Bezpieczeństwo w instytucji finansowej: U progu mobilnej rewolucji
Nie sposób wyobrazić sobie dyskusji o technologiach mobilnych bez uwzględnienia ich zastosowań dla sektora mobilnego. Tak też stało się podczas Samsung Enterprise Mobility Summit 2014, gdzie jedna z sesji w całości poświęcona była wyzwaniom stojącym przed bankowością mobilną i internetową. W sesji udział wzięli: Andrzej Kawiński, ekspert "Miesięcznika Finansowego BANK" oraz Country Manager Gieseske & Devrient GmbH, Wojciech Pantkowski, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej Pekao S.A., Krzysztof Kowalski, dyrektor Departamentu Płatności Mobilnej Raiffeisen Banku, Tomasz Stępiński-Ustasiak reprezentujący Orange oraz Michał Zaremba z Samsung Polska.
Karol Jerzy Mórawski
– Kto kreuje rynek, jeśli chodzi o bankowość mobilną i płatności mobilne? – to pytanie postawił na początku swojej prezentacji Andrzej Kawiński. Według danych przytaczanych przez ekspertów firmy Deloitte, na świecie używanych jest ponad 4,8 mld telefonów komórkowych. Duża część tych urządzeń jest „telefonem” tylko z nazwy – urządzenia te koncentrują w sobie taką ilość rozmaitych funkcji, że wykreowały zupełnie nową jakość.
– To, co mamy dziś w kieszeni to w zasadzie nie jest telefon. W ramach dyskusji bankowych, które prowadziliśmy, można powiedzieć, że jest to coś w rodzaju personal device – urządzenia, z którym się nie rozstajemy. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że poziom stresu związanego z utratą komórki jest porównywalny z poziomem stresu w czasie rozwodu – stwierdził Kawiński.
Wszystko wskazuje na to, że już niedługo smartfony i związane z nimi aplikacje będą jedyną ofertą na rynku telekomunikacyjnym. Tylko w ostatnim roku liczba smartfonów w Polsce wzrosła o ponad 30 proc. W ślad za popularnością technologii mobilnych postępuje cyfryzacja wielu dziedzin gospodarki. Doskonałym przykładem może być dynamiczny rozwój handlu elektronicznego w Polsce: rodzimy rynek e-commerce w ubiegłym roku szacowany był na 26 mld zł.
Zmiana technologiczna wiąże się ściśle z przemianami mentalności konsumentów. Wymagania klientów kanału mobilnego z reguły są większe niż w przypadku tradycyjnego kanału internetowego. Według badań Deloitte, 34 proc. klientów e-commerce przekazuje swoim bliskim informację o problemach ze stronami internetowymi, a 89 proc. użytkowników smartfonów jest gotowych wyłączyć usługę, jeśli jej poziom jest niezadowalający. Elektroniczna, w tym mobilna bankowość stoi przed jeszcze jednym wyzwaniem: 72 proc. transakcji na rynku polskim jest opłacana gotówką. Dotyczy to nie tylko handlu stacjonarnego, również na rynku e-commerce przeważa płatność gotówką przy dostawie.
Prelegent zwrócił uwagę, że bankowość mobilna znajduje zastosowanie we wszystkich trzech obszarach obsługi klienta banku. Pierwszy z nich to klasyczna bankowość elektroniczna: strony www czy mobilne aplikacje bankowe. Drugą sferą są płatności mobilne. Wreszcie trzeci obszar – to obsługa klienta, zarówno w oddziale, jak również w miejscu zamieszkania.
W tradycyjnej bankowości elektronicznej typowe serwisy www odchodzą powoli do lamusa. Wiele banków stawia na dedykowane, lekkie strony www, dostosowane do telefonów komórkowych. Korzystają z nich również użytkownicy komputerów osobistych – serwisy te są szybsze, prostsze, łatwiejsze w obsłudze. Ze względu na wielkość ekranu niektóre instytucje finansowe oferują oddzielną aplikację na smartfon i oddzielną na tablet. Nowinką rynkową są bankowe ekosystemy w postaci sklepu z aplikacjami. Klient z zewnętrznego sklepu (Android Market lub AppStore) ściąga aplikację – ekosystem bankowy. W jego ramach funkcjonują aplikacje, które – w połączeniu z płatnościami i geolokalizacją – umożliwiają bezpieczne dokonywanie różnego rodzaju transakcji i operacji.
Z kolei w dziedzinie płatności mobilnych podstawowym wyzwaniem pozostaje brak jednolitego systemu. – Pytanie, czy powinniśmy mówić o standardzie płatności, czy o standardzie płacenia – podkreślił Andrzej Kawiński. Na rynku funkcjonują bowiem dwie niezależne metody – pierwsza to technologia NFC (zbliżeniowa), druga to aplikacje mobilne. Również w ramach samych aplikacji mobilnych są dwa główne i niekompatybilne ze sobą standardy – PeoPay promowany przez Pekao S....
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI