Bank i Klient: Karta ze znakiem Q: prestiż czy biznes?
Po co najbogatsi klienci banków korzystają z czarnych i platynowych edycji kart kredytowych? Jak banki mogą zachęcić klientów private bankingu do tych instrumentów płatniczych z klasy premium?
Jerzy Majka
Odpowiedzi na te pytania poszukiwano podczas debaty zatytułowanej Mała czarna, czyli rynek czarnych kart kredytowych w Polsce, zorganizowanej podczas Kongresu Prawa Bankowego i Rynku Kapitałowego.
W panelu poświęconym temu problemowi uczestniczyli: Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa Europe w Polsce; Katarzyna Fatyga, dyrektor generalny Diners Club Polska; Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności Departamentu Produktów Klienta Detalicznego PKO Banku Polskiego S.A. Moderatorem debaty był dr Paweł Widawski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich.
– Będziemy mówić o bardzo ciekawym produkcie – i zarazem o bardzo ciekawym rynku – tym stwierdzeniem rozpoczął konferencję Paweł Widawski. Moderator przypomniał, że na 37 mln kart płatniczych znajdujących się w portfelach Polaków te kredytowe stanowią mniejszość. – Jeszcze w roku 2009 kart kredytowych w portfelu było ok. 10 mln – dziś ok. 6 mln i liczba cały czas spada – przypomniał moderator. Jak kształtuje się w tej sytuacji przyszłość rynku kart premium w Polsce?
Katarzyna Fatyga z Diners Club rozpoczęła swoje wystąpienie od przybliżenia historii powstania 2015kart kredytowych jako nowej formy płatności. – Karta powstała przypadkiem. Nowojorski biznesmen Frank McNamara zaprosił partnerów biznesowych na kolację do restauracji w Nowym Jorku. Kiedy przyszło do płatności, okazało się że nie miał on przy sobie gotówki – zadzwonił więc do żony, która uregulowała rachunek – powiedziała.
Ta niezręczna sytuacja była natchnieniem dla stworzenia systemu kart – na początku w formie tekturek. Eksperyment szybko wyszedł poza granice Stanów Zjednoczonych; np. na rynku polskim – dodajmy: w całkiem odmiennych realiach politycznych i gospodarczych – karty Diners Club akceptowane były już od 1968 r., a w niespełna 30 lat później powstało przedstawicielstwo Diners Club Polska.
Od historii moderator przeszedł do współczesności. – Jak karty premium są plasowane w portfolio wszystkich kart oferowanych w danym banku. Czy jest to bardziej biznes, czy prestiż? – zapytał. Odpowiedział przedstawiciel PKO BP S.A. – Wszystkie banki, w których pracowałem, wydają karty „z najwyższej półki” – zaznaczył Piotr Helbich, wskazując na fakt, iż Polacy dopiero uczą się pełnego wykorzystania potencjału produktów kartowych. – Badania statystyczne cały czas pokazują, że przeciętny Polak każdą kartę w swoim portfelu nazywa kredytową. Jaka to jest karta – on do końca nie wie – dodał.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI