Bank i Klient: To idzie młodość…

Bank i Klient: To idzie młodość…
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nawet przedszkolaki, które liczą tylko do dziesięciu, bezbłędnie rozpoznają banknoty dwustuzłotowe. Z punktu widzenia banków młodzież to bardzo atrakcyjna grupa, która jednak wymaga specjalnego podejścia. Młode osoby wchodzą bowiem w świat finansów stopniowo, a banki powinny wspomagać je na kolejnych etapach tego procesu.

Marcin Złoch

Dzieci bardzo szybko przyswajają wiedzę finansową, jeśli prezentowana jest w przystępny sposób. Taki wniosek wynika z doświadczeń Fundacji Banku Millennium, która realizuje skierowany do przedszkolaków program „Finansowy Elementarz”. Jego celem jest wyjaśnienie najmłodszym, poprzez zabawę, podstawowych pojęć z zakresu finansów.

– Według rankingu OECD z 2016 r. na temat poziomu świadomości finansowej, Polska znalazła się na ostatnim miejscu spośród 30 badanych krajów. Polacy mają nie tylko niewielką wiedzę o finansach, ale przede wszystkim braki w sferze długofalowego planowania finansowego i zachowań finansowych. A te trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego też „Finansowy Elementarz” kierujemy już do przedszkolaków – mówi Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium.

Banki starają się tworzyć kompleksowe oferty. Dlatego nie dziwi edukacja finansowa od najmłodszych lat, a także oferta kierowana do nastolatków. Kontem bankowym może zarządzać już trzynastolatek. Zgodnie z danymi GUS w Polsce żyje ponad 38,4 mln osób, z czego 10,9 mln to te w wieku 0-26 lat. Wiek 18-26 lat osiągnęło 4 mln Polaków.

Zagospodarować kieszonkowe

Dzieci i nastolatki – osoby do 18 lat – nie chodzą jeszcze do pracy i nie zarabiają. W większości środki, które posiadają do swojej dyspozycji, to np. kieszonkowe od rodziców czy prezenty w postaci gotówki. Także o samym wyborze produktów najczęściej decydują rodzice, choć z czasem mogą się pojawiać pierwsze samodzielne decyzje (np. zbieranie pieniędzy na konkretny cel – zakup komputera, roweru czy markowych butów). Paleta produktów finansowych obejmuje więc głównie różnego rodzaju konta, w przypadków których klientom zależy przede wszystkim na minimalizowaniu kosztów, prostocie i dostępności – poszukują rachunków bezpłatnych, z dostępem online, umożliwiających odpowiednią kontrolę.

Współczesny świat zmienia się bardzo szybko, a przedstawi-ciele generacji Y i Z: aktywnie i praktycznie w każdej dziedzinie życia używają nowoczesnych technologii, tworzą globalną wioskę dzięki dostępowi do internetu, mają dużą pewność siebie i chęć posiadania wpływu/ciągłej kontroli, reprezentują większą niż przeciętna kreatywność, są uzależnieni od serwisów społecznościowych.

– Rodzicom zależy przede wszystkim na tym, aby dzieci poznały wartość pieniądza i wiedziały, skąd się one biorą. Rodzic, dając swobodę swojemu dziecku w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI