„Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach” Ministerstwa Gospodarki – którymi z 11 krajów zainteresowani są polscy eksporterzy?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

jarema.radoslaw.akcenta.02.266x400W maju br. ma ruszyć program Ministerstwa Gospodarki "Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach". AKCENTA, instytucja płatnicza obsługująca transakcje walutowe dla firm, zapytała swoich klientów-eksporterów, którymi z 11 krajów zaproponowanych w programie są zainteresowani. Najatrakcyjniejsze dla polskich firm są kraje bałkańskie oraz Indie. Aż 16 proc. zapytanych nie wskazało na żaden z krajów.

W ankiecie, spośród 11 kierunków uwzględnionych w programie „Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach”, respondenci mogli wskazać maksymalnie trzy. Zgodnie z wynikami najciekawszym i najbardziej perspektywicznym dla eksporterów rynkiem w programie jest Chorwacja, którą wybrało najwięcej respondentów (43 proc.). Na drugim miejscu znalazły się Indie (38 proc.); na trzecim Serbia (30 proc.). Dla krajów, które wybrali nasi Klienci, już od jakiegoś czasu widać wyraźne wzrosty polskiego eksportu. To oznacza, że jest w nich potencjał. Dzięki programowi Polska ma szansę wykorzystać go w maksymalnym stopniu – twierdzi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce. Ministerstwo Gospodarki jest czynnie zaangażowane w budowanie relacji z wytypowanymi krajami, m.in. poprzez misje gospodarcze do poszczególnych państw. Minister Janusz Piechociński ma już za sobą wizyty w Azerbejdżanie i Indiach.

Wśród krajów wybranych w programie najmniejszym zainteresowaniem eksporterów cieszyły się Turkmenistan (5 proc.) i Mongolia (5 proc.). Radosław Jarema z AKCENTY wskazuje, że kraje te są ogromnym wyzwaniem dla polskich eksporterów i program Ministerstwa Gospodarki może mieć ograniczony wpływ na ich gotowość do zaistnienia na tych rynkach. Mongolia i Turkmenistan są silnie związane z dwoma największymi państwami na kontynencie euroazjatyckim – Chinami i Rosją. Związki handlowe są tym regionie bardzo silne, zarówno ze względów historycznych – Turkmenistan to była republika ZSRR – jak i po prostu geograficznych. Polsce jako nowemu dostawcy może być trudno – mówi Jarema.

Radosław Jarema zwraca uwagę, że eksport żywności, którą MG chce promować we wszystkich krajach programu, może być trudnym przedsięwzięciem w przypadku kilku z nich, m.in. w kontekście delikatności niektórych produktów spożywczych. Program resortu gospodarki ma jeden bardzo ważny i dobrze przemyślany punkt. W wybranych krajach promowana ma być nie tylko polska żywność ale i wytypowane konkretne branże. To świetne założenie, bo rosyjskie embargo dotknęło wiele sektorów. Im również potrzebne jest wsparcie – podkreśla Jarema. W Turkmenistanie na pomoc może liczyć polska branża meblarska a w Mongolii producenci maszyn i urządzeń, w tym górniczych. W Chorwacji Państwo wesprze branżę meblarską, w Serbii producentów środków transportu, a w Bośni i Hercegowinie, Macedonii, Wietnamie i Indonezji maszyny i urządzenia (w tym górnicze). W Indonezji oraz Indiach promowane będą polski sprzęt medyczny i aparatura pomiarowa, dodatkowo w Indiach taką szansę otrzyma branża usług IT/ITC a w Malezji branża kosmetyczna.

Radosław Jarem ocenia, że program „Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach” ma jeszcze jedną mocną stronę. Zarówno Półwysep Bałkański, jak i poszczególne obszary Azji a dokładnie obszar basenu Morza Kaspijskiego (Azerbejdżan, Turkmenistan) oraz innych strategicznych regionów tego kontynentu (Półwyspu Indyjskiego – Indie; Archipelagu Malajskiego – Malezja, Indonezja; Azji Wschodniej – Mongolia) to doskonałe „punkty zaczepne” dla polskich eksporterów. Program jest skonstruowany tak, aby polskie firmy poprzez współpracę z wybranym krajem w danej części świata otworzyły sobie drogę do ekspansji w całym regionie. To świetna strategia, dająca bardzo duże możliwości – mówi Jarema.

150211.aktywizacja.500x

„Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach” ma w założeniu pomóc polskim eksporterom żywności, którzy ucierpieli w wyniku rosyjskiego embarga, zdobyć nowe rynki. Program ma także wesprzeć eksport innych branż do najbardziej w perspektywicznych regionów świata.

* Wewnętrzną ankietę klientów AKCENTY przeprowadzono na grupie 92 firm eksportowych w dniach 21 listopada – 31 grudnia 2014 r.

Źródło: AKCENTA