AI odpowiada już za połowę oszustw bankowych

„Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji oszuści mogą znacząco zwiększyć skalę swoich operacji przy niskich kosztach i tworzyć duże ilości wiadomości phishingowych oraz profili w mediach społecznościowych, które omijają tradycyjne systemy ochrony przed oszustwami. Każda wiadomość jest w pełni dostosowywana do odbiorcy i może zawierać publicznie dostępne informacje osobiste, co ją uwiarygadnia w oczach odbiorcy” — wyjaśnia Adam Ennamli.
Informacje te potwierdza Jason Lane-Sellers, dyrektor ds. oszustw i ochrony tożsamości w globalnej firmie, zajmującej się danymi i ich analizą LexisNexis Risk Solutions.
„Usługi cyfrowe w połączeniu z szybszymi i wydajniejszymi systemami płatności umożliwiają przestępcom szybkie przesyłanie skradzionych pieniędzy poza system bankowy i wyprowadzanie ich za granicę. Tak szybki przepływ pieniędzy sprawia, że niemal niemożliwe jest zatrzymanie przepływu pieniędzy bez użycia specjalnych instrumentów do wykrywania oszustw”.
Szybki wzrost oszust z użyciem AI
Najnowsze dane pokazują skalę i skutki oszustw bankowych. Według Federalnej Komisji Handlu (FTC) w 2023 r. amerykańscy konsumenci stracili w wyniku oszustw ponad 10 mld dol., co stanowi wzrost o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Eksperci przewidują, że dzięki sztucznej inteligencji straty spowodowane oszustwami mogą wzrosnąć w Stanach Zjednoczonych do 40 mld dol. do 2027 r.
Istnieją różne rodzaje oszustw, od pozorowanych rozmów z prezesami firm po oszustwa związane z obsługą klienta banków, w których oszuści wykorzystują sklonowane głosy.
Oszuści kontaktują się z klientami, podszywając się pod przedstawicieli banku i próbują uzyskać dostęp do kont bankowych.
Polują także na osoby z niską zdolnością kredytową, oferując łatwe do uzyskania pożyczki w zamian za podanie poufnych informacji lub uiszczenie opłaty z góry.
Zarządzanie ryzykiem w bankach do zmiany?
W styczniu 2024 r. pracownik jednej z firm w Hongkongu padł ofiarą oszustwa. Wysłał oszustom 25 mln dol. po rozmowie wideo, podczas której sądził, że rozmawia ze swoimi współpracownikami, w tym z dyrektorem finansowym.
W rzeczywistości cała rozmowa była fałszywą informacją stworzoną przez oszustów przy pomocy sztucznej inteligencji.
Wzrost oszustw z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji stanowi poważne wyzwanie dla banków i organów regulacyjnych, gdyż istniejące ramy zarządzania ryzykiem prawdopodobnie okażą się niewystarczające, aby stawić czoła nowym zagrożeniom.
