pasywność banków zrzeszających, wynika z przyjętego modelu biznesowego, to warto byłoby zastanowić się nad jego zmianą. Używana niekiedy argumentacja, że działania takie są mniej opłacalne w porównaniu z kredytami dla JST to efekt prymatu krótkookresowych i na dodatek względnych korzyści nad długoterminowymi interesami, zwłaszcza związanymi z relacjami ze społecznością lokalną. Zazwyczaj zresztą w ofertach bankowości spółdzielczej dla przedsiębiorstw komunalnych nie znajdziemy ani obligacji, ani krótkoterminowych papierów dłużnych.

Bankowość spółdzielcza na rynku obligacji komunalnych

Z informacji Fitch Ratings Polska wynika, że 31 stycznia br. wartość czynnych emisji obligacji komunalnych wyniosła ponad 19,8 mld zł. Liderami wśród instytucji organizujących je dla JST są cztery banki:

  • PKO BP – 8,16 mld zł (41,1% udziału w rynku);
  • Grupa Pekao S.A. – 5,41 mld zł (27,2%);
  • Bank Gospodarstwa Krajowego – 1,3 mld zł (6,7 %);
  • Grupa ING – 1,2 mld zł (6,2%).

Jak na tym tle wyglądają oba spółdzielcze zrzeszenia? Według Fitch Rating Polska Zrzeszenie BPS S.A., zajmujące ósme miejsce wśród organizatorów emisji, ma w swoim portfelu obligacje komunalne w kwocie 0,4 mld zł, czyli 2,01% udziału w rynku. Natomiast Zrzeszenie SGB-Banku ma o połowę mniej -0,2 mld zł i 1,1% udziału w rynku. W sumie zatem oba zrzeszenia mają obligo obligacji komunalnych w wysokości 0,6 mld zł i 3,11% udziału w rynku. Z pewnością jest to o wiele za mało w stosunku do potrzeb samorządów – klientów banków spółdzielczych. Jest to sytuacja co najmniej niepokojąca, oznacza bowiem, że inne banki mają nieproporcjonalnie duży udział w tym rynku – nawet jeśli pominiemy emisje obligacji komunalnych organizowane dla dużych i średnich miast oraz województw. Zatem pozycja banków spółdzielczych w obsłudze nie tylko samych JST, ale i społeczności lokalnych może być zagrożona.

Przykłady banków spółdzielczych w Niemczech i Francji dobitnie pokazują, że bez utrzymania silnej pozycji w obsłudze bieżących i rozwojowych potrzeb JST maleją szanse tych instytucji na ich dalszy rozwój. W Polsce, mimo zmiennej dynamiki, wartość czynnych emisji obligacji komunalnych stale rośnie. Nie powinno to ulec zmianie, bowiem coraz wyższe wymagania stawiane przez społeczności lokalne jednostkom samorządu terytorialnego sprawiają, że coraz częściej będą one wybierać obligacje komunalne jako bardziej elastyczny instrument finansowania.

Atrakcyjność obligacji?

Dr Zbigniew R. Wierzbicki
Menedżer z ponad 30-letnim doświadczeniem w sektorze finansowym i korporacyjnym. Obecnie dyr. ds. doradztwa finansowego w akredytowanej w zakresie project management firmie szkoleniowo-doradczej CRM S.A., wiceprezes zarządu w CRM Finanse sp. z o.o., a także przewodniczący RN w giełdowej spółce BETACOM S.A. oraz członek Rady Forum Strategii Bankowych przy ZBP.

Środki finansowe z emisji obligacji komunalnych dają możliwości zaspokojenia różnorodnych potrzeb finansowych samorządów – zarówno w małych gminach wiejskich, jak i dużych aglomeracjach miejskich, a nawet województw. Papiery te mogą być efektywnym instrumentem równoważenia budżetu oraz zapewnienia płynności finansowej JST tak w krótkim, jak i długim okresie. Dzięki nim można zdobywać fundusze na rozmaite projekty inwestycyjne, w tym wspólne przedsięwzięcia kilku jednostek samorządu terytorialnego bądź kilku przedsiębiorstw komunalnych. Jednocześnie obligacje komunalne umożliwiają aktywne zarządzanie poziomem, strukturą i kosztami zadłużenia, m.in. dzięki możliwości jego konwersji lub rolowania.

Celem emisji obligacji może być np.:

  • pozyskanie środków na działalność bieżącą;
  • pozyskanie środków na realizację inwestycji;
  • pozyskanie środków na zapewnienie wkładu własnego przy staraniu się o środki z funduszy UE;
  • pozyskanie środków na tzw. finansowanie pomostowe, w tym związane z realizacją przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI