Polak w drodze – raport Santander Consumer Bank
Jak wynika z raportu „Polak w drodze – wydatki kierowców” opublikowanego przez Santander Consumer Bank, wydawcę karty Visa TurboKARTA, oferowana cena paliwa jest dla nas jednym z trzech kluczowych czynników decydujących o wyborze stacji benzynowej. Wskazało na nią 41 proc. badanych na zlecenie banku aktywnych kierowców. Ofertę cenową stawiamy niemal na równi z lokalizacją stacji (dla 42 proc. badanych ważne, aby była ona blisko miejsca zamieszkania) i preferencją dla konkretnej marki (ma ona znaczenie dla 40 proc.).
Prawie połowa z nas (45 proc.) nie wydaje na paliwo więcej niż 300 zł miesięcznie, a jedynie co czwarty Polak (23 proc.) przekracza kwotę 500 zł. Mężczyźni, którzy pokonują większe dystanse, niż kobiety deklarują też nieco wyższe wydatki na paliwo (37 proc. między 400 a 1000 zł w skali miesiąca). Więcej niż pozostałe grupy wydają również młodzi kierowcy (w wieku do 34 lat).
![]()
Przy okazji tankowania Polacy najczęściej kupują napoje. Kawę lub herbatę wybiera 39 proc., napoje zimne 35 proc. W pierwszej piątce najchętniej wybieranych elementów z oferty stacji znalazły się też części eksploatacyjne do samochodu (22 proc.), prasa (13 proc.) i papierosy (18 proc.). – Dla coraz większej liczby osób stacja benzynowa nie jest jedynie miejscem, w którym tankują samochód. Chętnie sięgamy też po pozostałe elementy asortymentu. To dlatego przygotowując z myślą o aktywnych kierowcach ofertę Visa TurboKARTA, zaproponowaliśmy, aby funkcja moneyback, pozwalająca odzyskać część wydawanych na stacjach kwot, obejmowała nie tylko koszt paliwa, ale wszystkie zakupy – komentuje Joanna Szczegielniak, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.
Zdecydowana większość kierowców przejeżdża rocznie do 20 tys. km, w tym największa grupa, bo prawie 30 proc. między 10 a 20 tys. km. Tylko co dziesiąty kierowca pokonuje więcej, niż 50 tys. km. Kobiety jeżdżą mniej niż mężczyźni. Aż 38 proc. pań deklarowało, że nie pokonuje w ciągu roku więcej, niż 5 tys. km. Pokonywane dystanse maleją wraz z wiekiem. Aż 51 proc. badanych w wieku 25-34 lata pokonuje rocznie między 10 a 20 tys. km., w grupie wiekowej 55-64 lata na taki dystans wskazało już tylko 21 proc. ankietowanych. Najbardziej mobilni są mieszkańcy dużych miast. Natomiast najkrótsze dystanse pokonują mieszkańcy wsi.
Pełny raport dostępny na stronie: https://www.santanderconsumer.pl/serwis-prasowy/aktualnosci/polak-w-drodze-czyli-raport-wydatkow-kierowcow,135,1.html
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, oferującego kartę Visa TurboKARTA. W ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS w dniach 23-24 września 2016 r., wzięło udział 628 aktywnych kierowców z całej Polski.
Karolina Główczyk
Clear Communication Group