Australijski Zip sfinalizował przejęcie fintechu Twisto

Australijski Zip sfinalizował przejęcie fintechu Twisto
Larry Diamond Fot. Materiały prasowe Twisto
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Australijski fintech Zip (ASX:Z1P), globalny lider usług BNPL (kup teraz, zapłać później), sfinalizował przejęcie Twisto, tym samym otwierając sobie furtkę na 27 rynków europejskich.

„Zakończenie transakcji i integracja z Zip to ogromny dowód uznania dla naszej ośmioletniej pracy. Pod kierownictwem Zip mamy niemal nieograniczone możliwości dalszego rozwoju, w czym pomoże nam ich doświadczenie w budowaniu globalnej firmy, kontakty, technologiczne know-how i finanse. Jednocześnie Zip potrzebuje naszego zgranego zespołu” – mówi Michal Smida, założyciel Twisto, a teraz także udziałowiec australijskiego Zip. Do obowiązków Smidy należeć będzie kierowanie europejską ekspansją australijskiej firmy i wykorzystanie w pełni korzyści, jakie daje licencja instytucji płatniczej przyznana przez Czeski Bank Narodowy, która pozwala na dostarczanie rozwiązań płatniczych we wszystkich dwudziestu siedmiu krajach Unii Europejskiej.

Czytaj także: Twisto jako pierwszy w Polsce wprowadza jednorazową kartę ratalną >>>

„Przejęcie czeskiego fintechu Twisto pokazuje nasze zaangażowanie w dążeniu do osiągnięcia pozycji globalnego lidera i doskonale ilustruje nasz model 'koalicji założycieli’, w ramach którego wspieramy silnych innowatorów, z którymi dzielimy podobną wizję i wartości kulturowe. Nasza obecność w Europie pozwala nam na odkrywanie nowych rynków, przyciągnięcie większej liczby globalnych merchantów i wzmocnienie naszej oferty produktowej. Cieszymy się, że możemy oficjalnie dodać Europę do naszego portfolio i nie możemy się doczekać współpracy z Michalem i jego zespołem, w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań BNPL – wszystko dla jeszcze lepszych doświadczeń naszych klientów i partnerów – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Zip, Larry Diamond.

„To niesamowite, że tak ambitna, globalna firma jak Zip zdecydowała się zbudować swoją europejską ekspansję na Twisto. Ta transakcja jest potwierdzeniem jakości produktu, infrastruktury technicznej, a przede wszystkim całego zespołu stojącego za Twisto. W ciągu ośmiu lat istnienia Twisto musiało przecierać nowe szlaki zarówno pod względem produktu, jak i interpretacji prawnych, ponieważ, kiedy firma zaczynała swoją działalność, nikt nie znał modelu ‘kup teraz, zapłać później’.  Jako inwestorzy jesteśmy bardzo zadowoleni, że od samego początku mogliśmy być częścią tej historii. Życzymy całemu zespołowi powodzenia w tym nowym rozdziale” – mówi Tomas Pacinda, partner w funduszu venture capital KAYA. Fundusz – który nadal jest znany także pod swoją poprzednią nazwą Enern – zainwestował w Twisto zaraz po jego założeniu.

Zip – jednorożec z globalnymi ambicjami

Zip został założony w 2013 roku w Australii. Obecnie działa również w Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W ostatnich tygodniach firma sfinalizowała przejęcie startupu Spotii z siedzibą w ZEA, dzięki któremu ze swoją ofertą wchodzi na rynki Bliskiego Wschodu.

Jako jeden ze światowych liderów w dziedzinie BNPL, Zip współpracuje z ponad 50 tys. sprzedawców, a z jego usług korzysta ponad 7,3 mln klientów. Za pośrednictwem Zip dokonali oni ponad 41 mln transakcji o wartości prawie 5,8 mld dol. australijskich (AUD), czyli 4,3 mld USD. Wartość firmy wyceniana jest na ok. 3,64 mld AUD (2,7 mld USD).

8 lat Twisto na rynku to czas innowacji w usługach płatniczych w Europie Środkowej

Twisto powstało w 2013 roku i wdarło się na czeski rynek, oferując odroczone płatności w e-sklepach. Od tego czasu rozrosło się o kolejne produkty, klientów i merchantów. W 2016 roku Twisto rozpoczęło wydawanie kart płatniczych do zakupów w sklepach stacjonarnych, a w 2018 roku rozszerzyło działalność za granicę – wchodząc na rynek polski. W 2019 roku fintech jako jeden z pierwszych udostępnił możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych korzystając z Apple Pay i Google Pay. Twisto to prosta metoda płatności w e-handlu, która dostępna jest w ponad 22 tys. sklepów internetowych.

Obecnie konto Twisto ma już ponad 200 tys. klientów. W ramach konta mogą oni korzystać z wielu funkcjonalności, m.in. z wirtualnej karty płatniczej, płatności mobilnych Apple Pay i Google Pay, a także dzielić wspólne wydatki ze znajomymi za pomocą Twisto Split. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma wprowadziła również usługę „Podziel na 3”, która umożliwia podzielenie płatności na trzy raty za 0 zł, a także – jako pierwsza w Polsce – jednorazową, wirtualną kartę ratalną.

W maju tego roku – po wcześniejszej mniejszej inwestycji w Twisto – Zip ogłosił zamiar przejęcia pozostałych udziałów czeskiej spółki, wyceniając Twisto na blisko 100 mln euro. Pojawienie się nowego właściciela nic nie zmienia dla klientów i partnerów Twisto – usługi będą działać tak, jak do tej pory.

Źródło: Twisto