Analityka i narzędzia big data w polskich firmach: jesteśmy w ogonie Europy
Najważniejsze informacje
Zgodnie z nowym badaniem Intela, już 25% firm w Europie Środkowej analizuje dane i korzysta z rozwiązań big data
W Polskich przedsiębiorstwach analiza danych i narzędzia big data są znacznie mniej popularne niż w Czechach i na Słowacji – wykorzystuje je tylko 18% firm
Już co czwarta firma w regionie Europy Środkowej korzysta z rozwiązań do analizy big data, a 7% z nich planuje rozpocząć używanie takich technologii jeszcze przed końcem roku. Jednak w nowym badaniu Intela, przeprowadzonym w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji, Polacy wypadli zaskakująco słabo. Analiza big data wykorzystywana jest przez 18% firm w naszym kraju, co stanowi najniższy wynik w regionie.
Polskie firmy znacznie poniżej średniej
Badanie Intela objęło 576 firm zatrudniających powyżej 100 pracowników1. Regionalnymi liderami we wdrażaniu analizy big data są przedsiębiorstwa z Czech – 33% z nich wykorzystuje obecnie informacje uzyskane z wielkich zbiorów danych. Kolejne 9% czeskich przedsiębiorstw zamierza rozpocząć analizowanie big data dla własnych potrzeb do końca tego roku.
Firmy ze Słowacji wykorzystują big data niemal równie chętnie, jak ich sąsiedzi z Czech. Blisko jedna trzecia (31%) przedsiębiorstw w tym kraju analizuje wielkie zbiory danych, zaś 9% słowackich firm będzie robić to jeszcze przed końcem 2015 roku. Analiza big data jest znacznie mniej powszechna na Węgrzech (stosuje ją 19% przedsiębiorstw, a 3% planuje wykorzystywać ją w nadchodzących miesiącach) oraz w Polsce (odpowiednio 18% i 7%).
Różnica w popularności analizy big data między Czechami i Słowacją a Polską jest bardzo wyraźna i zaskoczyły nas wyniki tego badania. Mając jednak na uwadze, jak błyskawicznie rozwija się ta technologia, nie należy przedwcześnie bić na alarm, bo popularyzacja rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych jest w naszym kraju tylko kwestią czasu – wyjaśnia Juliusz Kornaszewski z Intel Technology Poland.
Analiza big data i jej wartość dla przedsiębiorstw
Fenomen analizy big data polega na możliwości wykorzystania zaawansowanych, niezwykle wydajnych obliczeń, by przekuwać je w realne korzyści dla zwykłych ludzi. Pomaga ona w upłynnieniu ruchu drogowego w miastach czy tworzeniu bardziej dokładnych prognoz pogody. Z kolei firmy mogą dzięki niej analizować dane sprzedażowe, tak, by lepiej dopasowywać swoją ofertę do potrzeb konkretnych klientów.
Globalny rynek analizy wielkich zbiorów danych rozwija się obecnie sześć razy szybciej niż cały sektor IT. Badania pokazują również, że aż 53% przedsiębiorstw uznaje korzyści płynące z analityki danych za ważny czynnik przewagi konkurencyjnej2.
Sukces przedsiębiorstw już dziś w znanym stopniu zależy od sposobu gromadzenia i analizowania danych, a następnie – wykorzystywania pozyskanych w ten sposób informacji – mówi Krzysztof Janicki z Intela. Efektywna analiza big data w czasie rzeczywistym ułatwia szybkie podejmowanie decyzji i reagowanie na zmiany w otoczeniu biznesowym.
Kluczowy element: infrastruktura
Analiza big data w czasie rzeczywistym wymaga odpowiednich rozwiązań sprzętowych, oferujących adekwatną moc obliczeniową. Nowa rodzina procesorów Intel Xeon E7 v3 umożliwia bezpieczne przetwarzanie i analizowanie potężnych zestawów danych w pamięci systemowej, co przekłada się bezpośrednio na szybsze podejmowanie decyzji biznesowych i lepszą skuteczność operacyjną, dając firmom przewagę nad konkurencją. W porównaniu do układów starszej generacji, Xeon E7 v3 pozwala osiągnąć nawet dziesięciokrotnie większa wydajność w przeliczeniu na dolara, przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego kosztu posiadania aż o 85 proc., dzięki niższym kosztom zakupu sprzętu oraz zasilania i chłodzenia.
Zgodnie z prawidłowością wyznaczoną prawem Moore’a, rozwiązania do analizy big data stają się coraz bardziej wydajne, a jednocześnie ich koszt spada. Zaawansowane technologie stają się z roku na rok łatwiej dostępne – również dla tych, którzy wcześniej nie mogli sobie na nie pozwolić. Dzięki temu coraz więcej firm będzie miało możliwość stosowania analizy big data na co dzień – po to, by móc błyskawicznie reagować na zmiany w dynamicznym środowisku biznesowym – zaznacza Krzysztof Janicki z Intela.
Źródło: Intel
(1) Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2015 r. Wzięło w nim udział 576 CIO z firm zatrudniających min. 100 pracowników: 175 z Czech, 150 z Węgier, 150 z Polski i 101 ze Słowacji.
(2) Raport Capgemini “Big & Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business”