Alior Bank ogłasza powstanie akceleratora pomysłów dla sektora Fintech
W październiku 2017r. Alior Bank ogłosił plan wdrożenia strategii “Cyfrowego Buntownika”, której jednym z filarów jest zbudowanie ekosystemu partnerów z sektora Fintech.- Nasz cel to zbudowanie 20 partnerstw do 2020 roku, czyli w horyzoncie realizacji strategii “Cyfrowego Buntownika– mówi Michał Chyczewski, wiceprezes Zarządu Alior Banku, pełniący funkcję prezesa. – Mamy ambicję być bankiem pierwszego wyboru dla Fintechów w Europie – dodaje.
Akcelerator pomysłów
Do udziału w akceleratorze Alior Bank wyselekcjonuje grupę start-upów, których pomysły będą wnosiły wartość dodaną dla usług banku świadczonych klientom. Bank będzie poszukiwał potencjalnych partnerów nie tylko w Polsce oraz w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, ale także poza Starym Kontynentem.- Nasz zespół analizuje propozycje rozwiązań Fintechów z Europy, Izraela i Stanów Zjednoczonych. Zidentyfikowaliśmy już interesującą grupę potencjalnych partnerów i prowadzimy z nimi rozmowy -powiedział Bruno Ferreira, Dyrektor Zarządzający w Alior Banku.
Każdy z partnerów, z którym Alior Bank podejmie współpracę, może liczyć na wsparcie doradcy z nowo powstałego Departamentu Fintech oraz mentora, który pomoże mu w zbudowaniu odpowiedniego modelu biznesowego i poprowadzi współpracę z właściwą jednostką biznesową banku. Do współpracy z partnerami Bank chce zaangażować liczną grupę swoich pracowników, mogących zaoferować zróżnicowane kompetencje biznesowe.
–Przygotowaliśmy kompleksowy program akceleracyjny dla naszych partnerów. Wierzymy, że to przedsięwzięcie może być pomostem między błyskawicznie rozwijającym się światem Fintech a Alior Bankiem – otwartym na pomysły z zewnątrz, mającym unikalne biznesowe know-how i portfel klientów, którym dostarczamy usługi na najwyższym światowym poziomie – zapewnia Mariusz Ożga, Dyrektor ds. FinTech.
Program akceleracyjny zakłada także wsparcie dla partnerów w dostępie do wewnętrznego i/lub zewnętrznego finansowania (finansowanie typu seed, partnerzy oraz potencjalnie CVC).
– Chcemy naszym partnerom pomóc w zdobyciu funduszy na rozwój w ramach Alior Banku oraz poza nim. Wierzymy, że zmieni to rynek rozwiązań Fintech w Polsce i w regionie– mówi Bruno Ferreira. I dodaje: – Do 2020 roku Alior Bank zamierza corocznie zainwestować w innowacje ok. 100 mln zł, w tym w partnerstwa oraz w przedsięwzięcia z sektora Fintech 15-20 mln zł rocznie.
Alior Bank na nowo definiuje swój ekosystem zarządzania procesami innowacyjnymi
Powstanie akceleratora jest elementem szerszego projektu utworzenia najnowocześniejszego w Europie Środkowej i Wschodniej kompleksowego ekosystemu zarządzania procesami wspierającymi innowacyjność. Idea nowego modelu innowacyjności oparta jest o dwa ośrodki: Centrum Innowacji – jednostkę Banku, która zajmie się crowdsourcingiem pomysłów wewnątrz Alior Banku, oraz Departament Fintech – który będzie wspierał inicjatywy przygotowywane wspólnie z partnerami zewnętrznymi, w tym te w ramach Akceleratora. Obie jednostki znajdą swoje miejsce w nowoczesnej przestrzeni Innowacji, zlokalizowanej w Warsaw Spire w Warszawie. Jej otwarcie jest planowane na maj 2018 r.
Alior Bank wybiera IBM i TUATARĘ jako dostawców rozwiązania Open API
Alior Bank chce być pierwszą instytucją finansową w Polsce, która zbuduje dedykowane środowisko testowe tzw. Sandbox dla swoich partnerów. Zostanie ono udostępnione zewnętrznym deweloperom oraz fintechom do prac nad produktami tworzonymi w ramach akceleratora oraz do uzyskania zgodności z przyszłymi wymaganiami regulacji PSD2. Alior Bank zdecydował, że rozwiązanie IBM API Connect spełnia wszystkie wymagania technologiczne banku, wykorzystanie platformy znacząco przyspieszy proces prototypowania, projektowania i dostosowywania rozwiązań przed udostępnieniem ich klientom. Są nimi przede wszystkim bezpieczeństwo, efektywność prac oraz skalowalność powstałych rozwiązań. Rozwiązanie IBM API Connect przez niezależne ośrodki analityczne jest uznawane za czołowe rozwiązanie tego typu na świecie.
– W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez IBM Institute for Business Value, 57 procent menedżerów instytucji finansowych, przyznało, że granice między tradycyjnym bankiem, a konkurencją z innych sektorów gospodarki się zacierają – powiedział Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny IBM Polska. – Wiodące banki przyjmują obecnie na siebie rolę platformy, która integruje ofertę różnych dostawców, przy zachowaniu bezpieczeństwa operacji, co tradycyjnie było największą przewagą banków na rynku. Banki, które w ten sposób zredefiniują swoją rolę, będą w stanie wykorzystać korzyści płynące ze współpracy z innymi podmiotami ekosystemu gospodarczego, takimi jak startupy i Fintechy, przy zwiększeniu innowacyjności usług oferowanych klientom.
IBM API Connect zostanie dostarczone i wdrożone przez polską firmę TUATARA, tworzącą rozwiązania biznesowe w oparciu o innowacyjne technologie, która do projektu wnosi międzynarodowe doświadczenie zimplementacji rozwiązań API.
Z dumą pomożemy Alior Bankowi realizować strategię Cyfrowego Buntownika. Wierzymy, żeotwarcie na współpracę z partnerami za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi gospodarki cyfrowej doda skrzydeł rozwojowi API Economy w Polsce. Uruchamiamy właśnie projekt w jednym z krajów Zatoki Perskiej, który udowadnia, że współpraca między podmiotami z różnych branż owocuje nie tylko pozytywnym wpływem na rozpowszechnianie kultury innowacyjności, ale także tworzy nowe źródła przychodu dla każdego z uczestników wymiany. – przekonuje Bogdan Nowopolski, Chief ExecutiveOfficer firmy TUATARA.
Open Banking: korzyści dla klientów
Wykorzystując możliwości wynikające z wdrożenia środowiska OpenAPI, Alior Bank planuje klientom dostarczyć usługi finansowe z kategorii „premium”, bazujące na zaawansowanej analizie danych. –Chcemy, by klient zobaczył w swojej aplikacji bankowej wszystkie rachunki. Także te, które posiada w innych bankach Dzięki temu zawsze będzie wiedział, ile środków naprawdę aktualnie posiada-mówi Mariusz Ożga.
Bank zamierza także stworzyć tzw. marketplace, czyli umożliwić swoim klientom wybór dowolnego zestawu usług oferowanych przez partnerów, które uzupełnią tradycyjne usługi bankowe.
– Chcemy być bankiem codziennym, który będzie towarzyszył klientowi w spełnianiu jego codziennych oczekiwań. Bank nie tylko będzie świadczył usługi finansowe, ale też łączył swoje siły z firmami zewnętrznymi, by oferować klientom szeroki wachlarz usług – dodaje Mariusz Ożga.
Tuatara