Bank i Klient: Przetrwają tylko mobilni
Banki koncentrują się na wdrażaniu rozwiązań zintegrowanych, opartych na wielokanałowych strategiach, które łączą w sobie zalety tradycyjnego kanału z zaletami kanałów on-line.
Marcin Złoch
Wyniki badania Bank detaliczny przyszłości, opracowanego przez Bain&Company, pokazują, że utrzymanie klienta i możliwość konkurowania z nowymi graczami na rynku zależy od tego, na ile szybko i sprawnie banki rozwiną usługi mobilne. Specjaliści Bain&Company przeanalizowali usługi świadczone przez 78 globalnych banków z całego świata, w tym także z Polski. Równolegle z analizą ofert banków sprawdzili, jakie są oczekiwania 77 tys. konsumentów. Okazało się, że najbardziej usatysfakcjonowani są klienci banków, które umożliwiają realizowanie dużej ilości transakcji przez telefon i internet.
Bankowanie w ruchu
Coraz więcej klientów korzysta z usług banków za pomocą internetu i aplikacji na urządzenie mobilne, w tym smartfony. Liczba transakcji bankowych dokonanych w ten sposób systematycznie rośnie. W 2013 r. ponad połowa wszystkich operacji dokonanych przez klientów banków detalicznych została przeprowadzona on- -line lub z telefonu komórkowego. Na ustabilizowanych rynkach – w Skandynawii, Stanach Zjednoczonych czy w Niemczech – udział ten wynosi już ponad 60 proc. Jednocześnie każdego roku w Polsce ilość transakcji realizowanych przez klientów w kasie banku spada o 10-15 proc.
– Był czas, kiedy to banki dyktowały klientom warunki, na jakich byli oni obsługiwani. Jednak teraz to się zmienia i to właśnie klient decyduje o tym, gdzie i kiedy chce korzystać z usług banku – zauważa Jacek Poświata, partner zarządzający w warszawskim biurze Bain& Company.
Według najnowszego raportu eMarketer (grudzień 2014 r.), w Polsce mamy już 12,7 mln użytkowników smartfonów. Za cztery lata ma ich być już 20,8 mln. Nic dziwnego, że bankowcy wymieniają mobilność jako jeden z głównych trendów rozwoju sektora finansowego.
– Bez wątpienia najważniejszym trendem dominującym w bankowości w 2014 r. był trend mobile, rozumiany z jednej strony jako dynamiczna adaptacja klientów do mobilnego bankowania, a z drugiej – jako intensywny rozwój innowacji w tym obszarze. Dla Banku Zachodniego WBK rozwój usług bankowych dostępnych za pomocą tabletu i smartfonu był jednym z najważniejszych elementów strategii, co potwierdza najwyższa na rynku dynamika wzrostu liczby użytkowników bankowości mobilnej na poziomie 91 proc. po III kw. – informuje Katarzyna Prus-Malinowska, dyrektor Bankowości Elektronicznej w Banku Zachodnim WBK.
– Istotnym trendem, jaki obserwowaliśmy w obszarze bankowości w 2014 r. była mobilność. Znacznie wzrosła liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości mobilnej. Oznacza to, że ten trend także w przyszłości będzie się szybko rozwijał. Dodatkowo rozwiązania dedykowane na urządzenia mobilne z pewnością będą potęgowały wzrost znaczenia tego obszaru – dodaje Mirosław Forystek, dyrektor odpowiedzialny za Pion IT w ING Banku Śląskim.
...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI