Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Konsumenci kształtują rynek płatności

Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Konsumenci kształtują rynek płatności
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O największych obecnie wyzwaniach w obszarze płatniczym, o tym czy polski rynek zmierza w kierunku bezgotówkowym, jak wydawcy kart wzmacniają relację z klientami oraz o możliwościach, jakie daje w tym obszarze AI z Martą Życińską, dyrektorką generalną polskiego oddziału Mastercard Europe, rozmawiał Paweł Minkina.

Jakie są obecnie największe wyzwania w obszarze płatniczym w skali globalnej? Czy planuje się na przykład pewną standaryzację procesów płatniczych, a może jesteśmy bardzo daleko od takich rozwiązań, bo Azja bazuje na QR-kodach, podczas gdy Europa stawia na trochę inne schematy?

– Myślę, że jeszcze nie nadszedł moment na standaryzację. Mam wrażenie, że jako Unia Europejska próbujemy budować wystandaryzowane, europejskie rozwiązania, jednak na chwilę obecną nie jest to raczej wykonalne, ponieważ metod płatności jest za dużo i są zbyt różnorodne. Największe wyzwanie w płatnościach to bezpieczeństwo, stąd tak duże parcie na przesuwanie się w kierunku tokenizacji. Mamy przykład Szwecji, gdzie rozwój płatności bezgotówkowych postępował niezwykle dynamicznie, jednak, jak to pokazują analizy, niewystarczające uwzględnienie już od samego początku aspektu bezpieczeństwa generuje istotne problemy. Patrząc, jak lawinowo powstają regulacje dotyczące obszaru bezpieczeństwa, co widzimy chociażby w odniesieniu do AI, wydaje mi się, że głównym zadaniem dla sektora płatności w nadchodzących latach będzie zapewnienie wysokiej odporności na cyberzagrożenia.

Czy w tym kontekście nowe technologie płatnicze nie powstają za szybko? Mówię tutaj o fintechach, rozwiązaniach, które bardzo mocno wpływają na rynek…

– Mnie się wydaje, że nie za szybko, to bardziej zależy od tego, jak innowacyjna jest dana gospodarka. Samo stworzenie danej technologii nic jeszcze nie znaczy, liczy się moment, w którym zostanie ona zaakceptowana przez społeczeństwo, kiedy ludzie będą chcieli korzystać z danego rozwiązania płatniczego. Nie bez znaczenia jest kwestia skalowalności, czy znajdą się partnerzy i gracze na rynku, którzy będą chcieli się zaangażować w dany projekt i go rozwijać. Tempo powstawania nowinek technologicznych, także w sferze płatności, jest pochodną innowacyjności danego rynku, natomiast potrzeba adaptacji czy skalowalności tych rozwiązań sprawia, że nie da się tego wdrożyć błyskawicznie.

Gdzie zatem możemy wskazać warte uwagi projekty, skalowalne w ujęciu transgranicznym, a może w branży płatniczej optymalny jest obszar jednego kraju?

– W przypadku Polski mamy przysłowiową klątwę średniego rynku; wyjść poza nasz kraj nie jest łatwo, z drugiej strony jest to na tyle rozległy obszar z odpowiednio dużą liczbą ludności, że skłania do wypracowywania własnych wdrożeń. Generalnie trudno byłoby wskazać rozwiązania o jakiejś szczególnej skalowalności w kontekście wielu rynków; np. wszystkie alternative payment methods, nawet jeśli wychodzą z ekspansją zagraniczną to głównym obszarem zainteresowania wciąż pozostaje ich macierzysty rynek.

Wróćmy do polskiego rynku. Swoistym game changerem był COVID, który wzmocnił płatności bezgotówkowe, ale w jakimś obszarze również i gotówkę. Czy polski miks płatniczy jest optymalny, czy zmierzamy ewidentnie w kierunku bezgotówkowym?

– Ewidentnie idziemy w stronę bezgotówkową, ludzie głosują za tym kierunkiem, płacąc telefonami, portfelami mobilnymi, kartami i innymi elektronicznymi instrumentami płatniczymi. Coraz więcej ludzi woli płacić bezgotówkowo i to się już raczej nie zmieni. Z drugiej strony nie powinniśmy iść w kierunku bezgotówkowości sensu stricte. Dopóki istnieją różne instrumenty płatnicze, a do nich zalicza się też gotówka, to powinna być ona dostępna. To konsumenci, którzy w ten sposób mają wybór, zadecydują, w którym kierunku zmierzać będzie rynek, dlatego żadna ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK