ACCA wprowadza nowy system certyfikatów dla pracowników centrów usług wspólnych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

acca.02.400x400Centra usług wspólnych stały się jedną z niekwestionowanych polskich specjalności na globalnym rynku. Już dziś w przeszło 500 tego typu placówkach zatrudnionych jest 150 tysięcy pracowników - i liczba ta nadal dynamicznie rośnie. Tylko w okresie pomiędzy kwietniem 2013 a kwietniem 2015 roku kadry firm z sektora GBS (Global Business Service) zwiększyły się o 36 procent. Jeśli ten trend się utrzyma, to już w roku 2020 centra usług wspólnych będą dysponowały 250 - tysięczną armią wysokokwalifikowanych pracowników najróżniejszych specjalności.

Z ofertą edukacyjną dla zatrudnionych w branży GBS wystąpiła w ostatnim czasie ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) – międzynarodowa organizacja grupująca ekspertów z zakresu finansów i rachunkowości. Global Business Services Qualification – to trzyetapowy program rozwoju kompetencji pracowników sektora usług wspólnych. Pierwszym stopniem wtajemniczenia jest Certificate in Global Business Services – składa się z on pięciu modułów, które dostarczają wiedzy o pracy w finansach w sektorze usług wspólnych. Ten etap kształcenia przewidziany został dla osób ze stosunkowo niewielkim doświadczeniem zawodowym bądź w ogóle rozpoczynających swą karierę w branży. Dwa kolejne poziomy – Diploma in Global Business Services oraz Advanced Diploma in Global Business Services – powinny zainteresować pracowników z większym stażem. Jak podkreśla Marcin Kieszczyński, Communications Manager w ACCA, stopnie te łączą dotychczasowe elementy standardowej kwalifikacji ACCA z wiedzą dedykowaną sektorowi usług wspólnych. – Później, oczywiście, jest możliwość kontynuacji zdobywania pełnej kwalifikacji ACCA w oparciu o zaliczone egzaminy choćby na poziomie dyplomów – twierdzi Kieszczyński. Cały proces szkolenia przeprowadzana jest przez Internet, również zaliczanie egzaminów odbywa się online.

Marcin Bartniewicz, Business Development Manager w ACCA Poland, zwraca uwagę na fakt, iż kwalifikacja została stworzona po szerokich konsultacjach z pracodawcami na całym świecie. Spotkania z przedstawicielami sektora usług wspólnych przeprowadzono w 12 krajach; w każdym z nich uczestniczyło średnio 10 pracodawców. – Ten program został stworzony dla pracodawców i przez pracodawców, w 100 procentach spełnia ich oczekiwania i potrzeby – zaznaczył Bartniewicz.

Premiera GBS Qualifications miała miejsce niespełna miesiąc temu w Chinach – a już od początku lutego system jest wprowadzany również w Polsce. Marcin Kieszczyński przypomina, że Polska – jako jeden z wiodących krajów dla sektora usług wspólnych na świecie – jest dla ACCA ważnym potencjalnym partnerem. Co może skłonić firmy – jak i samych pracowników – do udziału w programie edukacyjnym? Chęć rozwijania kwalifikacji to podstawowy, ale bynajmniej nie jedyny motyw. – Zauważyliśmy, że często kariera w tym segmencie jest postrzegana jako gorsza w stosunku do kariery w innych branżach, ale nacisk na rozwój talentu jest równie duży. Certyfikaty czy dodatkowe kwalifikacje, które pracownicy sektora usług wspólnych mogliby zdobywać pracując w takich firmach, mogłyby rozwijać ich kompetencje – a w konsekwencji sprawiać, ze staliby się bardziej lojalnymi pracownikami – ocenia Communications Manager w ACCA Polska.

160208.acca.01.600x865

Chociaż program dedykowany jest firmom z branży GBS, jednak zgłaszać pracowników mogą również podmioty z innych sektorów. – To nie jest warunek konieczny, żeby firma świadczyła usługi wspólne. Nie zamykamy się na współpracę z przedstawicielami innych sektorów – zwłaszcza, jeśli chcą rozwijać pracowników w tym kierunku – przypomina Marcin Kieszczyński. Nie ma też ograniczeń odnośnie formy zatrudnienia, dzięki czemu kolejne stopnie mogą zdobywać nie tylko etatowi pracownicy ale również osoby zatrudnione w ramach kontraktów menedżerskich czy samozatrudnieni, prowadzący własną działalność gospodarczą – jeśli tylko zgłosi ich firma, na rzecz której prowadzą tę działalność. – Sposób zawiązania umowy między pracownikiem a pracodawcą jest tylko formą rozliczenia. Pracodawca w dalszym ciągu kształtuje kompetencje swojego pracownika, niezależnie od tego w jaki sposób zawarł z nim umowę – czy jest to umowa o pracę, cywilnoprawna czy kontrakt – wskazuje Kieszczyński.

Karol Jerzy Mórawski