Product factory: W poszukiwaniu straconego czasu, pieniędzy i efektywności

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Jeszcze kilkanaście lat temu pod szyldem bankowości detalicznej mogliśmy znaleźć głównie ofertę rachunków osobistych, kont oszczędnościowych oraz kredytów konsumenckich. Wraz z rozwojem informatyzacji znaczna część klientów banków komercyjnych przekonała się również do korzystania z bankowości internetowej. Menedżerowie produktów musieli skupić się na innowacyjności oferty. Sposobem na utrzymanie pozycji rynkowej okazało się lepsze dopasowanie produktów i usług do potrzeb klientów.

Bartosz Mańka

Coraz częściej banki w ramach kont osobistych wprowadzały produkty oparte na zróżnicowaniu parametrów, takich jak np. stopa procentowa, czy wysokość minimalnej wpłaty w zależności od segmentu, w jakim klient się znajduje.

Rozumienie biznesu czy redukowanie kosztów?

Budowa i ekspozycja oferty w oparciu o pakiety nowoczesnych usług wymusiła na bankach konieczność szerszego zainteresowania się systemami klasy CRM (Customer Relationship Management) w obszarze analiz i operacyjności. Rosnąca liczba kont osobistych, wydawanych kart płatniczych oraz rosnące zainteresowanie rozwojem oferty dla MŚP spowodowało, że w ostatnim czasie zaangażowanie rozwiązań IT przekładało się na sukces w planowaniu biznesu. Jednak z punktu widzenia CFO (dyrektorów finansowych), lata kryzysu to konieczność oszczędzania i szczególnej dbałości o płynność finansową zarządzanej instytucji. Dla działów IT oznacza to obniżenie kosztów operacyjnych (OPEX) o około 5 proc., jak i inwestycyjnych (CAPEX) o około 10 proc. Zmniejszenie budżetów, przy zachowaniu takiej samej dynamiki rozwoju biznesu oraz niezmienności poziomu świadczonych usług, wymagało szybkich działań restrukturyzujących. W obszarze utrzymania skupiały się one głównie wokół wirtualizacji danych, outsourcingu pierwszej linii wsparcia lub konsolidacji dostawców w domenach architektonicznych. W obszarze rozwoju działania zmierzały w kierunku zachowania wysokiej jakości rozwiązań oraz krótkiego time to market, co powodowało rozbudowę oraz usprawnienie w procesie wytwórczym. Wysokie oczekiwania biznesu dyktowane przez warunki rynkowe oraz konieczność funkcjonowania w ścisłym reżimie budżetowym powodowały, że menedżerowie IT wprowadzali działania usprawniające na styku IT z biznesem.

Potrzeba centralizacji?

Reorganizacja, obejmująca działania usprawniające model funkcjonowania IT, odgrywała coraz większą rolę w budowaniu efektywnej i wydajnej organizacji. Okazało się, że utrzymanie efektywności w konfrontacji z mniejszymi możliwościami inwestycyjnymi nie jest najłatwiejsze. Duża liczba zgłaszanych inicjatyw biznesowych angażowała znaczną część kluczowych zasobów IT, takich jak analitycy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI