Bank w roli anioła biznesu

Bank w roli anioła biznesu
Konrad Radzik Alior Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak banki wspierają młode firmy technologiczne? - podczas Wolves Summit z Konradem Radzikiem, ekspertem ds. fintech w Alior Banku rozmawia Karol Jerzy Mórawski.

#KonradRadzik: Dysponujemy departamentem #Fintech, który pośredniczy w kontaktach między środowiskiem młodych przedsiębiorców a sektorem bankowym #WolvesSummit @AliorBankSA

Młode wilki biznesu technologicznego oraz ich mecenasi i mentorzy ponownie zawitali do Warszawy. W kolejnej edycji Wolves Summit – jednego z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń poświęconych firmom debiutującym w branży high-tech – nie mogło zabraknąć wystąpień przedstawicieli polskiego sektora finansowego, aktywnie zaangażowanych we wspieranie powstających na rodzimym rynku fintechów.

Jedną z takich instytucji jest Alior Bank, który w grudniu ubiegłego roku ogłosił wyniki pierwszej edycji programu akceleracyjnego RBL_START. Kulisy współdziałania relatywnie młodej, acz silnej instytucji finansowej z młodymi wilkami polskiego biznesu ujawnił nam Konrad Radzik, ekspert ds. fintech w Alior Banku.

Karol Mórawski: Stworzenie własnego środowiska testowego dla firm technologicznych to szczególna forma kooperacji pomiędzy klasyczną bankowością a innowacyjnym startupami. Czy to zjawisko stanowi polską specjalność, czy w innych krajach możemy wskazać podobne przykłady?

Konrad Radzik: Kooperacja na linii bank-fintech jest trendem ogólnoświatowym. Instytucje sektora finansowego coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że bez zewnętrznego wsparcia nie będą w stanie utrzymać pozycji lidera rynku, w związku z tym szukają innowacji w segmencie statupów i fintechów.

Alior Bank stara się podążać w tym kierunku, cała nasza dziesięcioletnia historia udowadnia, że jesteśmy obecni w tym obszarze, cały czas poszukując startupów, z którymi moglibyśmy współpracować i w oparciu o tę współpracę rozwijać nasze produkty i usługi.

Naturalną konsekwencją prowadzonej polityki było uruchomienie programu akceleracyjnego RBL_START, którego celem jest dotarcie do startupów również na wcześniejszym etapie rozwoju i skłonienie ich do współdziałania.

Dziesięć lat temu Alior Bank sam znajdował się na pozycji startupu. Czy te doświadczenia sprawiają, że łatwiej negocjuje się z młodymi, początkującymi przedsiębiorcami?

Na pewno było to dla nas spore ułatwienie. W naszą kulturę organizacji wpisana jest zwinność i partnerskie relacje z młodymi, niedoświadczonymi podmiotami. Doskonale pamiętamy, jak sami zaczynaliśmy naszą przygodę z biznesem, dzięki czemu jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potrzeby adeptów biznesu i wyzwania, jakie przed nimi stoją.

Obecnie Alior Bank jest dość dużą organizacją, i potencjał ten daje nam możliwość realizacji takich przedsięwzięć jak program akceleracyjny. Dysponujemy również całym departamentem fintech, który pośredniczy w kontaktach między środowiskiem młodych przedsiębiorców a sektorem bankowym.

Wszystkie te czynniki ułatwiają współdziałanie z adeptami biznesu, a specyficzne wyzwania, jakie stoją przed dużą organizacją jaką bez wątpienia jest obecnie nasz bank mogą stanowić świetną okazję dla realizacji wspólnych przedsięwzięć i projektów.

Pierwsza edycja RBL_START zakończyła się w grudniu, jakie najważniejsze wnioski płyną z tej inicjatywy?

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że uruchomiona w ubiegłym roku, pierwsza edycja akceleratora nie była początkiem naszej kooperacji ze startupami. Działania wspierające młody biznes rozwijaliśmy już od pewnego czasu, a program akceleracji powinien pomóc tę współpracę usystematyzować, uprościć i stworzyć w organizacji ścieżkę do wdrażania projektów.

Wnioski i doświadczenia pozyskane podczas realizacji pierwszej edycji RBL_START pozwolą nam znacząco ulepszyć kolejna edycję programu.

Zaobserwowaliśmy na przykład, iż w programie uczestniczą firmy na bardzo różnym etapie rozwoju. Podmioty, które dopiero definiują swój produkt potrzebują całkiem innego wsparcia niż te, które mają gotowe produkty i pierwszych klientów.

Dlatego zmieniliśmy nieco ścieżkę akceleracji na bardziej konsultacyjną. Dostarczamy bazę mentorów i ekspertów, którzy poprzez formę konsultacji 1:1 ze startupami indywidualnie wspierają je w procesie rozwojowym i wdrożeniowym. Dodatkowo cały program akceleracyjny drugiej edycji zaprojektowaliśmy na kształt ścieżki wdrożeniowej dla projektów innowacyjnych realizowanych w banku.

Startup kwalifikując się do programu akceleracyjnego ma świadomość, że przejdzie te wszystkie etapy, z których składa się standardowa procedura wprowadzania nowych produktów w banku, łącznie z badaniami z udziałem klientów czy konsultacjami w zakresie user experience.

Dodam tylko, że każdy przypadek jest inny, z każdym startupem należy współpracować indywidualnie, gdyż firmy te reprezentują różne obszary i technologie, dostarczają również całkiem odmienne produkty.

Źródło: aleBank.pl