Agent nieruchomości – wróg czy przyjaciel?
Wbrew obiegowej opinii Polacy chętnie korzystają z usług pośredników w obrocie nieruchomościami. Jak wynika z badania "Czy Polacy lubią agentów?", przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie portalu iHouse.pl, blisko połowa ankietowanych korzystała z usług pośredników, z czego dwie trzecie korzystało z takich usług przynajmniej dwa razy. Aż 69% klientów jest zadowolonych z usług pośredników, a ponad jedna trzecia badanych deklaruje chęć korzystania z ich usług w przyszłości.
Głównym celem badania przeprowadzonego przez niezależną agencję badawczą IPSOS, na zlecenie iHouse.pl, ogólnopolskiego portalu nieruchomości oferującego nowoczesny System Obsługi Pracy Agenta, zintegrowany z aplikacją mobilną i portalem, było poznanie opinii Polaków na temat agentów nieruchomości. Zbadano jakie doświadczenia mają oraz czego oczekują klienci od pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Najlepszy klient
Badanie pokazało, że z usług agentów nieruchomości korzysta 47% Polaków – zarówno mężczyzn jak i kobiet, z czego dwie trzecie korzystało z takich usług przynajmniej dwa razy. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym od 30 do 39 lat oraz od 50 do 60 lat, głównie aktywni zawodowo mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, aż 64% z osób, które korzystały z usług pośredników, współpracowały z nimi co najmniej dwa razy! Klienci najczęściej korzystali z usług specjalistów przy zakupie mieszkania (49%), sprzedaży mieszkania (31%) i przy poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia (28% respondentów).
Grzechy główne agentów nieruchomości
Jako główne powody niezadowolenia ze współpracy z pośrednikiem respondenci podali niski standard obsługi oraz brak umiejętności dostosowania się do indywidualnych potrzeb klienta. Kolejnym elementem budzącym niezadowolenie ankietowanych był niski poziom wiedzy na temat rynku nieruchomości, a także nierzetelność partnera. Ponadto 61% badanych stwierdziło, że agent powinien umieć doradzić w czynnościach prawnych oraz wesprzeć w sporządzaniu i kompletowaniu dokumentów.
Niedawne zmiany i deregulacja polskiego rynku nieruchomości wywołały wiele dyskusji. Wyniki przeprowadzonego przez nas badania obalają mity. Wbrew powszechnej opinii Polacy korzystają i chcą korzystać z usług agentów. Na całym świecie pośrednik nieruchomości to szanowany zawód i tak też może być w Polsce, gdzie konsumenci są na tyle dojrzali, że oczekują odpowiedniego standardu obsługi. Agenci muszą jedynie sprostać ich oczekiwaniom – powiedział Hubert Bienias, Prezes Zarządu iHouse.pl – To wymaga od pośrednika nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim umiejętności efektywnej obsługi klienta oraz budowania swojego wizerunku profesjonalnego agenta.
Agent w służbie klienta – jak go znaleźć?
Agenci powinni mieć świadomość, że klienci na rynku nieruchomości mogą mieć negatywne doświadczenia z przeszłości. Obecnie bardzo popularne jest dzielenie się w Internecie opiniami na temat negatywnych, ale na szczęście również pozytywnych, praktyk ze strony agentów. Jak w gąszczu miliona ofert obecnych w sieci znaleźć odpowiedniego partnera do zakupu, sprzedaży czy wynajmu nieruchomości? Z rozwiązaniem przychodzi portal www.iHouse.pl, który oferuje wyszukiwarkę agentów, uwzględniającą oceny przyznane przez klientów, w obszarach wiedza branżowa, szybkość reakcji na zapytania i zdolności negocjacyjne. Każdy z agentów może otworzyć swój profil – czyli dedykowaną stronę internetową, na której poza pełnymi danymi kontaktowymi i zdjęciem agenta, znajdują się także opinie i komentarze klientów oraz ogłoszenia obsługiwane przez danego pośrednika.
Wyszukiwarka agentów na stronie iHouse.pl to odpowiedź na potrzeby zarówno klientów jak i agentów. Pierwsi chcą wiedzieć z kim pracują i komu powierzają swoje interesy, a drudzy chcą mieć możliwość budowania wiarygodnego obrazu swojej pracy, a także rzetelnego obrazu całej branży – dodał Hubert Bienias, Prezes Zarządu iHouse.pl
Od 1 stycznia 2014 roku pośrednikiem w obrocie nieruchomościami może zostać dosłownie każdy. I to bez żadnych szczególnych kwalifikacji. To doskonały czas, by zarówno klienci jak i agenci sami uregulowani rynek, co daje duże szanse na rozwój biznesu ambitnym i odpowiedzialnym agentom. A jest o co walczyć, bo według badań „Czy Polacy potrzebują agentów” z usług agentów zamierza w przyszłości 33% ankietowanych.
Źródło: iHouse.pl
BADANIE POD TYTUŁEM „CZY POLACY LUBIĄ AGENTÓW NIERUCHOMOŚCI” PRZEPROWADZONO WE WRZEŚNIU 2014 ROKU PRZEZ NIEZALEŻNĄ AGENCJĘ BADAWCZĄ IPSOS, NA ZLECENIE IHOUSE.PL, OGÓLNOPOLSKIEGO PORTALU NIERUCHOMOŚCI OFERUJĄCEGO NOWOCZESNY SYSTEMEM OBSŁUGI PRACY AGENTA, ZINTEGROWANY Z APLIKACJĄ MOBILNĄ I PORTALEM. BADANIE ZREALIZOWANO METODĄ CAVI (COMPUTER ASSISTED WEB INTERVIEWS) NA REPREZENTATYWNEJ POD WZGLĘDEM PŁCI, WIEKU I WIELKOŚCI MIEJSCOWOŚCI PRÓBIE POLAKÓW, MIESZKAŃCÓW MIAST POWYŻEJ 50 TYSIĘCY MIESZKAŃCÓW, W WIEKU OD 25 DO 60 LAT (N=1000 RESPONDENTÓW).