Bankowość i Finanse | Marketing | Jak dziś reklamują się banki? Czy korzystają przy tym z AI?

Bankowość i Finanse | Marketing | Jak dziś reklamują się banki? Czy korzystają przy tym z AI?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Aby osiągnąć sukces na wolnym rynku, nie wystarczy dysponować atrakcyjnymi produktami i usługami. Niezbędne jest również aktywne prowadzenie działań marketingowych. Banki starają się budować swoją markę i promować usługi dzięki takim przedsięwzięciom, często prowadzonym na dużą skalę.

Rok 2024 nie sprzyja nieśmiałości ani cięciu kosztów reklam, biorąc pod uwagę wiele nowych osiągnięć w usługach finansowych. Zgodnie z badaniem konsumenckim Comperemedi, przeprowadzonym w listopadzie 2023 r., w odpowiedzi na marketing branżowy konsumenci podejmują następujące działania: zbadanie produktu lub usługi online wskazało 29% odpowiedzi, kliknięcie reklamy w mediach społecznościowych – 20%, odpowiedź na e-mail z ofertą produktu – 18%, odpowiedź na ofertę produktu pocztą – 16% i obserwowanie firmy w mediach społecznościowych – 16%.

W poszukiwaniu wysokiego współczynnika konwersji

Firma Yans Media w swoim blogu dotyczącym reklam wideo w bankowości i usługach finansowych oceniła najbardziej wpływowe przykłady filmów reklamowych udostępnianych przez banki online. Wykorzystanie animacji pozwala wdrażać geometryczne projekty i zaangażować użytkowników za pomocą unikalnych efektów wizualnych. Geometryczne kształty sprawdzają się szczególnie dobrze w branży finansowej, ponieważ statystyk i wykresów można używać do wspierania swojego USP (unikatowa cecha oferty). Włączenie do scen krótkiego, prostego i nieskomplikowanego dźwięku, na przykład brzęku rozsypujących się monet podczas prezentowania produktów inwestycyjnych, powinno pomóc widzowi skupić się na ważnych punktach reklamy. Jeśli w filmach występuje wiele postaci, trzeba unikać przedstawiania tylko jednego typu osoby. Warto reprezentować różne grupy etniczne, wiele dziedzin pracy itp. Inkluzywność jest nie tylko etyczna społecznie, ale także zapewnia, że nie pominie się jakiejś części rynku docelowego. Zwrócono również uwagę, że przyciągnięcie widzów w ciągu pierwszych 5 sekund jest niezwykle ważne w marketingu cyfrowym. W miarę jak internet staje się coraz bardziej interaktywny, użytkownicy mają nieskończone opcje wyboru treści innych niż reklama finansowa. To, z czym dziś coraz częściej się spotykamy to wykorzystanie sztucznej inteligencji i powtarzających się schematów. Wiele reklam cyfrowych jest tworzonych właśnie przy użyciu szablonów lub sztucznej inteligencji, zatem użytkownicy świadomie lub podświadomie mogą zostać wyłączeni, widząc ten sam styl postaci w wielu filmach.

W praktyce

Zapytaliśmy przedstawicieli sektora bankowego czy planują obecnie akcje reklamowe, do kogo je kierują a także czy już korzystają przy ich tworzeniu ze wsparcia technologii związanych z AI.

Rafał Jakubowski
CMO, Santander Bank Polska:

Santander Bank Polska prowadzi działania reklamowe przez cały rok. Obejmują one zarówno komunikację w selektywnych mediach, jak i szerokozasięgowe kampanie wykorzystujące wiele kanałów mediowych równocześnie. Obecnie przygotowujemy kampanie promujące nasz sponsoring festiwalu Santander Letnie Brzmienia oraz kilka innych, związanych z sezonowym zainteresowaniem niektórymi usługami bankowymi. Bank definiuje kilka grup docelowych – zarówno klientów indywidualnych, jak i prowadzących własny biznes. Każda kampania powinna się wyróżniać, aby zainteresować i zostać zapamiętaną. Liczymy, że kreacje przygotowane dla kampanii letnich takie właśnie są. Będą się wyróżniały zarówno unikalnym podejściem do tematów, jak i oryginalną stroną wizualną. Jeśli chodzi o korzystanie ze wsparcia AI, to odpowiem, tak. Jest to szczególnie częste przy tworzeniu statycznych form reklamowych oraz w przygotowaniach materiałów do badań konsumenckich.

Robert Szymański
dyrektor Biura Marketingu Banku BPS:

Zrzeszenie BPS prowadzi od początku lutego tego roku kampanię reklamową „Łączy nas więcej niż nam się wydaje”. Jest to kontynuacja naszej komunikacji pod hasłem „Załatw to po sąsiedzku”. W kampanii wykorzystywany jest spot o dużej sile emocjonalnej. Wystąpili w nim prawdziwi klienci i pracownicy banków spółdzielczych oraz Banku BPS, a także ambasador marki, Tomasz Jakubiak. Podkreślamy, że w bankach spółdzielczych każdy może znaleźć coś dla siebie, a osoby, które w nich pracują, są blisko klientów. Na początku roku skupiliśmy się na działaniach wizerunkowych, wykorzystując spot o długości 30 sekund. Reklama, emitowana w mediach masowych, budowała parasol komunikacyjny, rozwijany w kolejnych spotach produktowych. Jeden spot promuje loterię Spłacamy Twój kredyt, drugi natomiast szeroką ofertę kredytową Grupy BPS. Pakiet reklam uzupełnia promocja otwierania kont z kartą Mastercard. Kanałem zasadniczym w pierwszej części roku była telewizja. Poza spotem obecnym w blokach reklamowych, banki spółdzielcze z Grupy BPS oraz Bank BPS były sponsorem popularnego programu MasterChef Nastolatki emitowanego w TVN. Z programem tym łączy nas osoba Tomka Jakubiaka, jednego z jurorów. Od kwietnia prowadzimy działania reklamowe kierowane lokalnie z wykorzystaniem geolokalizacji. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK