Bank i Klient: Codziennie próbowano wyłudzić niemal milion złotych!
Baza Systemu DZ wzrosła o 30 027 szt. i zawiera obecnie 1 720 952 szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży. To tak, jakby dokumenty utracili wszyscy dorośli mieszkańcy miasta o wielkości Augustowa, Bochni czy Grodziska Mazowieckiego. Statystycznie do bazy trafiało codziennie 326 dokumentów.
Na łączną kwotę 90,4 mln zł złożyło się 1746 prób wyłudzeń. Najwięcej takich przypadków odnotowano w województwach śląskim i mazowieckim. W 8 przypadkach chodziło o wysokie kwoty, przekraczające 1 mln zł – rekordowy odnotowano w województwie podlaskim (8,4 mln zł).
Od 2008 r., kiedy to rozpoczęte zostały dokładne badania w tym zakresie, udaremniono już 69,5 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 3,7 mld zł.
Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE
Obecnie trwa już 11. etap Kampanii. Celem jest informowanie o potrzebie zastrzegania utraconych dokumentów, gdyż wiedza w tym zakresie była zbyt ograniczona. Rozpowszechniane są informacje o Systemie DZ głównie w aspekcie korzyści i bezpieczeństwa osób, które utraciły dokumenty tożsamości. Istnieje bowiem możliwość uniknięcia wielu przykrych konsekwencji mogących powstać w wyniku utraty dokumentów.
Niewątpliwie te wszystkie lata, które poświęciliśmy na propagowanie tematyki bezpieczeństwa tożsamości, przynoszą efekty w postaci coraz większej świadomości tego problemu i wzrostu liczby zastrzeganych dokumentów, jednak nadal warto o kwestii ochrony tożsamości rozmawiać.
|
System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości.
Zastrzegać powinni wszyscy – nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba natychmiast zrobić, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm.
W Systemie DZ uczestniczą wszystkie polskie banki oraz wiele innych firm i instytucji. Pokazane powyżej logotypy banków przedstawiają wybranych Uczestników Systemu, którzy przystąpili do dodatkowej, społecznej Kampanii Informacyjnej. Ich szczególne potraktowanie w niniejszym materiale jest wyrazem podziękowania ze strony Związku Banków Polskich za wkład w promocję idei zabezpieczenia nas wszystkich przed przestępstwami z wykorzystaniem kradzionych dokumentów.
W skrócie: Zgubiłem lub ukradziono mi dokumenty – co robić?Co robić w przypadku utraty dokumentów?
Jak to działa?Wystarczy zgłosić dokument w jednym banku, aby dane automatycznie przekazano do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ. Dokumenty można zastrzegać nie tylko osobiście. Większość banków przyjmuje zgłoszenia telefonicznie (od swoich klientów), a część wprowadziła taką funkcję również do bankowości elektronicznej. Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym dokumentem, operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy wzywana jest Policja. Kiedy należy zastrzegać?Trzeba to zrobić zarówno w przypadku zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Niezależnie od przyczyny, powinno się zareagować możliwie jak najszybciej. Jakie dokumenty?Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu. Dlaczego należy zastrzegać?Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, np.:
|