Bank i Klient: Jeden numer do zastrzegania kart

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.12.foto.038.a.400xWłaściciele kart wydanych przez kilka banków nie muszą pamiętać wielu numerów telefonów, po którymi mogą je zastrzec. Wystarczy, że wykręcą 828 828 828.

W Polsce funkcjonuje kilkadziesiąt organizacji, które wydały łącznie ponad 35 mln kart płatniczych. Spośród nich co roku około 1,3 mln wymaga zastrzeżenia, co oznacza, że w każdej minucie dwie karty są blokowane. Fakt, że jedynie 16 proc. z zastrzeganych kart pada łupem złodzieja (reszta to zagubienia) nie zmniejsza skali problemu. Tylko w I półroczu 2014 r. wartość oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych wyniosła blisko 14 mln zł.

Zastrzeżenie karty jest ważne dlatego, że zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank od momentu zastrzeżenia bierze odpowiedzialność za transakcje oszukańcze kartą kredytową powyżej kwoty 150 euro. W przypadku transakcji zbliżeniowych bierze odpowiedzialność już od 50 euro. Do niedawna użytkownicy kart, zwłaszcza jeśli mieli ich kilka, musieli zapamiętywać numery telefonów, pod którymi zastrzegane były karty. Ich pomylenie, zwłaszcza gdy potrzebna była szybka reakcja, zwiększało ryzyko strat. Potrzebne było sensowne rozwiązanie – uproszczenie procedur. Dlatego zbudowano System Zastrzegania Kart.

– W Związku Banków Polskich powstała idea domknięcia tej luki, a tym samym zwiększenia bezpieczeństwa systemu kartowego. Tak powstał System Zastrzegania Kart, czyli rozwiązanie, które pozwala posiadaczom kart płatniczych na ich szybkie zastrzeżenie, nawet jeśli nie znają numeru telefonu do własnego banku. Pozwala to na zdecydowanie szybsze skontaktowanie się z bankiem niż w przypadku innych dostępnych sposobów – informuje Paweł Widawski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich.

Uproszczenie procedur System Zastrzegania Kart to maksymalne uproszczenie procedury. Właściciel zaginionej karty musi zadzwonić pod numer telefonu 828 828 828. Nieważne jakiego banku kartę posiada, system przekieruje go do właściwej infolinii. Dzwoniący zostanie zapytany jedynie o nazwę banku, którego kartę chce zastrzec. Nikt ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI