Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Iron Mountain Polska | Transformacja cyfrowa zaczyna się od Digital Experience Platform
Marcin Drzewiecki
Prezes Zarządu Iron Mountain Polska
Najnowsza fala transformacji cyfrowej wywołała trend, który sprawił, że wiele organizacji ponownie przemyślało wykorzystanie generatywnej AI (GenAI). Kluczowe stało się użycie modeli podstawowych i dużych modeli językowych (LLM) do napędzania wszystkich aspektów działalności. W rezultacie wiele organizacji dostosowało swoje procesy, uwzględniając sztuczną inteligencję z dużym naciskiem na dane. Lepiej, szybciej – to nie tylko slogany, ale kluczowe wskaźniki sukcesu, bez względu na to, czy organizacja wprowadza nowy produkt na rynek, czy świadczy usługi publiczne. Nie da się zaprzeczyć, że transformacja cyfrowa to monetyzacja danych. Wyzwania, przed którymi stoi wiele przedsiębiorstw w jej trakcie można oznaczyć czterema wektorami: kultura (ludzie), operacje (procesy, procedury), technologia i dane. Każdy z nich jest kluczowym elementem sukcesu transformacji.
Choć transformacja cyfrowa jest postrzegana jako stosunkowo nowy trend, sama koncepcja taka nie jest. Idea transformowania operacji poprzez technologię sięga dekad wstecz, inicjując automatyzację procesów biznesowych (BPA). W różnych falach transformacji – od BPA, przez chmurę, po chmurę hybrydową – obecna fala AI ma niesamowity potencjał. Nie każda technologia spełniła swoje obietnice. Wielu doświadczonych menedżerów IT lub biznesowych może wskazać sytuację, w której inwestycja w technologię (oprogramowanie czy usługę) nie spełniła pokładanych w niej nadziei.
W efekcie, wspomniana najnowsza fala transformacji cyfrowej, czyli fala AI, wyzwala ostrożny optymizm ze strony liderów biznesu i IT. Według globalnej firmy konsultingowej Boston Consulting Group (BCG), ok. 70% projektów transformacji cyfrowej nie osiągnęło pełnego potencjału. Choć 30% ankietowanych liderów doświadczyło sukcesu, 44% uzyskało tylko częściowe wyniki, a szokujące 26% uznało swoje wysiłki za porażkę. Jednak ci, którzy odnieśli sukces, zwiększyli zdolności korporacyjne o 82% i uzyskali o 66% większą wartość w porównaniu do tych, którzy ponieśli porażkę. Co więcej, cyfrowi zwycięzcy uzyskali średnio 1,8-krotny wzrost zysków w porównaniu z firmami opóźnionymi cyfrowo – oraz ponad dwukrotny wzrost wartości przedsiębiorstwa2.
Wśród kluczowych filarów sukcesu jest wdrożenie technologii modułowych opartych na danych. Jednym z pięciu wyzwań najczęściej wymienianych przez branżowych liderów w kontekście projektów transformacji i modernizacji jest dokonywanie właściwych wyborów wśród tzw. disruptive technology – aż 93% firm wyraziło trudności w tym aspekcie3. Niemniej jednak ukazywanie tych wyzwań podkreśla, jak duże znaczenie ma odpowiednie planowanie, realizacja i pomiar takiego przedsięwzięcia.
Istnieje wiele kwestii, które należy wziąć pod uwagę, aby właściwie zarządzać projektami transformacji. Z perspektywy uporządkowania danych i zarządzania cyklem życia informacji, istnieją konkretne wymogi dla każdej organizacji, m.in. wsparcie ze strony kluczowych interesariuszy i przedstawicieli projektu obejmujących każdą jednostkę biznesową i funkcję operacyjną, ewidencja wszystkich danych w firmie, wraz z ich źródłami czy uzgodniony proces przekształcania surowych informacji w dane – w tym sposób ich zbierania, oczyszczania, oznaczania i przygotowywania do użycia przez AI lub inne metody automatyzacji. Naturalnym wynikiem tego procesu powinno być określenie platformy, która może zarządzać procesem gromadzenia danych i informacji w całym przedsiębiorstwie – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych, niezależnie od ich pochodzenia czy formatu.
Dane to paliwo napędzające transformację cyfrową i modernizację w organizacji. Jednak, aby wspierać efektywne zmiany – czy to na platformach analitycznych, czy w modelach sztucznej inteligencji, dane muszą być relewantne. Ich istotność zaczyna się zatem od kompleksowego systemu zarządzania cyklem życia informacji (ILM), w którym uwzględnia się wszystkie źródła danych (również te potencjalne). Mogą to być odczyty analogowe z czujników w starej elektrowni lub transkrypcje audio z rozpraw w kancelarii prawnej, taśmy filmowe i nagrania w firmie produkcyjnej, zdjęcia rentgenowskie, dokumentacja medyczna, a nawet sami pacjenci. Kluczowym elementem w ramach ILM jest zintegrowane zarządzanie zasobami (UAM), czyli proces, w którym organizacja lokalizuje wszystkie swoje zasoby cyfrowe i fizyczne oraz przygotowuje je do użycia w ramach automatyzacji. Oczyszczone i oznakowane dane są wprowadzane do wcześniej wspomnianej modułowej platformy cyfrowej, która napędza efektywność i rozwój organizacji.
