Aplikacja nauczy nas, jak oszczędzać i pokaże, gdzie „uciekają” nasze pieniądze
Owszem, ale żeby takie działanie było skuteczne to najpierw musimy zdefiniować na co wydajemy pieniądze, który z domowników wydaje najwięcej i czy wszystkie nasze wydatki są niezbędne. To właśnie chęć wspierania rodzin porządkujących swoje domowe budżety była inspiracją do stworzenia aplikacji mobilnej o nazwie BILLY. – Polska Fundacja Przedsiębiorczości patronuje kreatywnym pomysłom. W tej inicjatywie czujemy wielki potencjał nie tylko biznesowy, ale i społeczny. Jestem pewien, że wiele osób ściągnie ją, bo ma realną potrzebę optymalizacji swoich domowych wydatków, a inni zrobią to z ciekawości, by sprawdzić jak wygląda podział wydatków w ich domu – mówi Marcin Pawłowski, Prezes PFP.
Wystarczy zrobić zdjęcie paragonu
Projekt BILLY został zauważony przez Polską Fundację Przedsiębiorczości i wsparty w ramach środków Funduszu Kapitału Zalążkowego Pomeranus Seed. Projekt jest realizowany w ramach spółki o nazwie inout.money groupz siedzibą w Poznaniu. Billy – autorska aplikacja dwóch pomysłodawców pozwala na dogłębną analizę wydatków każdego użytkownika, także w ramach wspólnego budżetu domowego. Jest przez to idealnym narzędziem do pragmatycznego zarządzania budżetem i zachowania autodyscypliny finansowej.
Nasz projekt ma na celu pokazanie kosztów życia codziennego i próbę ich optymalizacji.
– Przede wszystkim dajemy konsumentom wygodne narzędzie pozwalające obserwować na co wydajemy pieniądze – już sama obserwacja zwiększa poziom samodyscypliny. Po drugie, umożliwimy zdefiniowanie limitów finansowych i obserwację na bieżąco, czy tempo wydatków jest właściwe i jaki będzie stan budżetu na koniec miesiąca przy zachowaniu obecnego tempa. Aplikacja doprowadzi do tego, że będziemy bardziej świadomie wydawać pieniądze i zarządzać swoim budżetem – mówi Maciej Hapke, Prezes Zarządu spółki inout.money group. – Dotychczasowe aplikacje nie pozwalały na łatwe rozdzielenie poszczególnych kategorii wydatków i przypisania ich do konkretnego domownika. My ułatwiamy proces rejestracji wydatków i dokładnej analizy tego, na co wydajemy pieniądze. Użytkownik bierze telefon i fotografuje paragon. Aplikacja rozpoznaje treść paragonu, produkty, ceny, rabaty, a następnie klasyfikuje produkty do odpowiednich kategorii. Produkty na paragonie są rozpoznawane, a następnie segregowane według kategorii produktowych w sposób automatyczny, co pozwala w praktyce wprowadzać wydatki zaraz po wyjściu ze sklepu. Ta unikalna funkcja sprawia, że prowadzenie budżetu jest naprawdę proste i zajmuje niewiele czasu. W każdej chwili można przeprowadzić analizę kosztów. Jedyne zadanie użytkownika to zrobienie zdjęcia – mówi Maciej Hapke.
Do kogo skierowana jest aplikacja?
W obecnej fazie głównie do konsumentów indywidualnych, ale autorzy nie wykluczają jej rozbudowy. Projekt może być przydatny zarówno dla rodzin, które optymalizują swoje wydatki jak i np. dla studentów, którzy chcą się zmieścić w określonym budżecie. W przypadku rodzin, każda z osób ponoszących wydatki może widzieć w aplikacji wydatki pozostałych i na odwrót. Ta funkcja jest doceniana przez wielu użytkowników.
„Projekt nie tylko perspektywiczny finansowo, ale i ciekawy społecznie”
Aplikacja Billy już zdobyła tysiące świadomych swych wydatków zwolenników jej wykorzystywania. Wsparcie kapitałowe PFP pozwoli na szybkie zwiększenie możliwości funkcjonalnych aplikacji oraz ekspansję rynkową.
– Myślę, że aplikacja ma szansę stać się przebojem. To projekt, który Polska Fundacja Przedsiębiorczości oceniła nie tylko jako perspektywiczny finansowo, ale i ciekawy społecznie. Od lat mówi się o tym, że Polakom potrzebna jest edukacja z zakresu planowania domowego budżetu i oszczędzania. Wydajemy za dużo, to powoduje, że marnujemy jedzenie czy zadłużamy się. BILLY to projekt, który pozwoli nam trzymać domowe budżety w ryzach. Aplikacja będzie oferowana w kilku bankach jako usługa bankowości elektronicznej – mówi Prezes PFP Marcin Pawłowski. – Wierzę, że dzięki aplikacji będziemy lepiej zarządzać naszym budżetem domowym, a z drugiej strony w przyszłości pozwoli sieciom handlowym na indywidualizowanie ofert dla klientów i proponowania im promocji skrojonych pod ich preferencje zakupowe – dodaje Marcin Pawłowski.
Billy to kolejny projekt Fundacji z branży FinTech. W 2012 roku Polska Fundacja Przedsiębiorczości zainwestowała w Innowacyjny start-up – szczecińską spółkę FinPack, która po 3 latach została sprzedana inwestorowi branżowemu i z sukcesem rozwija swoją działalność.