Autor: mb

Paweł Szarkowski. Źródło: BIG InfoMonitor
ESG

Etyczne finanse? Polacy nie są co do tego zgodni – raport „Kultura finansowa Polaków” 2025

Polacy mają mieszane odczucia wobec etyki finansowej. Co trzeci konsument i co piąty przedsiębiorca uważa, że polskie społeczeństwo w sferze finansowej nie postępuje uczciwie – wynika z raportu „Kultura finansowa Polaków” przygotowanego przez BIG InfoMonitor i BIK. W obu przypadkach zdecydowane stanowiska, zarówno te pozytywne jak i negatywne, są relatywnie nieliczne, czytamy w informacji prasowej.

Agnieszka Kosowska, Źródło: Bank Pocztowy,
Z rynku finansowego

Bank Pocztowy z nową strategią: do 2029 roku planuje osiągnąć 343 mln zł zysku netto

Zarząd i rada nadzorcza Banku Pocztowego przyjęły nową strategię działalności operacyjnej na lata 2026-2029 pod nazwą: „Bank blisko Ciebie – załatwisz to na poczcie”. Zakłada ona istotny wzrost skali biznesu i poprawę efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka. Wśród celów strategicznych znalazły się między innymi obsługa ponad 1 mln klientów, ponad dwukrotny wzrost aktywów banku do 28 mld zł, poziom zwrotu z kapitału (ROE netto) powyżej 15% oraz niższy niż 5% udział złych kredytów (NPL) w portfelu banku, poinformował Bank Pocztowy.

dyrektor Departamentu Faktoringu w Banku Ochrony Środowiska Marcin Lis.
Z rynku finansowego

BOŚ wzmacnia swoją pozycję w faktoringu, w 2027 roku planuje ponad 7 mld zł obrotów

BOŚ Bank chce umocnić swoją pozycję na rynku faktoringowym i znaleźć się w pierwszej dziesiątce największych podmiotów na tym rynku. Bank rozszerzy swoją ofertę o faktoring pełny, mocniej wejdzie w segment mniejszych firm i liczy, że jego obroty faktoringowe w 2027 roku wzrosną do ponad 7 mld zł – poinformował PAP Biznes dyrektor Departamentu Faktoringu w Banku Ochrony Środowiska Marcin Lis.

Jacek Iljin. Alior Mobile prezentacja. Źródło: Alior Bank
Z rynku finansowego

Alior Bank przedstawił nową odsłonę aplikacji Alior Mobile

W nowym oddziale Alior Banku znajdującym się w 310 metrowym Varso Tower, najwyższym budynku w Unii Europejskiej, zaprezentowano 27 listopada 2025 r. nową odsłonę aplikacji Alior Mobile. Wdrożenie odświeżonej aplikacji ma być kolejnym krokiem w realizacji strategii „Alior Bank. Albo nic”. W ten sposób bank chce nadrobić opóźnienie w rozwoju swojej aplikacji mobilnej dla klientów detalicznych, poinformował bank.

Paweł Szarkowski. Źródło: BIG InfoMonitor
Gospodarka

Handel tradycyjny stabilizuje się, e-commerce zmaga się z narastającym ciężarem zaległości

Polski handel, jak co roku, z nadzieją wypatruje zbliżającego się sezonu wyprzedaży, którego symbolem jest Black Friday. Nie bez powodu. Zmagając się ze znacznym rozwarstwieniem finansowym oraz zaległym długiem sięgającym 9 mld zł, handel jest dziś jedną z branż o najwyższej kwocie przeterminowanego zadłużenia w kraju. Choć hurt i detal poprawiają ogólną kondycję sektora, to obciąża go e-handel, którego niespłacone zadłużenie wciąż rośnie i na koniec września 2025 roku sięgało ponad 446 mln zł. Czy kluczowy okres sprzedażowy przyniesie odbicie, czy pogłębi zaległości finansowe e-commerce? – analiza ekspertów BIG InfoMonitora.

Zbigniew Wiśniewski, Fot. Fundacja Polska Bezgotówkowa
Bezgotówkowo

Polska Bezgotówkowa o płatnościach w automatach vendingowych

Fundacja Polska Bezgotówkowa (FPB) sprawdziła, ilu Polaków korzysta z automatów sprzedażowych oraz w jaki sposób użytkownicy opłacają w nich swoje zakupy i zamówienia. Wyniki badania pokazały, że 81% ankietowanych korzysta
z parkomatów, a 43% z nich uiszczało w nim opłatę bezgotówkowo. 78% miało okazję skorzystać z kawomatu, a połowa (39%) zapłaciła za kawę cyfrowo. Z biletomatem i automatem z przekąskami oraz napojami miało styczność kolejno 75% i 76% respondentów, a elektronicznie zapłaciło za swoje zamówienie kolejno 46% i 37% z nich – pokazują wyniki badania Maison & Partners przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w sierpniu 2025 roku.

STRONA 2 Z 341