Bankowość i Finanse | Banki a Gospodarka | Ujemne oprocentowanie depozytów byłoby brzemienne w skutki
Z prof. SGH dr. hab. Lechem Kurklińskim
dyrektorem ALTERUM Ośrodka Badań i Analiz Systemu Finansowego, rozmawiał Karol Ochocki.
Z prof. SGH dr. hab. Lechem Kurklińskim
dyrektorem ALTERUM Ośrodka Badań i Analiz Systemu Finansowego, rozmawiał Karol Ochocki.
Z prezesem Związku Banków Polskich
Krzysztofem Pietraszkiewiczem
rozmawiali Paweł Minkina i Karol Mórawski.
Technologia pomoże o tyle, o ile właściwie zdefiniujemy jej rolę w tym procesie
– mówił Sebastian Ptak
prezes zarządu Blue Media, w rozmowie z Maciejem Małkiem.
Z Przemysławem Kanią
dyrektorem generalnym Cisco w Polsce, rozmawiał Maciej Małek.
Złota kopia kluczowych danych przetrzymywana w odizolowanej części serwerowni odstraszy cyberprzestępców i zapewni bezproblemowe działanie banku
– przekonuje Dariusz Piotrowski
dyrektor generalny Dell Technologies Polska, w rozmowie z Marcinem Złochem.
Podróż w świat technologii i finansów wymaga spojrzenia już na początku na mapę drogową, a tę tworzą regulacje. O warunkach koniecznych skutecznego wdrażania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych w bankowości z dr. Zbigniewem Długoszem i dr. Konradem Stolarskim
– partnerami w Kancelarii FinTaxLegal – rozmawiał Maciej Małek.
O tym, jak polscy eksperci IT budują innowacyjne banki oraz co mogą zaoferować polskim instytucjom i klientom dzięki wdrażaniu filozofii cloud-native,
mówi Marcin Kowalski
Chief Technology Officer GFT Poland.
Z Tadeuszem Woszczyńskim
Country Manager Poland, Austria, Czech Rep., Slovakia & Baltics w Hitachi Europe Ltd., rozmawiał Karol Mórawski.
Z Wojciechem Pantkowskim
wiceprezesem zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej, rozmawiał Karol Mórawski.
Z Olgierdem Świerzewskim
radcą prawnym, Partnerem, Executive Director i szefem Sektora Usług Finansowych
w Kancelarii Kochański & Partners, rozmawiał Bohdan Szafrański.
Przybliża ją
Joanna Biernacka
Senior Business Solutions Manager, Customer Intelligence Practice w SAS Institute Polska,
w rozmowie z Bohdanem Szafrańskim.
Śmiało można postawić tezę, że oczekiwania „cyfrowych” klientów rosną w bardzo szybkim tempie, co obecnie jest dużym wyzwaniem dla sektora finansowego. Dlatego istotną kwestią jest dobre przygotowanie banków i instytucji finansowych do zmieniających się dynamicznie realiów rynku.
Podatki, opłaty na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, koronakryzys, wszystko to razem sprawiło, że rentowność banków spadła do najniższego poziomu od lat. Powrót do ROE w granicach 10% zajmie lata.
Obecna sytuacja gospodarcza powoduje, że bankom coraz mniej opłaca się pożyczanie pieniędzy, a walczyć warto nie o klienta masowego, lecz bogatszego i finansowo stabilnego. To jednak dobry test na to, kto z sektora poważnie podchodzi do społecznej odpowiedzialności biznesu, a dla kogo to jedynie slogany.
Czy i kiedy awatar zostanie prezesem? Gdzie i jak wysoko w hierarchii bankowej pracować będą boty? Wygląda na to, że prezesi banków mogą być spokojni o swoje posady. Roboty przejmują kolejne obszary, ale nic nie wskazuje na to, by były w stanie zastąpić człowieka na najbardziej odpowiedzialnym stanowisku. Nie wiadomo też, jak zareagowaliby na to klienci.
Gdy w Polsce Ministerstwo Finansów dyskutuje z Narodowym Bankiem Polskim, co jest lepsze: gotówka czy płatności elektroniczne, na świecie coraz częściej banki już nie zastanawiają się nad tym, kiedy wirtualne waluty staną się równie powszechne co bilon. A pierwsze testy cyfrowego pieniądza gwarantowanego przez banki centralne już trwają. Czy nadzór nad tym panuje?
Ponad rok temu pożegnaliśmy świat, który dobrze znaliśmy. Kończył się sezon narciarski, świeżo w pamięci była radość świąt, rodzinne spotkania, smak normalnego życia. I nagle wszystko się zmieniło. Nagle, choć pomruki nadchodzącej pandemii słyszeliśmy od miesięcy, co najmniej od początku roku, ale wydawało się, że to nas nie dotyczy, że się nie stanie. Chyba nikt z nas nigdy czegoś takiego nie przeżył.
Żarówka i lodówka. Domofon i smartfon. Uliczne latarnie i miejskie wodociągi. Wszystko to działa na prąd. Gdy go zabraknie, ziszczą się słowa niedoszłego prezydenta: „Nie będzie niczego”.
Jedno pytanie, a ja mam w głowie aż cztery odpowiedzi, które wcale nie muszą się wykluczać. Pozostaje mi przedstawić wszystkie.
COVID-19 spowodował przeniesienie wielu aspektów życia do świata online, przyspieszając rozwój technologiczny o co najmniej kilka lat, często w sposób w dużej mierze nieodwracalny. Czy zatem po pandemii klienci centrów handlowych będą już tylko niszą, taką jak miłośnicy płyt winylowych? Czy zmieni się obraz miast w Polsce?