Bank i Klient: Cyfryzacja gospodarki to zadanie dla wszystkich
Karol Jerzy Mórawski
Dobrze rozwinięta sieć akceptacji na rynku detalicznym stanowi dla klientów jeden z kluczowych impulsów do korzystania z plastikowego pieniądza. Skuteczne zarządzanie niełatwym procesem transformacji przedsiębiorstwa, integracja obsługi klientów w zdalnych i tradycyjnych kanałach sprzedażowych oraz perspektywy współdziałania pomiędzy biznesem a administracją publiczną w tworzeniu nowych form weryfikacji tożsamości – te zagadnienia znalazły się wśród tematów tegorocznej, szóstej już edycji Cashless Congress. O wyzwaniach związanych z migracją do świata w pełni bezgotówkowego dyskutowali: Piotr Alicki – prezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej, Dariusz Mazurkiewicz – prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności BLIK, Aleksander Naganowski – dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe oraz Ewa Wernerowicz – prezes zarządu Vivus Finance. Moderatorem sesji był Miłosz Brakoniecki – partner w firmie Obserwatorium.biz.
MŚP, czyli matecznik gotówki
Innowacyjność polskiego rynku płatniczego ma zdecydowanie charakter wyspowy. Do pionierów, i to w skali globalnej, należy bez wątpienia rodzimy sektor bankowy, który konsekwentnie wdraża i upowszechnia wśród swych klientów najświeższe technologie kartowe i mobilne. Dzięki nim Polska w krótkim czasie awansowała do grona globalnych liderów w dziedzinie wykorzystania kart bezstykowych, a obecnie daje się zauważyć podobnie dynamiczny przyrost użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Z drugiej strony wciąż mamy do czynienia z całymi segmentami rynku, w których akceptowana jest wyłącznie płatność metodą tradycyjną. – Transformacja w kierunku obrotu bezgotówkowego dokonuje się również i w tych branżach, jednak jest ona bardzo powolna, udział płatności elektronicznych zwiększa się na poziomie pojedynczych procentów w skali roku – wskazał Piotr Alicki. Wszystko wskazuje na to, iż wyczerpały się proste środki stymulacji elektronicznych płatności, w rodzaju obniżki opłaty interchange. – Dziś nie możemy mówić o ekonomicznej barierze dla płatności bezgotówkowych, z analiz jednoznacznie wychodzi, że gotówka stanowi droższą opcję – podkreślił. Istnieją natomiast dwie, wyjątkowo skuteczne przeszkody dla cyfryzacji naszych codziennych zakupów. Kluczowym problemem jest oczywiście niewystarczająco rozwinięta sieć akceptacji w handlu stacjonarnym. W szczególnym stopniu dotyczy to małych, osiedlowych sklepów i punktów usługowych. – Sieci handlowych nie trzeba przekonywać do akceptacji elektronicznych form płatności, one traktują tego rodzaju ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI