Andrzej Kawiński : Wielość rozwiązań sprawia, że nadal dominuje gotówkowa forma płatności

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kawinski.andrzej.01.400x217Wypowiedź dla aleBank.pl: Andrzej Kawiński, Country Manager, Banknote Processing, Giesecke & Devrient GmbH

Maciej Małek: W tej chwili jest tak, że poniesiono niemałe nakłady na wdrożenie pewnych rozwiązań, ale rozumiem, ze owoce nie są jeszcze na miarę tego, co mogłoby nastąpić?

Andrzej Kawiński: Mamy w tej chwili w Polsce różnorodność standardów płacenia. Można się zastanowić czy rozmawiamy na temat standardu płatności czy standardu płacenia. Mamy różnego rodzaju projekty, które są dziś rozwijane przez największe polskie banki, standardy takie jak PeoPay, iKO PKOBP. Mamy różnego rodzaju rozwiązania oferowane przez różne organizacje kartowe, takie jak Visa, MasterCard. Mamy wreszcie standardy płacenia przez paybuy linki, czyli możliwość płacenia bezpośrednio z rachunku bankowego klienta. De facto ciągłym problemem jest  to, że głównym kanałem płatności jest nadal gotówka. Głównym obszarem, w którym dziś dokonują się płatności to płatności gotówką przy dostawie. Z jednej strony nie wyobrażamy sobie dziś banku bez płatności gotówką, ale gotówka oznacza też dla banków koszt związany z operacją płatności. Istnieje kwestia wyważenia i zastanowienia się w którą stronę rynek pójdzie i jak będzie się rozwijał. Na pewno płatności bezgotówkowe to wygoda dla klientów i łatwość dokonywania transakcji, mniejszy koszt po stroinie bankowości, tylko pytanie kto pokryje koszty tych transakcji.

MM: Czy z punktu widzenia bezpieczeństwa systemu dostatecznie uświadamiamy klienta o korzyściach i benefitach wynikających z płatności mobilnych i z unikania tradycyjnego pieniądza papierowego w obrocie?

AK: Wydaje mi się, że świadomość rośnie, ale to ciągle nie jest to. Klienci nie mają do końca świadomości bezpieczeństwa transakcji. Problem braku wiary i braku bezpieczeństwa to jest przyczyną, która powoduje, że w dalszym ciągu jesteśmy krajem, w którym obrót gotówkowy jest wysoki. Jest wielu klientów, których moim zdaniem nie wierzy w płatności kartami, czy płatności mobilne.

MM: Rozmawiamy przed inauguracją sezonu wakacyjnego. To jest właśnie ten czas, kiedy wyjeżdżając do krajów zamorskich chcielibyśmy mieć łatwy dostęp do naszych pieniędzy i dziś jest to coraz bardziej możliwe.

AK: Zgadzam się. Jeśli chodzi o obrót międzynarodowy, transgraniczny, płatność kartami za granicą to jest dzisiaj standard. Wielu Polaków ma karty i je wykorzystuje. Z perspektywy całego rynku płatniczego to ciągle jest nieduży procent. Dziś głównie koncentrujemy się na promocji płatności krajowych, rozwoju tych płatności w ramach Polski – urlopy też są w kraju, nie wszyscy wyjeżdżają za granicę. Płatności dokonywane w ruchu zagranicznym to jest ciągle niewielki procent transakcji i on nie wpływa. To, nad czym musimy się zastanowić i obawiać to możliwość wykonywania transakcji transgranicznych poprzez operatorów, którzy będą akceptować takie operacje na rynku polskim. To jest przyszłość rozwoju rynku bezgotówkowego w Polsce.

www.aleBank.pl

Zobacz rozmowę w wersji wideo: „Andrzej Kawiński: Wielość rozwiązań sprawia, że nadal dominuje gotówkowa forma płatności”