Bank i Klient: Nowe standardy dla doradców kredytowych
Prace nad implementacją tzw. dyrektywy hipotecznej do prawa polskiego dopiero się zaczynają - tymczasem sektor finansowy niezależnie wdraża własne standardy w zakresie pośrednictwa w sprzedaży kredytów hipotecznych. 20 sierpnia br. prezesi Związku Banków Polskich oraz Związku Firm Doradztwa Finansowego zaprezentowali Rekomendację dobrych praktyk dla doradców kredytowych.
KAROL JERZY MÓRAWSKI
Dokument, stanowiący efekt przeszło dwuletniej pracy ekspertów z obu organizacji, w dużej części pokrywa się ze wspólnotowymi wymogami – choć w wielu przypadkach bankowcy i pośrednicy kredytowi postawili sobie poprzeczkę znacznie wyżej aniżeli Parlament Europejski.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/17/UE rodziła się ponad dziesięć lat. W marcu 2003 r. Komisja rozpoczęła proces wskazywania przeszkód występujących na wewnętrznym rynku umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi oraz oceny skutków tych przeszkód – czytamy w preambule dyrektywy. Słuszność obranego przez władze wspólnotowe kierunku miał niebawem w dotkliwy sposób potwierdzić kryzys finansowy.
Ogłoszona w lutym tego roku dyrektywa reguluje kwestię kredytów zabezpieczonych hipotecznie w sposób kompleksowy: od promocji i sprzedaży poprzez ocenę zdolności kredytowej klienta i zasady działalności doradców i pośredników kredytowych aż po windykację i procedury reklamacyjne. Autorzy dokumentu podkreślili również konieczność krzewienia wiedzy ekonomicznej wśród obywateli.
Do tych samych wartości co regulator unijny odwołują się twórcy Rekomendacji dobrych praktyk dla doradców finansowych – chociaż implementacja unijnych uregulowań bynajmniej nie była główną przesłanką powstania rekomendacji. Rozpoczynając prezentację nowych standardów obsługi kredytobiorców hipotecznych, prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz podkreślił rzeczywiste przyczyny ich utworzenia. – Głosowałem za tymi rekomendacjami nie z powodu dyrektywy Unii Europejskiej i nie z powodu zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego. Głosowałem za, ponieważ od lat zabiegamy o to, żeby doradcy finansowi – czy to w bankach, czy poza bankami – wykonywali swą pracę po prostu rzetelnie. Żeby nie doradzali klientom, jak „ominąć BIK”, żeby nie sugerowali im, że jakieś rozwiązanie jest dla nich wygodne – wyłącznie z tej przyczyny, że doradca chce uplasować jakiś produkt. Z tych samych przyczyn kilkanaście lat temu w Kodeksie Bankowym uregulowaliśmy zasady pracy bankowców. Z tego jestem dumny – stwierdził.
Prezes ZBP nie po raz pierwszy przypomniał, że na osobach odpowiedzialnych za sprzedaż – w tym doradcach i pośrednikach kredytowych – spoczywa wyjątkowa odpowiedzialność. – Każdy klient w Polsce, szczególnie wtedy, kiedy zaciąga kredyt o istotnym dla niego znaczeniu, obciążający gospodarstwo domowe na wiele lat, ma prawo liczyć na usługę finansową bardzo wysokiej jakości. Zależy nam na tym, żeby jakość naszej pracy – pracy zarówno samych banków, jak i naszych partnerów – była możliwie jak najwyższa – zaznaczył.
Kompetencja + uczciwość = doradca kredytowy
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI