Raport Specjalny ANALYTICS w Biznesie Bankowym: Cyfrowy łącznik
Operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy energii czy platformy e-commerce - lista podmiotów, z którymi banki podejmują długofalową, partnerską współpracę jest coraz szersza. Kreowanie wspólnej oferty bankowo-telekomunikacyjnej czy bankowo-energetycznej jest dla obu partnerów szansą nie tylko na poszerzenie asortymentu czy ograniczenie kosztów dystrybucji produktów. Niebagatelne znaczenie ma również wymiana informacji handlowej, zwłaszcza danych dotyczących klientów.
Jerzy Ochocki
– Dzięki współpracy bank może pozyskać dodatkowe dane o aktualnym lub potencjalnym kliencie, które są niedostępne w jego wewnętrznych systemach. Takie informacje są pomocne również przy ustalaniu profilu i budowie pełniejszego obrazu klienta – ocenia Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w firmie Capgemini Polska. W podobnym duchu o kooperacji międzysektorowej wypowiada się Radosław Wojdowski, menedżer w Grupie Rynków Finansowych EY. – Szansą dla instytucji finansowych jest możliwość uzyskania pogłębionej wiedzy o klientach, potencjalnych klientach, ich preferencjach, zainteresowaniach, możliwość szybkiego reagowania na nastroje wokół banku, jak również wyciąganie wniosków na przyszłość na podstawie zachowania i opinii klientów – mówi. W ramach owej „pogłębionej wiedzy o kliencie” dla banku nieocenione znaczenie będą mieć dane obejmujące jego wiarygodność płatniczą u partnera; mogą bowiem pozwolić na znacznie precyzyjniejsze zdiagnozowanie ewentualnych zagrożeń, albo wręcz przeciwnie – wskazanie klienta szczególnie godnego zaufania. Czyli powiedzą więcej, aniżeli informacje pozyskiwane z systemu wymiany informacji gospodarczej.
Korzyści rozłożone po równo Przygotowanie obu partnerów do nawiązania kooperacji niesie wiele wyzwań. Jednym z nich będzie oczywiście stworzenie standardu wymiany danych pomiędzy dwoma zupełnie odmiennymi, i z reguły niekompatybilnymi, systemami teleinformatycznymi. Ale to również niełatwe zadanie przygotowania kadr do funkcjonowania w środowisku, które realizuje już nie tylko wewnętrzne działania instytucji bankowej. – Nawet najlepszy proces nie będzie działać, jeśli nie zadbamy o motywacje wszystkich interesariuszy: partnerów i ich pracowników odpowiedzialnych za pozyskanie danych klienckich – przekonuje Paweł Kranzberg, menedżer w dziale usług doradczych dla sektora usług finansowych w KPMG w Polsce. Wskazuje on, że korzyści postrzegane w udostępnieniu swych danych partnerowi z sektora bankowego muszą wyraźnie przeważać nad wizją utrzymania klienta głównie dla siebie. Zdaniem eksperta KPMG, niezbędne jest również przekonanie do nowego modelu współdziałania samych klientów obydwu instytucji. Odrębnym wyzwaniem są oczywiście zagadnienia natury regulacyjnej – Tomasz Kaczyński stwierdza wprost, iż tego rodzaju współpraca stanowi znacznie bardziej wyzwanie natury prawno-organizacyjnej aniżeli technologicznej. Nie ma też najmniejszych wątpliwości, iż w procesie integracji danych większa część obowiązków spadnie na instytucję finansową. – Większość ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI