Czy to będzie dobry rok dla branży turystycznej?

Czy to będzie dobry rok dla branży turystycznej?
Fot. Juno/stock.adobe.com
Turystyka dla wielu państw jest dziś jednym z głównych źródeł przychodów. W Polsce również z roku na rok jej udział w PKB rośnie. Stajemy się atrakcyjnym miejscem wyboru dla coraz liczniejszego grona turystów, nie tylko z naszego kraju. Czy 2025 r. będzie dobry dla branży turystycznej? Wygląda na to, że tak.

Według Światowego Barometru Turystyki ONZ opublikowanego w maju br., w pierwszych trzech miesiącach tego roku ponad 300 mln turystów podróżowało za granicę, czyli o ok. 14 mln więcej niż w tych samych miesiącach 2024 r. Stanowi to wzrost o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym i o 3% więcej niż w przedpandemicznym 2019 r. Jak stwierdzili autorzy tego opracowania, dobre wyniki osiągnięto, mimo że sektor zmaga się z szeregiem napięć geopolitycznych i handlowych, a także z wysoką inflacją w usługach turystycznych. W I kw. 2025 r. odnotowano silny wzrost wpływów w wielu destynacjach – np. Hiszpania, drugi co do wielkości kraj na świecie pod kątem przychodów z turystyki, odnotowała 9-proc. wzrost w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. (w porównaniu z takim samym okresem 2024 r.). W tym samym czasie Francja odnotowała 6% wzrostu wpływów z turystyki międzynarodowej, Norwegia 20%, a Dania 11%. Jeśli chodzi o tegoroczne lato (okres od maja do sierpnia), to indeks zaufania w turystyce ONZ także odzwierciedla ostrożny optymizm. Około 45% ekspertów wskazywało na lepsze (40%) lub znacznie lepsze (5%) perspektywy, podczas gdy 33% przewidywało podobne wyniki jak w tym samym okresie 2024 r.

W minionym roku całkowite przychody z turystyki międzynarodowej (przychody i przewozy pasażerskie) wzrosły o 11% (w ujęciu realnym), osiągając w 2024 r. rekordowe 2 bln USD, czyli o około 15% powyżej poziomu sprzed pandemii. Stanowi to około 6% całkowitego światowego eksportu towarów i usług oraz 23% światowego handlu usługami. Ten rok zapowiada się jeszcze lepiej. Warto przypomnieć, że turystyka to znaczący pracodawca w skali świata. Według danych Banku Światowego nadal stanowi ona kluczowy motor napędowy globalnych miejsc pracy w sektorze usług. W 2024 r. sektor ten odpowiadał za 10% globalnego PKB i zapewniał 356,6 mln miejsc pracy, co stanowiło 1 na 10 miejsc pracy. Na każde miejsce pracy utworzone w sektorze turystycznym przypada też dodatkowo 1,5 miejsca pracy w powiązanych sektorach, takich jak: rolnictwo, gospodarka kreatywna i handel detaliczny.

Polska

Gospodarczo pod względem turystyki w Europie daleko nam oczywiście do takich potęg jak Hiszpania czy do innych krajów basenu Morza Śródziemnego. Jednak stale rośnie zainteresowanie naszym krajem i rozwija się nasza baza obiektów i atrakcji turystycznych. Jak podano, w opublikowanym 30 czerwca przez GUS opracowaniu „Turystyka w 2024 r.”, w minionym roku z turystycznych obiektów noclegowych skorzystało 40,8 mln turystów (o 7,5% więcej niż w 2023 r.). W porównaniu z 2023 r. turystów krajowych było więcej o 6,4%, natomiast zagranicznych o 12,3%. W końcu lipca 2024 r. liczba funkcjonujących w kraju turystycznych obiektów noclegowych wyniosła 27,4 tys., w tym 17 tys. (tj. 62,2%) posiadało mniej niż 10 miejsc noclegowych. Wśród osób przebywających w 2024 r. w turystycznych obiektach noclegowych było 7,9 mln turystów zagranicznych i stanowili oni 20,3% ogółu korzystających z naszej turystycznej bazy noclegowej. To o 11,3% więcej niż w 2023 r.

Rosnąca liczba turystów to oczywiście wyższe przychody branży. Tylko w I kw. 2025 r., jak podano na portalu „Turystyka+”, wydatki turystów krajowych i zagranicznych w Polsce osią...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK