Bank i Klient. BIK SA: „Pakiet: Wpisz i Odzyskaj” – narzędzie wspierające banki w odzyskiwaniu należności

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ciągu trzech ostatnich lat[1] liczba osób fizycznych niespłacających w terminie swoich zobowiązań wzrosła o 30%, a kwota zaległości zwiększyła się o 67%. Liczba niesolidnych dłużników sięga już blisko 2,8 mln, zaś ich zadłużenie opiewa na łączną wartość 76 mld zł. Problem braku spłaty zobowiązań dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, w tym również sektora finansowego. W sierpniu br. Grupa BIK uruchomiła rozwiązanie, które dzięki uproszczeniu procesu ujawnienia informacji o przeterminowanych zobowiązaniach w BIG InfoMonitor, wesprze banki w procesie odzyskiwania należności od klientów indywidulanych.

Jak zwiększyć szansę na odzyskanie długu?

W przypadku braku spłaty zobowiązania przez dłużnika, informacja o długu może zostać ujawniona w Rejestrze Dłużników, tj. bazie informacji gospodarczej BIG InfoMonitor, które przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze dotyczące przedsiębiorców i konsumentów.

Z usług BIG InfoMonitor korzystają m.in. firmy użyteczności publicznej, firmy telekomunikacyjne, banki, samorządy oraz firmy prywatne. Weryfikują one wiarygodność swoich klientów poprzez pobranie danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników oraz przekazują informacje o posiadanych przez swoich klientów długach. W 2018 r. w Rejestrze Dłużników o klientów indywidualnych pytano ponad 19 mln razy. Przekazanie do BIG InfoMonitor informacji o zaległej należności może zatem spowodować realne utrudnienie w dostępie do usług dla dłużnika, a to może przełożyć się na zwiększoną skłonność do spłaty zobowiązania, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę świadomość Polaków dotyczącą działalności biur gospodarczych i skutków, jakie przynosi wpis zaległego zobowiązania do takiego biura.

Zgodnie z raportem „Moralność Finansowa Polaków” blisko 85%[2] osób ma świadomość, że jeśli nie będzie regulować zobowiązań, to może trafić do rejestru dłużników prowadzonego przez BIG. Prawie 80% badanych od razu spłaciłoby dług, by być wykreślonym z rejestru, a blisko 15% spłaciłoby go, gdyby wpis utrudniał im życie. Odpowiedzi te kształtują się nieco inaczej wśród osób, które zaciągnęły kredyt/pożyczkę i mają problem z płaceniem rat. W ich przypadku połowa oddałaby dług natychmiast, a dwie piąte zrobiłoby to dopiero, gdy wpis utrudniłby im życie.

Optymalizacja procesu zarządzania informacją o długu klienta indywidualnego

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK