Alior Bank i PZU rozpoczynają współpracę z 11 start-upami. Rusza druga edycja programu RBL_START
Spośród 200 zgłoszeń nadesłanych z całego świata finalnie zaproszono do akceleratora 11 firm: Bags Off, BillTech, Bonusway, Domove, Enable:Banking, LogicAI, Luna, Mobiltek, Trustisto, Upswot, Zappy AI. Wszyscy uczestnicy wezmą udział w trwającym 15 tygodni programie, w ramach którego będą brać udział w warsztatach i konsultacjach prowadzonych przez mentorów Alior Banku oraz partnerów RBL_START: PZU, IBM, Linklaters oraz Mastercard i Microsoft.
Co ważne, w odróżnieniu od innych, RBL_START to program, w którym start-upy rozpoczynają współpracę z bankiem na ścieżce projektowej. Mają dzięki temu mają okazję uczestniczyć nie tylko w warsztatach, ale przede wszystkim w etapach związanych z budowaniem partnerstw w korporacji: badania z klientami, przygotowania business case’u czy analizy pod kątem bezpieczeństwa. Program przygotowany jest tak, aby nie tylko wspierać start-upy na wczesnym etapie rozwoju, ale również rozwijać nowe pomysły już istniejących firm i wspierać podmioty zagraniczne, które dopiero rozpoczynają swoją działalność na polskim rynku.
Realizacja „Strategii Cyfrowego Buntownika”
– Program RBL_START jest jednym z elementów realizacji „Strategii Cyfrowego Buntownika”, którą wdrożyliśmy i stale rozwijamy od 2017 roku. Wciąż pamiętamy o start-upowych korzeniach Alior Banku, ale też zdajemy sobie sprawę z wyzwań jakie stoją przed dojrzałą korporacją jaką się staliśmy. Dynamicznie zmieniające się środowisko regulacyjne, postęp technologiczny oraz globalny rozwój ekosystemu start-upowego to szansa dla korporacji na wdrożenie nowatorskich rozwiązań dzięki partnerstwom – mówi Marcin Jaszczuk, wiceprezes zarządu w Alior Banku.
Potencjał ze współpracy dużych korporacji z firmami oferującymi rozwiązania oparte o nowe technologie świat biznesu dostrzega już od dawna – 68% firm z top100 z listy FORTUNE500 angażuje się̨ we współpracę ze start-upami (Raport „How do the biggest companies deal with the startup revolution?”). Jednak sukces takiej współpracy zależy od wielu czynników, między innymi od modelu, w którym jest nawiązywana.
– Akcelerator to jeden z kluczowych projektów, które realizujemy, aby wspierać innowacje w Alior Banku. Już pierwsza edycja pokazała, że rozwój poprzez partnerstwa z FinTechami to skuteczna strategia. Nowa ścieżka współpracy dobrze się sprawdziła, o czym świadczą trwające wdrożenia i pilotaże w banku oraz w PZU, a także inwestycja naszego funduszu CVC w startup z pierwszej edycji programu – tłumaczy Daniel Daszkiewicz, Dyrektor Departamentu Innowacji i FinTech w Alior Banku.
Firmy zbadają swoje pomysły na biznes
W ramach programu zakwalifikowane firmy zbadają swoje pomysły na biznes wspólnie z ekspertami Alior Banku i PZU, głównego partnera RBL_START. Przeprowadzą testy w laboratorium badawczym, w którym Alior Bank bada na co dzień potrzeby swoich klientów. W tym czasie zostaną także przeanalizowane kwestie bezpieczeństwa oraz zagadnienia legislacyjne, czyli czy dane rozwiązanie jest możliwe do wprowadzenia w aktualnym otoczeniu prawnym.
– Celem intensywnej pracy, która czeka nas podczas programu, jest dopracowanie modelu współpracy z każdą zakwalifikowaną firmą. Podczas programu będziemy uważnie badać propozycje, które według mentorów mają potencjał biznesowy w ich obszarach. To także czas na dostosowanie rozwiązań do wymagań technologicznych Alior Banku i PZU, tak, aby w przypadku komercyjnych działań nie ograniczały nas problemy z tym związane – podkreśla Kamila Wincenciak, Dyrektor ds. Partnerstw z FinTechami w Alior Banku. – Myślę, że to, co oferujemy start-upom, czyli współpraca projektowa z bankiem i ubezpieczycielem już od pierwszego dnia programu, jest dla nich nieocenionym doświadczeniem, o czym świadczy dwa razy większa niż rok temu liczba zgłoszeń do drugiej edycji.
Uczestnicy RBL_START mają także szansę uzyskać wsparcie finansowe dla prowadzonego przez siebie biznesu. Przykładem tego może być inwestycja RBL_VC, funduszu Venture Capital Alior Banku, w PayPo. Start-up w listopadzie 2018 pozyskał 4 mln zł poprzez sprzedaż 20% udziałów w spółce.
Efekty, które osiągną uczestnicy drugiej edycji akceleratora, poznamy w połowie listopada 2019 roku. Wtedy odbędzie się Demo Day, w trakcie którego uczestnicy wraz z mentorami zaprezentują swoje pomysły na współpracę z Alior Bankiem i PZU.