Bank i Klient: Pożyczanie ciągle w modzie

Bank i Klient: Pożyczanie ciągle w modzie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Powoli możemy już zacząć oceniać to, co się wydarzyło z kredytami po wprowadzeniu podatku bankowego. Jak dotychczas nie widać spadku kredytowania gospodarki przez banki, a w większości tych, których akcje notowane są na giełdzie, portfel kredytowy zwiększał się.

Istotne znaczenie dla tego wzrostu mają zarówno czynniki popytowe, jak i kosztowe. Dynamika rozwoju gospodarczego i większe dochody ludności dodatnio wpływają na popyt na kredyty. Z drugiej strony, do pożyczania zachęcają niskie nominalne stopy procentowe. Również same banki, nie obserwując silniejszych negatywnych zmian struktury jakościowej swoich portfeli, starają się, aby ich polityki kredytowe były liberalne.

Firmy czy osoby prywatne

Przed rokiem zaproponowaliśmy wprowadzenie zasady podziału na banki detaliczne, uniwersalne i korporacyjne. Dziś w podmiotowej strukturze ich portfeli nie widać znaczących zmian. Te same co przed rokiem banki mają ponad 70% udziału kredytów dla klienta indywidualnego, czyli według naszej definicji można je zaliczyć do segmentu wyspecjalizowanego w działalności detalicznej. Są to: Bank BPH, Getin Noble Bank i Bank Millennium. Druga najliczniejsza, ale również posiadająca najwyższe aktywa grupa, to banki uniwersalne, w których portfelu kredytowym klient detaliczny zajmuje ponad 40, ale mniej niż 70%. To cztery największe instytucje finansowe działające w Polsce, czyli: PKO BP, Pekao S.A., BZ WBK i mBank. Do tej grupy dołączył również BGŻ BNP Paribas, który aktywnie pozyskiwał w ostatnim roku klienta detalicznego. Do podmiotów typowo korporacyjnych zaliczyć można natomiast BOŚ BANK, Bank Handlowy oraz ING BSK (przed rokiem klasyfikowaliśmy go w grupie uniwersalnych), które notują ponad 60% udziału kredytów na finansowanie podmiotów gospodarczych.

Czy znika popyt na kredyty?

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK