Autor: MB

3 kobiety 2 mężczyzn przy stole w biurze, narada
Firma | Gospodarka

Barometr EFL na trzeci kwartał ‘23: w transporcie i handlu rosną obawy inflacyjne

Obawy przedsiębiorców związane z inflacją pozostają wysokie, choć grupa inflacyjnych pesymistów zmniejsza się. Z Barometru EFL na III kwartał tego roku wynika, że 50,5% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez rosnące ceny. To o 8 pp. mniej niż kwartał wcześniej. Najbardziej zagrożone inflacją są firmy handlowe i HoReCa (po 59% wskazań). Natomiast transport, który kwartał temu czuł się najbezpieczniej, jest jedynym sektorem ze wzrostem obaw inflacyjnych (z 32,5% do 47,5%). Z drugiej strony, coraz mniej MŚP obawia się negatywnych skutków wojny w Ukrainie (z 22,5% w II kwartale br. do 17% w III kwartale br.), informuje EFL.

CZYTAJ WIĘCEJ
kolumna liczb, lupa na jednej z nich
Z rynku finansowego | Finanse osobiste

Co szósty spóźniony dłużnik ma do spłaty tylko kilkaset złotych, ale w rejestrach jest już „niesolidny”

Prawie pół miliona Polaków ma zaległe zobowiązania, których wartość nie przekracza 1000 zł – wynika z danych BIK oraz prowadzącego rejestr dłużników BIG InfoMonitor. Suma ich opóźnionych rat kredytów i nieuregulowanych rachunków oraz alimentów wynosi ok. 250 mln zł, to jest mniej niż ma do spłaty czterech największych dłużników w kraju. Wielu niewielkim dłużnikom wydaje się więc, że to nic poważnego, ale tylko do chwili, gdy bank, telekom czy inni usługodawcy nie sprawdzą wiarygodności płatniczej potencjalnego klienta i nie zobaczą, że jest on po prostu niesolidnym płatnikiem, a ile zalega, często nie ma już znaczenia. W BIG InfoMonitor konsumenci weryfikowani są co 1,5 sek., w I. półroczu sprawdzonych zostało prawie 5 mln osób, poinformowała Firma.

CZYTAJ WIĘCEJ
kobieta z tabletem w sklepie, na ekranie napis Buy now pay later
Bezgotówkowo

Kearney „European Retail Banking Radar 2023”: w czołówce BNPL są konsumenci z Polski

Usługa płatności odroczonych (BNPL) szturmem podbija Europę i z roku na rok tylko zyskuje na popularności – wskazują eksperci międzynarodowej firmy doradczej Kearney w tegorocznym „European Retail Banking Radar”. W 2023 już ponad połowa (57 proc.) europejskich konsumentów zadeklarowała, że skorzystała z możliwości, jakie niesie za sobą ta opcja. Zdecydowanie powyżej średniej plasuje się Polska, gdzie odsetek ten wynosi 64 proc. i jest jednym z najwyższych na Starym Kontynencie.

CZYTAJ WIĘCEJ
ręka z terminale w dłoni - naprzeciw druga ręka z kartą w dłoni
Bezgotówkowo

75 proc. transakcji w co czwartej firmie to płatności bezgotówkowe

24 proc. firm handlowo-usługowych z sektora MŚP, posiadających terminal deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad 75 proc. ich wszystkich transakcji. Co więcej, z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika, że niemal dwie trzecie (ok. 58 proc.) ankietowanych przedsiębiorstw przewiduje wzrost udziału tego typu płatności w swojej firmie w ciągu najbliższych 3 lat, poinformowała Firma.

