Aktualności

Radosław Woźniak. Fot. EFL
Gospodarka

Barometr EFL wskazuje na stabilne nastroje MŚP – czy wojny celne zmienią plany firm?

Główny indeks Barometru EFL na II kwartał 2025 roku wyniósł 50,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. niższy niż kwartał wcześniej. 17% firm planuje wzrost inwestycji, a 16% ich spadek. 14% prognozuje wzrost sprzedaży, a 15% obawia się mniejszych przychodów. Zmiany w porównaniu do poprzedniego pomiaru są niewielkie, co wskazuje na stabilną sytuację w sektorze MŚP. Eksperci EFL zwracają uwagę, że dopiero w kolejnym pomiarze zobaczymy, czy i jaki wpływ na nastroje polskich firm będzie miała wojna celna wywołana przez rząd Donalda Trumpa, czytamy w informacji prasowej Funduszu.

gospodarka, wykres wektor w górę
Z rynku finansowego

W kwietniu ’25 Index Pengab m/m jest wyższy o 5,2 pkt. – koniunktura nie sprzyja popytowi na kredyty

W kwietniu Index Pengab odnotował wartość 23,3 pkt., m/m zaobserwowano silny sezonowy wzrost aktywności zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców na rynku kredytów. Odnotowano wyraźną poprawę odczytu prognoz sześciomiesięcznych dla rynku kredytów konsumpcyjnych, kredytów mieszkaniowych oraz kredytów inwestycyjnych, jak i obrotowych. Poprawę odnotowano także w odczytach sześciomiesięcznych prognoz makroekonomicznych sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, gospodarstw domowych oraz gospodarki kraju, czytamy w najnowszym wydaniu Monitora Bankowego.

grafika, Bank Pocztowy udostępnia klientom zdalne potwierdzanie tożsamości – rusza usługa PocztowyID z wykorzystaniem mojeID od KIR
Z rynku finansowego

Bank Pocztowy wprowadza zdalne potwierdzanie tożsamości z pomocą rozwiązania KIR

Bank Pocztowy uruchomił pierwszą fazę wdrożenia usługi PocztowyID, umożliwiającej zdalne potwierdzanie tożsamości klientów z wykorzystaniem usługi Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) – mojeID. Na obecnym etapie funkcjonalność została udostępniona wyłącznie w obszarze komercyjnym – od teraz użytkownicy mogą szybciej i sprawniej załatwiać sprawy wymagające potwierdzenia tożsamości, np. zawrzeć zdalnie umowę z partnerami zewnętrznymi, takimi jak firmy ubezpieczeniowe czy operatorzy telekomunikacyjni. Zakończenie drugiego etapu – integracji z e-usługami administracji publicznej, wdrażane we współpracy z KIR, planowane jest w II kwartale tego roku. Klienci Banku Pocztowego zyskają wtedy możliwość korzystania z usług online oferowanych przez podmioty publiczne, w tym uwierzytelnianie użytkownika przy zakładaniu i korzystaniu z Profilu Zaufanego, poinformował Bank.

Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Edukacja finansowa

Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy

10 kwietnia 2025 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu odbyła się Gala Finałowa III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Celem Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” jest poszerzenie wiedzy o współczesnych finansach oraz pobudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów dotyczących zagadnień finansowych. Uczestnikami Olimpiady byli uczniowie liceów ogólnokształcących, techników, branżowych szkół I stopnia i branżowych szkół II stopnia z całej Polski. Portal Finansowy BANK.pl był patronem medialnym „Finansomanii”.

Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Z rynku finansowego

Nowe pokolenie zmienia oblicze polskiej bankowości prywatnej – raport Mastercard

W ciągu najbliższych lat w polskich firmach rodzinnych rozegra się cicha rewolucja. Dziesiątki tysięcy procesów sukcesyjnych zmienią nie tylko układ sił w biznesie, ale także oczekiwania wobec rynku finansowego. Młodzi sukcesorzy, którzy przejmują stery, są bardziej wymagający, otwarci na innowacje i niezależni od tradycyjnych struktur. Jak wynika z raportu „Sztuka bankowości. Obraz rynku private banking w Polsce” przygotowanego przez Mastercard, to wyzwanie, które redefiniuje bankowość prywatną, zmuszając instytucje finansowe do tworzenia ofert na miarę nowej generacji liderów. Jakie kroki muszą podjąć banki, by zyskać ich zaufanie i lojalność?

Nagroda Kopernik Bankowy. Źródło: ZBP
Z rynku finansowego

Nagroda Kopernik Bankowy dla Brunona Bartkiewicza

XXXVIII Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich przyznało Brunonowi Bartkiewiczowi, Prezesowi Zarządu ING Banku Śląskiego, Nagrodę Kopernik Bankowy w uznaniu za wyjątkowe zasługi w działalności na rzecz budowy i rozwoju stabilnego, bezpiecznego sektora bankowego wspierającego rozwój gospodarczy i społeczno-ekonomiczny Polski oraz wdrażanie zasad etyki bankowej i krzewienie wiedzy ekonomicznej społeczeństwa, poinformował ING Bank Śląski.

model-wózek zakupowy na laptopie
Gospodarka

Od kliknięcia do lojalności – subskrypcje nowym narzędziem dla wzrostu e-biznesów

Już 86% Polaków korzysta z internetowych subskrypcji[1]. Ten model zakupów zdążył się zakorzenić w świadomości polskich konsumentów, którzy przyzwyczaili się do cyklicznego opłacania rachunków za dostęp do ulubionych seriali, platform informacyjnych czy oprogramowania. Trend ten rośnie średnio o ponad 100% rocznie w ciągu ostatnich 5 lat m.in. za sprawą wzrostu zaufania Polaków do regulowania płatności kartą płatniczą, czytamy w informacji prasowej Grupy IAI.

STRONA 82 Z 2549