Bank Pocztowy: zysk netto rdr wzrósł do 5,1 mln zł w 2017 r.
„Odpisy ciągle wpływają na sytuację banku, ale trend wzrostowy spowolnił i wygląda na to, że najgorsze mamy za sobą. Rok 2017 był trudny, tym bardziej cieszy nas, że zysk ma porządną dynamikę. Jeśli chodzi o zwrot z kapitałów to tu bardziej nas cieszy trend, niż same wartości, ale ten rok idzie dobrze. Również poprawa wskaźnika C/I cieszy – trend pokazuje spadek tego wskaźnika, na czym nam bardzo zależy. Sukcesem jest stabilizacja, bo ten trend jest dobry” – powiedział Zawadzki podczas konferencji.
„Zależy nam na poprawie wyniku, on będzie lepszy niż w roku 2017”, dodał.
Cele finansowe zawarte w strategii do 2021 r. pozostają aktualne
Prezes poinformował, że cele finansowe zawarte w strategii do 2021 r. pozostają aktualne.
„Przymierzamy się do przygotowania planu finansowania na lata 2018-2022 i do końca kwietnia chcemy to przekazać radzie nadzorczej. Celujemy w parametry takie, jak komunikowaliśmy do tej pory” – powiedział Zawadzki.
Po ubiegłorocznym dokapitalizowaniu kwotą 90 mln zł przez głównych akcjonariuszy kapitał własny Banku Pocztowego wzrósł o 21% r/r do 634 mln zł. Współczynnik wypłacalności wyniósł 17,8% na koniec 2017 r. wobec 14,4% rok wcześniej, zaś wskaźnik Tier1 wzrósł do 14,5% wobec 11,1% rok wcześniej.
Prace nad dalszym wzmocnieniem kapitałowym
Obecnie trwają prace nad dalszym wzmocnieniem kapitałowym, ale bank raczej nie będzie go potrzebował w br.
„Dokapitalizowanie nastąpiło w w 2017, prace będą realizowane, choć ono teraz nie jest niezbędne. W strategii przewidzieliśmy dokapitalizowanie łącznie wysokości 260 mln zł tak, by była ona realizowana zgodnie z założeniami” – powiedział prezes.
Wygląda na to, że kapitał dodatkowy nie będzie nam potrzebny w tym roku, dodał.
Zwrot z kapitałów ROE wyniósł 0,9% na koniec 2017 r. wobec 0,5% rok wcześniej.
Wynik z działalności bankowej wyniósł 337,9 mln zł
Wynik z działalności bankowej wyniósł 337,9 mln zł wobec 339 mln zł rok wcześniej. Wynik odsetkowy wzrósł o 1,9% do 272,9 mln zł, zaś wynik z opłat i prowizji wzrósł o 15,4% w skali roku do 55,1 mln zł. Marża odsetkowa netto wyniosła 3,8% wobec 3,7% rok wcześniej.
„W stabilnej sytuacji rynkowej jaką mamy, nie spodziewam się wielkich ruchów na marży odsetkowej. Przy wzroście rachunków, które pracują oczekiwałbym raczej stabilizacji, może z lekkim wzrostem” – powiedział Zawadzki.
Wynik z odpisów wyniósł 104,7 mln zł wobec 100,5 mln zł rok wcześniej.
„W 2017 r. roku salda kredytowe spadły, co wpłynęło na wzrost NPL. Sprzedaż nie była wystarczająca, aby saldo zwiększało się, odpisy nadal rosły, więc mamy wskaźnik 9,1%, ale zwiększyliśmy też wskaźnik pokrycia” – powiedział prezes.
Wskaźnik NPL wzrósł do 9,1% na koniec ub.r oku wobec 8,9% rok wcześniej. Wzrost tego wskaźnika był spowodowany wzrostem wartości portfela z rozpoznaną utratą wartości przy zmniejszeniu wartości bilansowej brutto kredytów i pożyczek, a także wyższym, niż zakładany profilem ryzyka kredytów udzielonych w latach 2013-2016.
Bank Pocztowy sprzedał kredyty konsumpcyjne wartości prawie 600 mln zł
Bank Pocztowy sprzedał kredyty konsumpcyjne wartości prawie 600 mln zł w ub. roku. Saldo tych kredytów zmniejszyło się do 2,08 mld zł na koniec ub.r. wobec 2,24 mld zł rok wcześniej.
„Taki poziom sprzedaży to nie było marzenie, myśleliśmy o wyższych wartościach. Nowy proces kredytu gotówkowego spowodował, że salda spadły. Od września ta sprzedaż zaczyna pokazywać trend wzrostowy i rośnie na poziomie 143 mln zł kwartalnie” – powiedział Zawadzki.
„Saldo wzrośnie w całym roku. Wygląda na to, że w marcu może być minimalny spadek, ale liczymy, że od kwietnia będzie nam ono rosło” – zapewnił.
„Wzrosła jakość portfela i wskaźniki są lepsze niż w ubiegłym roku” – powiedział wiceprezes Robert Kuraszkiewicz.
Saldo kredytów spadło o 5,8% r/r do 5,14 mld zł, zaś saldo depozytów wzrosło o 5,9% do 6,08 mld zł.
Prezes poinformował, że w ub. roku bank kontynuował „czyszczenie nieaktywnych” kont. Liczba kont spadła do 768 tys. w ub. roku wobec 832 tys. rok wcześniej.
„Jeszcze mamy trochę kont do zamknięcia, ale to nie będzie taka skala jak w ubiegłym roku. Pojawią się jeszcze dziesiątki tysięcy zamkniętych kont, ale z liczbą klientów na pewno nie zejdziemy poniżej 1 mln. Myślę, że będziemy w okolicach 1,1 mln. Nam dobrze idzie sprzedaż kont, tworzymy wspólne programy lojalnościowe z Pocztą Polską, karta co-brandowa dobrze się sprzedaje” – powiedział Zawadzki.
EnveloBank pozyskał już kilka tysięcy klientów
Jak poinformował Kuraszkiewicz, EnveloBank pozyskał już kilka tysięcy klientów, którzy aktywnie korzystają z konta.
„Zmierzamy w stronę nowoczesnego marketu cyfrowego, który będzie się dynamicznie rozwijał. W tym roku wyjdziemy z agresywną ofertą dla mikroprzedsiębiorców i MSP. Chcemy rachunek mikro opakować dodatkowymi usługami i produktami. Naszą ambicją jest to, by to była multikanałowa, nowoczesna platforma, budująca lojalność wobec Poczty” – powiedział wiceprezes.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.
Źródło: ISBnews