CZYTAJ WIĘCEJ
BLIK wspiera edukację z zakresu cyberbezpieczeństwa
Edukacja finansowa | Cyberbezpieczeństwo

BLIK wspiera edukację dotyczącą cyberbezpieczeństwa w sieci

Już po raz kolejny uczestnicy BLIKOMANII wsparli projekty edukacyjne realizowane przez Fundację Uniwersytet Dzieci. Dzięki tym inicjatywom około 8 tysięcy dorosłych i prawie 119 tys. dzieci wzięło udział w lekcjach i webinarach dotyczących m.in. bezpieczeństwa w sieci. Docelowo do 2025 roku programy wspierane przez BLIKA mają dotrzeć do 225 tys. uczniów w polskich szkołach i 13 tys. nauczycieli, dyrektorów i rodziców, czytamy w informacji prasowej PSP i BLIKA.

CZYTAJ WIĘCEJ
Przyjmij płatność, usługa bezgotówkowa, ekran smartfonu
Bezgotówkowo

Cinkciarz.pl wprowadza usługę „Przyjmij płatność”dla klientów biznesowych i indywidualnych

Klienci indywidualni i firmowi fintechu Cinkciarz.pl mają możliwość wysyłania in-nym osobom linków do zapłaty za wspólne wyjście do restauracji, zrzutkę na pre-zent, ale też np. korepetycje czy zakupiony towar na bazarku. Nowa usługa nazywa się „Przyjmij płatność”. Linki można opłacić w dowolnej z 27 walut, za pomocą wielu metod płatności, poinformowała Firma.

CZYTAJ WIĘCEJ
rodzice z córką wchodzący do hotelu, walizki
Gospodarka

W te wakacje większy optymizm hotelarzy i restauratorów pokazuje Barometr EFL

Subindeks Barometru EFL dla sektora HoReCa na III kwartał br. wyniósł 50,2 pkt., o 4,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Jest to najwyższy odczyt od roku, kiedy w lipcu 2022 roku wyniósł dokładnie tyle samo i najwyższy wśród 6 badanych branż. Co czwarty hotelarz lub restaurator spodziewa się większej liczby gości, podczas gdy kwartał wcześniej nikt na to nie liczył, a co drugi zapytany obawiał się spadku sprzedaży. Eksperci EFL zwracają uwagę, że od wybuchu pandemii HoReCa odnotowuje wynik powyżej 50 punktów tylko w czasie letnich wakacji, licząc na więcej gości i większe zamówienia. Poza sezonem HoReCa wciąż radzi sobie gorzej niż pozostałe branże, poinformował Fundusz.

CZYTAJ WIĘCEJ
mapa świata, na niej złote monety
Bezgotówkowo

Gdzie za granicą warto mieć też gotówkę – wakacyjna mapa płatności

Jak Polacy spędzą tegoroczne wakacje? Według „Tygodnika Gospodarczego PIE” ok. 60 % Polaków zamierza wyjechać na urlop. Decydując się na zagraniczny wyjazd, wybieramy Chorwację (18%), Grecję (14%) i Hiszpanię (12%). Dla wielu może okazać się zaskoczeniem, że m.in. w tych krajach warto mieć przy sobie gotówkę. Gdzie jeszcze na wakacjach powinniśmy mieć ze sobą fizyczny pieniądz w portfelu i jak na wyjazdach zagranicznych płacą Polacy? – analiza ekspertów Tavex.

CZYTAJ WIĘCEJ
student przy laptopie, wirtualne ikony związane z komunikacją z uczelnią
Technologie i innowacje

Cyfryzacja kształtuje opinię studentów o uczelni

Stopień cyfryzacji usług publicznych w Polsce jest oceniany pozytywnie na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. ze względu na wyższy o 18% od średniej dla całego regionu poziom cyfryzacji sektora edukacyjnego. Wykorzystywanie różnorodnych systemów informatycznych w szkolnictwie wyższym jest pokłosiem przede wszystkim pandemicznych obostrzeń. Dziś rosnące zainteresowanie digitalizacją procesów lub zasobów na uczelniach napędzają również studenci, którzy oczekują pozytywnych doświadczeń cyfrowych w całym procesie kształcenia i obsługi administracyjnej, podkreślają eksperci Iron Mountain Polska.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 58 Z 190