Unia Oszczędnościowo-Inwestycyjna coraz bliżej
Tym razem chodzi o dwa rozwiązania skierowane do inwestorów instytucjonalnych, takich jak banki i ubezpieczyciele.
To oni zarządzają ogromnymi zasobami i od ich strategii zależy, czy te środki trafią na europejski rynek inwestycji długoterminowych.
Zmiany w Solvency II
Pierwszy pakiet zmian dotyczy przepisów uzupełniających dyrektywę Solvency II. To regulacja, która określa, ile kapitału muszą trzymać ubezpieczyciele, aby zachować bezpieczeństwo finansowe.
Komisja proponuje, aby część tego kapitału mogła zostać ulokowana w bardziej ryzykowne, ale długoterminowe projekty – od funduszy private equity i venture capital, po inwestycje towarzyszące projektom finansowanym przez państwo czy przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W praktyce oznacza to zachętę, by firmy ubezpieczeniowe aktywniej finansowały europejskie przedsiębiorstwa i nowe technologie. Szczególnie te kluczowe dla transformacji – zielonej, cyfrowej, a także dla bezpieczeństwa i obronności.
Zmiany mają też zredukować koszty regulacyjne dla inwestycji w sekurytyzację, czyli instrumenty pozwalające uwalniać kapitał z istniejących aktywów i przenosić go tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. To ważne, bo rynek sekurytyzacji w UE od lat pozostaje znacznie mniejszy niż w USA.
Dodatkowo przegląd Solvency II ma uprościć sprawozdawczość i ograniczyć biurokrację, co szczególnie odciąży mniejszych ubezpieczycieli. Ma to wesprzeć rozwój produktów długoterminowych, np. polis z elementem inwestycyjnym i prywatnych emerytur.
Jak banki mają stosować przepisy rozporządzenia CRR
Drugi element pakietu dotyczy banków. Komisja wyjaśniła, jak stosować przepisy rozporządzenia CRR, aby banki mogły korzystać z niższych wymogów kapitałowych przy inwestowaniu w tzw. programy legislacyjne – czyli inwestycje współfinansowane przez państwo lub instytucje UE. Chodzi o projekty oceniane jako mniej ryzykowne, bo objęte publicznymi gwarancjami i nadzorem.
To ułatwi bankom angażowanie kapitału w przedsięwzięcia z sektorów strategicznych: nowych technologii, energii, cyfryzacji czy obronności. Komisja uruchomiła także publiczny rejestr takich programów, aby zwiększyć przejrzystość.
Akt delegowany Solvency II podlega teraz kontroli Parlamentu Europejskiego i Rady. Jeśli nie zostanie zablokowany, zmiany zaczną obowiązywać od 30 stycznia 2027 roku.
Czytaj także: Rekomendacje EKF ws. rachunków oszczędnościowo-inwestycyjnych: krok w dobrą stronę, ale fundamentem musi być zaufanie
To sygnał, że Europa chce bardziej aktywnie wykorzystywać własny kapitał, zamiast polegać na rynkach zewnętrznych. Firmy mogą zyskać łatwiejszy dostęp do finansowania, a gospodarstwa domowe – bardziej atrakcyjne produkty inwestycyjno-emerytalne.
Kluczowe pytanie pozostaje jednak to samo: czy instytucje finansowe rzeczywiście zmienią swoje strategie, gdy nowe przepisy wejdą w życie.
