Autor: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Mastercard – Płatności: Liczba kart mobilnych i płatności smartfonami mocno rośnie. A technologia dopiero się rozkręca

Z bardzo szybkim rozwojem mamy do czynienia w niezliczonych dziedzinach życia i gospodarki. Niewiele jednak na potwierdzenie tej tezy dałoby się znaleźć przykładów lepszych niż to, co stało się w zaledwie kilka lat w Polsce na rynku płatności bezgotówkowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Płatności: Mikro dają maksi zyski

Rynek mikropłatności w Polsce stale się powiększa. Klienci mają do dyspozycji coraz większy zakres dodatkowych usług, które są dostępne dla każdego użytkownika smartfonu i karty płatniczej. Ich kwoty z założenia są niskie i zazwyczaj nie przekraczają 50 zł. Do popularnych usług należą m.in.: doładowania telefonów, doładowania gier i multimediów, płatności za bilety komunikacji miejskiej, opłacanie parkingów czy zakupy w sklepach z aplikacjami.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Debata redakcyjna – Automatyzacja: Banki robotów?

„Jeszcze w zielone gramy…” – cytat z ponadczasowego szlagieru Wojciecha Młynarskiego zdaje się odzwierciedlać sytuację osób zatrudnionych w sektorze bankowym w dobie automatyzacji. Pomimo sukcesywnego przejmowania kolejnych zadań przez zaawansowane systemy teleinformatyczne i postępującej redukcji kadr bankowych – „czynnik ludzki” nie zniknie z instytucji finansowych jeszcze przez wiele lat.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019: PSD2 nie musi oznaczać szczególnego ryzyka

Przeszło 90% polskich bankowców wyraża obawę, iż podmioty trzecie nie będą w stanie dochować restrykcyjnych standardów ochrony danych klientów. Także rodzimi konsumenci, pomimo otwartości na technologiczne nowinki w sektorze bankowym, ostrożnie podchodzą do przekazywania oszczędności fintechom, tudzież do dzielenia się z nimi wiedzą na temat osobistych finansów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. PSD2: Nakazywanie przez KNF przyznania dostępu do rachunku płatniczego

Przepisy implementujące dyrektywę PSD2 do polskiego porządku prawnego wprowadziły nowe rodzaje usług płatniczych – dostęp do informacji o rachunku i inicjowanie transakcji płatniczej. Z ich świadczeniem wiąże się szereg zagadnień wynikających z interakcji zachodzących między wykonującymi je dostawcami (tzw. third party providers – TPP) a dostawcami prowadzącymi rachunki płatnicze. Z oczywistych względów najważniejszym z nich jest przyznawanie dostępu do rachunków płatniczych, gdyż warunkuje to możliwość ich świadczenia.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Bezpieczeństwo – System Dokumenty Zastrzeżone: Kradzież tożsamości – główne źródło przychodów!

Przez całe lata kieszonkowcy interesowali się niemal wyłącznie gotówką, a ogołocony z pieniędzy portfel z reguły lądował w skrzynce pocztowej lub koszu na śmieci. Obecnie skradzione dowody tożsamości stanowią dla przestępców łup znacznie cenniejszy aniżeli banknoty, a zjawisko kradzieży tożsamości określane jest mianem przestępstwa XXI stulecia. Fatalne konsekwencje utraty dokumentów ograniczyć można jedynie poprzez budowę społecznej świadomości. Jak należy postępować w takich przypadkach?

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. BIK SA – Bezpieczeństwo: Ostrzeżenia o próbach wyłudzenia dostępne dla klientów w bankowości internetowej? Teraz to możliwe dzięki nowym rozwiązaniom BIK

Ponad 63 mln zł – tyle mogły stracić banki w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. w wyniku niemal 1,2 tys. prób wyłudzeń kredytów – wynika z ostatniego Raportu InfoDok. Choć w ostaniem kwartale wg InfoDok nie widać gwałtownego wzrostu wyłudzeń kredytów, to Biuro Informacji Kredytowej szacuje, że faktyczne straty sektora z tytułu wyłudzeń mogą oscylować między 500-600 mln zł rocznie. Z drugiej strony klienci banków są nieustannie poddawani przez oszustów próbom pozyskania ich danych, np.: poprzez fałszywe strony instytucji, linki kierujące do nieprawdziwych stron płatności. Ochrona przed wyłudzeniami jest zatem w interesie wszystkich uczestników rynku finansowego, zarówno klienta, jak i banku.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Digital Fingerprints – bezpieczeństwo: NIE CHODZI O TO CO ROBISZ, ALE O TO JAK TO ROBISZ – czyli czym jest biometria behawioralna w usłudze Digital Fingerprints

Jesteśmy zwinnym startaupem z Katowic, który opracował usługę Digital Fingerprints. Nasze rozwiązanie cieszy się dużym uznaniem na rynku finansowym i powoli znajduje równie duże grono zwolenników w innych branżach, np. telekomunikacyjnej. Dla kogo stworzyliśmy to rozwiązanie? Dla każdej firmy, która chce ochronić zasoby swoich klientów lub wrażliwe i cenne dane w przedsiębiorstwie.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Bank i klient. Sonda: Regulacyjny hamulec dla sektora bankowego

Wzrastające z roku na rok koszty funkcjonowania bankowego biznesu w znacznym stopniu stanowią pochodną kolejnych danin natury fiskalnej i parafiskalnej, obficie nakładanych na polski sektor finansowy. Te zaś stanowią nie tylko konsekwencję implementacji postanowień unijnych dyrektyw czy europejskich standardów ochrony konsumenta, ale bywają coraz częściej uwarunkowane aktywnością ustawodawcy i legislatora na szczeblu krajowym.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Bank i klient. Przeciw wykluczeniu: Bankowa wojna z trzema schodami

Warszawa jest miastem lepiej przystosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami aniżeli Bruksela – podkreślali uczestnicy Kongresu Gospodarki Elektronicznej w roku 2015. Niezaprzeczalny wskaźnik rozwoju cywilizacyjnego możliwy był do osiągnięcia dzięki synergii działań podmiotów reprezentujących administrację publiczną, organizacje pozarządowe i świat biznesu. Także polski sektor bankowy od wielu lat kreuje rzeczywistość, w której usługi finansowe dostępne są dla wszystkich ludzi bez wyjątku.

CZYTAJ WIĘCEJ
Monitor Bankowy
BANK 2019/06

Bank i klient. Monitor Bankowy: Kolejny miesiąc wzrostu indeksu koniunktury bankowej

Przedstawiciele ponad 120 placówek bankowych cyklicznie odpowiadają na pytania dotyczące kondycji i możliwości rozwojowych w sektorze, na podstawie odpowiedzi z przeprowadzanych ankiet powstaje badanie Monitor Bankowy. W kwietniowym pomiarze Monitora Bankowego zwraca uwagę dalszy wzrost wskaźnika ocen bieżących. Oprócz wzrostu głównego indeksu PENGAB, kwietniowa edycja Monitora Bankowego ujawniła także silne wzrosty w obszarze aktywności konsumenckiej. Główny wskaźnik badania od trzech miesięcy notuje wzrost indeksu.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Nieruchomości. AMRON-SARFIN: Wartość kredytów mieszkaniowych wciąż wysoka

W pierwszych trzech miesiącach br. udzielono ponad 50 tys. kredytów hipotecznych o łącznej wartości ponad 13,5 mld zł. Wynik ten był tylko nieco słabszy niż w ostatnim kwartale 2018 r. W stosunku do roku ubiegłego, w ciągu pierwszych trzech miesięcy kredytobiorcy zaciągnęli o 4,5 tys. mniej zobowiązań, ale ich kwota była o blisko 700 mln zł wyższa.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Prawo. Unia: Bilans zamknięcia/otwarcia nowej Komisji Europejskiej

Z końcem czerwca kończy się kadencja Parlamentu Europejskiego, a co za tym idzie kadencję kończy również Komisja Europejska. Nowy Parlament zatwierdzi nowego przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych komisarzy. Można zatem pokusić się o podsumowanie dotyczące tego, czego dokonała Komisja w kończącej się kadencji, a także określić, jakie wyzwania nadal czekają na nowych komisarzy.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Prawo. RODO: Nadążyć za globalną wędrówką danych osobowych

We współczesnym świecie funkcjonują tryliony, jeśli nie kwadryliony czy nawet kwintyliony, danych. Niezwykle istotne jest zatem dbanie o prywatność – zarówno przez osoby, których one dotyczą, jak i przez procesujących je administratorów oraz podmioty przetwarzające. Zwłaszcza w przypadku przekazywania informacji przedsiębiorcom niepodlegającym europejskiemu reżimowi ochrony danych osobowych, a więc znajdującym się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/06

Zagranica. Newsy: Przegląd wydarzeń

Unia karze, banki płaczą i płacą – czyli niekończąca się opowieść o zmowach kartelowych. 1,7 mld euro – to kolejna kara nałożona przez Komisję Europejską za kartelową zmowę dotyczącą strategii handlowej i kursów wymiany walut. A uczestniczyli w niej nie byle jacy gracze. Citigroup będzie musiała zapłacić 311 mln euro, Royal Bank of Scotland – 249,2 mln, JP Morgan – 228,8 mln, Barclays – 210 mln, a japoński MUFG – 70 mln. Jest też szósty uczestnik – szwajcarski UBS, ale on nie będzie musiał cierpieć finansowo – w nagrodę za ujawnienie całego procederu.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 108 Z 126