Bank Handlowy: 283,8 mln zł zysku netto w III kwartale, powyżej oczekiwań
Oczekiwania ośmiu biur maklerskich co do zysku netto Banku Handlowego wahały się od 239,9 mln zł do 254 mln zł.
„Kolejny kwartał z rzędu, Citi Handlowy utrzymał wysoką dynamikę wskaźników rentowności (ROE na poziomie 18,8%) oraz efektywności (wskaźnik koszty do dochody w wysokości 40%), co pokazuje, że model biznesowy banku, oparty na stabilnym i bezpiecznym zarządzaniu bilansem, przynosi pozytywne efekty w czasie zwiększonej niepewności panującej w otoczeniu gospodarczym” – czytamy w komunikacie banku.
„W okresie lipiec-wrzesień 2022 roku, Citi Handlowy udzielił klientom instytucjonalnym nowego finansowania (bądź podwyższył obecne) na poziomie 1,6 mld zł, w porównaniu z 0,8 mld złotych rok wcześniej. W efekcie wolumeny kredytowe urosły o 13% w ujęciu r./r. Nadal utrzymuje się silny trend po stronie wolumenów walutowych, które urosły 22% r./r.” – czytamy również.
Wynik odsetkowy Banku Handlowego
Wynik odsetkowy banku w trzecim kwartale wyniósł 732 mln zł i okazał się o 9 proc. wyższy od konsensusu na poziomie 674,5 mln zł. Oczekiwania mieściły się w przedziale 661,6 – 686 mln zł.
Koszt wakacji kredytowych
Bank podał, że wynik odsetkowy w tym okresie został obniżony przez wpływ korekty dokonanej na wakacje kredytowe na kwotę 63,3 mln zł, co pomniejszyło przychody z tytułu odsetek.
Wynik z opłat i prowizji
Wynik z opłat i prowizji wyniósł 136,1 mln zł i był o 5 proc. niższy od szacunków rynku, który spodziewał się 143 mln zł (przedział oczekiwań 139 – 146 mln zł).
Saldo rezerw
Saldo rezerw wyniosło w trzecim kwartale 35 mln zł, podczas gdy konsensus zakładał niższe rezerwy na poziomie 29 mln zł w przedziale od 22 mln zł do 40 mln zł. Koszty działania banku łącznie z amortyzacją sięgnęły 307 mln zł i były zgodne z oczekiwaniami (307,7 mln zł).
Czytaj także: Bank Handlowy zmienia politykę wynagrodzeń; będzie program nabywania akcji własnych >>>
W październiku bank podał, że szacuje stratę na działalności skarbcowej w III kwartale na ok. 100 mln zł.
Bank podał w poniedziałek, że wynik na handlowych instrumentach finansowych i rewaluacji wyniósł 99,9 mln zł, a wynik na inwestycyjnych dłużnych aktywach finansowych wycenianych w wartości godziwej przez pozostałe całkowite dochody był ujemny i wyniósł 199,7 mln zł.
Wartość kredytów netto
Wartość kredytów netto w segmencie Bankowości Instytucjonalnej wyniosła 15,5 mld zł, co oznacza wzrost o 1,2 mld zł (tj. 8,1%) w porównaniu do końca 2021 roku. Wzrost wolumenów kredytowych dotyczył klientów segmentu Bankowości Przedsiębiorstw i Klientów Globalnych, podano również.
„Wolumen kredytów netto udzielonych klientom indywidualnym spadł wobec stanu na koniec grudnia 2021 roku o 726,4 mln zł (tj. 10,4%) i wyniósł niecałe 6,3 mld zł. Powyższy spadek dotyczył zarówno należności niezabezpieczonych (spadek o 504,9 mln zł), głównie z powodu niższego salda kredytów gotówkowych, jak i spadku wolumenów kredytów hipotecznych (spadek o 221,5 mln zł), który wynikał m.in. z niższej sprzedaży tych kredytów oraz częściowych nadpłat kredytów hipotecznych” – czytamy w sprawozdaniu.
„Cieszy nas osiągnięty wynik, który jest efektem wspierania klientów zgodnie z naszą strategią oraz ostrożnego zarządzania ryzykiem.Jesteśmy przygotowani jako bank, by w czasach niepewności i zawirowań na rynkach dalej wspierać naszych klientów, korzystając z naszej siły kapitałowej, lokalnego know how, międzynarodowej sieci i doświadczeń” – powiedziała prezes Elżbieta Czetwertyńska cytowana w komunikacie.
Bank Handlowy nie obserwuje pogorszenia jakości portfela kredytowego
Bank Handlowy nie obserwuje pogorszenia jakości portfela kredytowego, obecna sytuacja finansowa klientów z segmentu bankowości detalicznej i korporacyjnej nie budzi zastrzeżeń – poinformowała wiceprezes zarządu do spraw finansowych Natalia Bożek. Bank w III kwartale zawiązał statystyczną rezerwę makroekonomiczną na portfel kredytów korporacyjnych w wysokości 17 mln zł.
„Pogorszenie jakości portfela nie jest widoczne, zarówno w obszarze bankowości detalicznej, jak i bankowości korporacyjnej. Nie mamy zmian w koszykach, nie mamy zmian sytuacji branżowej – nie mamy na ten moment powodów do niepokoju, jeśli chodzi o sytuację indywidualną albo portfelową naszych klientów czy to w bankowości detalicznej, czy bankowości korporacyjnej” – powiedziała Bożek.
„Wzrost kosztów ryzyka w III kwartale to efekt powrotu w bankowości detalicznej do znormalizowanych poziomów, jakie mieliśmy w przeszłości. W bankowości korporacyjnej koszty ryzyka odzwierciedlają rezerwę makroekonomiczną, która została zawiązana w sytuacji pogarszających się wskaźników makroekonomicznych, głównie przewidywanego spowolnienia gospodarczego” – powiedziała Bożek.
„Nie jest to rezerwa, która odzwierciedla indywidulanych klientów. Na ten moment kondycja finansowa naszych klientów niepokoju nie budzi” – dodała.
Poinformowała, że w rezerwach segmentu bankowości detalicznej można się spodziewać w przyszłości odzwierciedlenia pogorszenia wskaźników makroekonomicznych i potencjalnie zawiązania rezerwy makroekonomicznej w tym segmencie.
„Koszty ryzyka w tym segmencie mogą być teoretycznie wyższe po tym jak przeanalizujemy sytuację makroekonomiczną (…)” – powiedziała Bożek.
Wiceprezes poinformowała, że obecnie bank prowadzi politykę „dobrego” oprocentowania oferty depozytowej w strategicznych dla banku obszarach działalności, do których wymieniła wealth management.
„Nie sądzę jednak, że marża odsetkowa w bankowości detalicznej nam się mocno uszczupli” – powiedziała Bożek.
Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r. Aktywa razem banku wyniosły 61,85 mld zł na koniec 2021 r.