InSight DXP firmy Iron Mountain to skalowalna platforma low-code, która napędza cyfrową transformację dzięki możliwości gromadzenia i przetwarzania niestrukturalnych danych. Dodatkowo jest ona łatwa do wdrożenia i umożliwia szybkie osiągnięcie wysokiej wydajności. To modularne rozwiązanie może być szybko wykorzystane do budowy systemów zarządzania treścią, inteligentnego przetwarzania dokumentów, automatyzacji przepływów pracy oraz zarządzania informacjami, opierając się na szablonach i harmonogramach przechowywania danych, które można łatwo dostosować. Co więcej swoje działanie opiera na zrozumieniu sposobu zarządzania informacjami fizycznymi, cyfrowymi, a także tymi ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi. Jedną z najważniejszych cech InSight DXP jest także otwartość dzięki bibliotece RESTful API (interfejsów programowania aplikacji), które pozwalają na pełne wykorzystanie danych oraz bezproblemową współpracę z innymi aplikacjami – od ich zasilania i automatyzację przepływu pracy po udostępnianie informacji partnerom. InSight DXP oferuje szablony i narzędzia low-code, które pozwalają na dostarczanie rozwiązań specyficznych dla klienta w czasie rzeczywistym. To prawdziwa platforma SaaS, która umożliwia integratorom oferowanie bardziej efektywnych kosztowo usług zorientowanych na klienta. Z tego powodu, sektory takie jak usługi finansowe czy ubezpieczenia wydają się być idealnie dopasowane do czerpania korzyści z InSight DXP.
Era cyfrowo napędzanego biznesu nadeszła. Automatyzacja workflow oparta na AI nie jest już opcją – to konieczność. Wymóg ten skłania organizacje każdego typu i wielkości do wykorzystywania danych w celu zwiększenia efektywności biznesowej, rozwiązywania najważniejszych problemów oraz poprawy doświadczeń klientów i interesariuszy. Dane napędzające tę nową falę transformacji cyfrowej mają swoje źródła w dwóch wymiarach: fizycznym i cyfrowym. Są one ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane, lecz to właśnie te ostatnie wykazują największy wzrost. Jeśli cały proces zostanie właściwie wdrożony, fala danych może pomóc organizacjom dostarczyć unikalną wartość w krótkim okresie oraz wyróżnić się na rynku w długiej perspektywie. Wartość ta jest osiągana poprzez szybsze i bardziej precyzyjne wykonywanie funkcji, które przewyższają oczekiwania klientów. Sukces jest osiągany tylko wtedy, gdy dane napędzają organizację, a to zaczyna się od platformy cyfrowej, takiej jak InSight DXP. Jest to rozwiązanie, które zarządza cyklem życia informacji, automatyzuje workflow i zarządza źródłem danych – zasobami fizycznymi i cyfrowymi – wszystko z jednego frameworku i jednego interfejsu.
Aby osiągnąć podstawowe cele cyfrowej transformacji, platforma musi zarządzać danymi od momentu ich pobrania, poprzez przekształcenie i użytkowanie (oraz udostępnianie), aż po przechowywanie, archiwizowanie i usuwanie – wszystko to w sposób bezpieczny i umożliwiający audyt. Chociaż na rynku jest wielu dostawców, bardzo niewielu może wykazać się udokumentowaną historią w zarządzaniu cyklem życia informacji i jej zgodnością z regulacjami. To doświadczenie, w połączeniu ze skalowalną i modularną architekturą, która oferuje bezpieczeństwo, otwartość, funkcjonalność i prostotę, czyni InSight DXP godnym poważnego rozważenia.
1 „Flipping the Odds of Digital Transformation Success” – Boston Consulting Group, Patrick Forth, Tom Reichert, Romain de Laubier, Saibal Chakraborty, październik 2020.
2 „Flipping the Odds of Digital Transformation Success” – Boston Consulting Group, Patrick Forth, Tom Reichert, Romain de Laubier, Saibal Chakraborty, październik 2020.
3 „Mind the Tech Gap” – BCG X, listopad 2022.
O Iron Mountain Polska:
Iron Mountain Polska to lider rynku zarządzania informacją, archiwizacji i digitalizacji dokumentów. Zapewnia kompleksową obsługę firm w zakresie: consultingu procesów po stronie klienta, cyklu życia dokumentów w organizacji oraz ich digitalizacji. Jest także dostawcą systemów do zarządzania procesami oraz informacją w efektywny i bezpieczny sposób. Prowadzi działania z zakresu bezpiecznego przechowywania, składowania, archiwizacji oraz niszczenia dokumentacji tradycyjnej, cyfrowej, jak i zużytego sprzętu IT. Firma oferuje dedykowane rozwiązania sektorowe m.in.: dla branży finansowej i ubezpieczeniowej, służby zdrowia, kancelarii prawnych, a także instytucji publicznych oraz firm geodezyjnych i kartograficznych.
Iron Mountain Polska to 25 lat doświadczenia, ponad 1800 klientów, a także 9 mln przechowywanych pudeł z dokumentami i prawie 100 mln skanowanych stron rocznie.
Iron Mountain Polska jest częścią Iron Mountain Inc. – globalnego lidera w branży zarządzania informacją, założonego w 1951 r. w Livingstone w USA. Firma działa w kilkudziesięciu krajach na pięciu kontynentach i notowana jest na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (IRM).
Więcej informacji na temat Iron Mountain można znaleźć na stronie www.ironmountain.pl.