Bank Zachodni WBK udostępnił e-Gwarancje
e-Gwarancja jest gwarancją bankową wystawianą w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Poza formą wystawienia, nie różni się ona niczym od standardowej gwarancji papierowej – wywołuje te same skutki prawne. Jednocześnie e-Gwarancja zapewnia oszczędność czasu i jest bardzo wygodna, ponieważ eliminuje potrzebę drukowania i ręcznego podpisywania dokumentów oraz przesyłania ich pocztą czy kurierem. – Dla klientów korporacyjnych czas jest na wagę złota. Elektroniczna usługa gwarancji ułatwia im prowadzenie biznesu, przy czym zadowoleni są nie tylko sami klienci, ale też ich partnerzy biznesowi. Dla nas to bardzo istotne – podkreśla Andrzej Fürstenberg, dyrektor Departamentu Transformacji i Operacji Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Bezpiecznie
Oprócz wygody, elektroniczna forma gwarancji to także bezpieczeństwo dokumentu i zawartych w nim danych. Dokument nie musi być przekazywany i archiwizowany w formie fizycznej, co znacząco zmniejsza ryzyko dostępu osób trzecich i nieupoważnionych. To jedna z przewag tej formy gwarancji bankowej nad jej papierowym odpowiednikiem. Sama e-Gwarancja jest w pełni zabezpieczona – wykorzystuje ona podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego wydanym przez Krajową Izbę Rozliczeniową wyznaczonym pełnomocnikom Banku Zachodniego WBK. Beneficjent e-Gwarancji może w prosty sposób zweryfikować autentyczność poświadczenia gwarancji, w tym sprawdzić tożsamość podpisującego pełnomocnika Banku, porównując go z listą dostępną na stronie https://www.bzwbk.pl/przedsiebiorstwa-i-korporacje/rozliczenia-transakcji-handlowych/gwarancja/gwarancja-i-e-gwarancja.html#tab_e-gwarancja. W przypadku e-Gwarancji przesłanej e-mailem bezpośrednio do beneficjenta, dokument jest dodatkowo zabezpieczony hasłem, które zleceniodawca e-Gwarancji określa i udostępnia beneficjentowi.
Prościej niż w papierze
Usługa e-Gwarancji jest dostępna dla wszystkich klientów firmowych Banku Zachodniego WBK. Proces wnioskowania o e-Gwarancję jest podobny jak w przypadku gwarancji papierowej, z tym że w ostatnim kroku przedsiębiorcy zyskują możliwość wyboru elektronicznej formy dokumentu oraz wybierają sposób jego przekazania. – W przypadku wyboru usługi e-Gwarancji, bank przygotowuje list gwarancyjny w formie pliku PDF, który następnie jest opatrywany przez pełnomocników Banku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, równoważnym pod względem skutków prawnych podpisowi manualnemu – wyjaśnia Dorota Wiśniewska, dyrektor Centrum Obsługi Trade Finance. Przedsiębiorca wnioskujący o gwarancję sam wybiera drogę, którą trafi ona do beneficjenta. Może zatem samodzielnie przesłać plik e-Gwarancji do beneficjenta lub od razu na etapie składania wniosku zlecić bankowi przesłanie jej bezpośrednio na wskazany e-mail beneficjenta.
Innowacja za innowacją
Usługę e-Gwarancji udostępnia tylko kilka banków w kraju. – W portfolio naszych wdrożeń w bankowości internetowej iBiznes24 i iBiznes24 Mobile znajdują się jedne z najbardziej innowacyjnych rozwiązań; podobnie jak w obsłudze telefonicznej, gdzie jako pierwszy bank w Polsce zaoferowaliśmy biometrię głosową, czyli usługę weryfikacji tożsamości na podstawie głosu. Pracujemy nad kolejnymi funkcjonalnościami. Wszystkie łączy jedno: mają ułatwić życie klientom – mówi Andrzej Fürstenberg
BZ WBK