Automatyczny doradca AI od Affexy w Banku Spółdzielczym w Oławie

Automatyczny doradca AI od Affexy w Banku Spółdzielczym w Oławie
Źródło: BS w Oławie,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Banku Spółdzielczym w Oławie uruchomiono pierwszy system NLP (Natural Language Processing) „Knowledge Sea” od Affexy, który pełni funkcję eksperckiej pierwszej linii wsparcia – zautomatyzowanego doradcy AI, dostępnego natychmiast dla pracowników centrali oraz oddziałów.

Polska bankowość spółdzielcza stawia kolejny krok w kierunku cyfrowej dojrzałości. Po pionierskich instalacjach bankomatów recyklingowych w 2012 roku, które zapoczątkowały nową erę samoobsługi, teraz przyszedł czas na wdrożenie zaawansowanego systemu AI, który wspiera pracowników banków w ich codziennej pracy operacyjnej.

„Wdrożony system pełni funkcję pierwszej linii wsparcia – zautomatyzowanego, eksperckiego doradcy, który natychmiast odpowiada na pytania pracowników banku, wskazuje właściwe procedury i sugeruje dalsze kroki” – powiedział Bartosz Sobiesiak, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Oławie.

Bez halucynacji

System oparty jest na autorskiej technologii firmy Affexy, łączącej elementy sztucznego rozumowania, głębokiego uczenia oraz przetwarzania języka naturalnego.

W przeciwieństwie do popularnych modeli generatywnych, rozwiązanie to nie wymaga czasochłonnego trenowania ani kosztownych procesów fine-tuningu. Co więcej – opiera się na klarownej strukturze danych, również w formie skanów dokumentów, co znacznie upraszcza proces wdrożenia.

„Kluczową przewagą rozwiązania jest również jego dokładność – chatbot nie generuje tzw. „halucynacji” (czyli fałszywych informacji). Jeśli nie zna odpowiedzi, informuje o tym użytkownika, co ma ogromne znaczenie w pracy operacyjnej, gdzie precyzja jest kluczowa” – zaznacza Piotr Kawczyński, prezes zarządu Affexy.

System został zaprojektowany z myślą o bankach – działa płynnie nawet na standardowej infrastrukturze IT banku. To ważne z punktu widzenia zgodności z regulacjami i bezpieczeństwa danych, szczególnie w sektorze finansowym.

„Zaprojektowany z myślą o realiach bankowych, system jest zoptymalizowany pod kątem zużycia zasobów – działa sprawnie nawet na standardowej infrastrukturze, a jego instalacja nie wymaga przebudowy środowiska IT. To oznacza realne oszczędności i szybsze tempo wdrożeń” – dodał Krzysztof Urbańczyk, wiceprezes zarządu Banku Spółdzielczego w Oławie odpowiedzialny za Dział IT.

Pierwszy krok na szerokiej drodze do inteligentnej bankowości

Nie jest przypadkiem, że to właśnie sektor spółdzielczy jako pierwszy zdecydował się na wdrożenie tego typu rozwiązania. To kontynuacja trendu, który obserwowaliśmy przy okazji bankomatów recyklingowych – gdzie spółdzielcy, mimo ograniczonych zasobów, pokazali gotowość do wdrażania nowatorskich, często trudnych technologicznie projektów.

„Podobnie jak wcześniej banki spółdzielcze dały impuls do wdrożeń bankomatów recyklingowych, tak teraz inicjatywa w obszarze AI może po raz kolejny wyjść właśnie od tych instytucji. I oby, podobnie jak w tamtym przypadku, był to dopiero pierwszy krok na szerokiej drodze do nowoczesnej, bezpiecznej i inteligentnej bankowości” – podsumowuje Piotr Namysł, dyrektor sprzedaży Affexy.

Co istotne, system jest w pełni skalowalny – może być rozwijany o kolejne obszary tematyczne w zależności od potrzeb konkretnego banku i analizy korzyści ekonomicznych. Możliwa jest też integracja z innymi narzędziami (m.in. CRM czy core banking), co czyni to rozwiązanie szczególnie atrakcyjnym dla banków myślących strategicznie.

Wdrożenie eksperckiego systemu Affexy w Banku Spółdzielczym w Oławie to realny krok w stronę nowoczesnej bankowości wspieranej sztuczną inteligencją – nie dla efektu „wow”, ale dla codziennego, mierzalnego usprawnienia procesów wewnętrznych.

W dobie coraz bardziej złożonej rzeczywistości regulacyjnej i operacyjnej, takie narzędzia mogą stać się standardem – a nie wyjątkiem.

Bank Spółdzielczy w Oławie należy do grona najlepszych i największych banków spółdzielczych w Polsce. Obecna pozycja Banku to efekt doświadczenia zdobywanego od 1946r roku, profesjonalnej kadry, nowoczesnego zaplecza technicznego i rozbudowanej sieci placówek na terenie województwa dolnośląskiego i opolskiego. Bank Spółdzielczy w Oławie jest liderem na lokalnym rynku i bankiem o znaczącej pozycji w gronie polskich banków spółdzielczych.

Firma Affexy, specjalizująca się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań opartych na AI, w tym, w zakresie systemów generatywnych mechanizmów sztucznego rozumowania, a także zaawansowanej analityki danych. Zespół Affexy to uznani eksperci w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI),którzy mogą pochwalić się licznymi publikacjami naukowymi oraz bogatym dorobkiem akademickim, co bezpośrednio przekłada się na wartość wdrażanych rozwiązań.

Źródło: Affexy