Od 1 grudnia maksymalne ceny prądu: rząd pokazał stawki
„Proponujemy kolejne rozwiązania w ślad za tymi, które zaproponowaliśmy do tej pory, dla gospodarstw domowych. (…) Również dla tych gospodarstw, które przekroczą zużycie prądu 2.000, 2.600 3.000 KWh, też chcemy ograniczyć tę taryfę do poziomu poniżej 700 zł za MWh, będzie to znacząca ulga dla rodzin. Dziś przedstawiamy coś, co jest ważne dla wielu podmiotów, gospodarstw, samorządów, zgodnie z naszą obietnicą przedstawiamy mechanizm maksymalnej ceny dla podmiotów wrażliwych, dla samorządów, dla MŚP, do akceptowalnego przez KE poziomu użycia, w cenie 785 zł za MWh” – powiedział premier.
Maksymalna cena za energię dla gospodarstw domowych
Ze slajdu KPRM wynika, że maksymalna cena za energię dla gospodarstw domowych, wynosić ma 693 zł za MWh. Wcześniej na stronach rządowych podano, że limit może wynosić 699 zł za MWh, a poziom ten dotyczy ceny zużytego prądu ponad wspomniane przez premiera limity.
Czytaj także: Sejm zamraża ceny prądu w 2023 roku >>>
Limity dla MŚP
Minister klimatu Anna Moskwa poinformowała, że dla firm MŚP obowiązywać będzie limit maksymalnej ceny do 80 proc. średniego zużycia z ostatnich 5 lat, ale intencją rządu jest to, by to było docelowo 100 proc.
„To będziemy dalej postulować, liczymy na dużą otwartość państw europejskich, KE, żeby te 80 proc. zwiększyć do 100 proc. i móc zapewnić stawkę maksymalną bez względu na zużycie” – dodała.
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda zaznaczył podczas konferencji, że specjalna taryfa będzie dotyczyła wszystkich MŚP, również tych, które zawarły już kontrakty z wyższą ceną.
„Szereg przedsiębiorców zawarło już kontrakty na wyższym poziomie. Ta reguła, ta zasada (obniżonej taryfy – przyp. red.), będzie dotyczyła wszystkich, bez względu na to czy ten kontrakt zawarli. Jeżeli w kontaktach są wartości wyższe, one będą automatycznie ograniczone od 1 stycznia do tego poziomu” – powiedział.
Minister Moskwa poinformowała, że dla „wszystkich podmiotów” mechanizm ceny maksymalnej będzie działał również dla kontraktów zawartych.
Przychody wytwórców energii głównym źródłem finansowania wsparcia ochrony przed wysokimi cenami energii
Głównym źródłem finansowania rządowego wsparcia w zakresie ochrony przed wysokimi cenami energii będą przychody wytwórców energii – poinformowała Anna Moskwa. Dodała, że jeśli te przychody byłyby niewystarczające z pomocą przyjdzie budżet państwa.
„Głównym źródłem finansowania tego wsparcia będzie źródło w postaci przychodów wytwórców energii. Na określonych poziomach, w zależności od źródła przychody będą na bieżąco przekazywane do zarządcy rozliczeń (…), oczywiście z uwzględnieniem niezbędnych kosztów, które spółki ponoszą. Na pewno jest to koszt paliwa, które muszą zakupić po określonej cenie, z którą często nie mogą dyskutować” – powiedziała minister Moskwa.
Dodała, że to też koszt ETS, wszystkie inne opłaty środowiskowe, niezbędne opłaty do wytworzenia energii wynikające z ustawy, uzasadniona marża i dodatek inwestycyjny.
„Budżety są bardzo zmienne. (…) Dziś trudno powiedzieć, czy wyłącznie przychody będą źródłem finansowania wsparcia. Jeśli te przychody byłyby niewystarczające z pomocą przyjdzie budżet państwa” – powiedział minister Moskwa.
Rozwiązania zaproponowane w projekcie
Główne założenia projektu zostały wcześniej przedstawione w wykazie prac rządu.
Projektowane rozwiązania w zakresie ochrony ww. grupy odbiorców zakładają, że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej na rynku hurtowym w roku 2023 w rozliczeniach z odbiorcami przewidziana jest stała cena za obrót energią elektryczną tzw. cena maksymalna na określonym poziomie 785 zł/MWh (lub 699 zł/MWh w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych) w szczególności:
– obowiązek stosowania w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi cen nie wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu stanowiącego równowartość poboru nie więcej niż 90% zużycia energii elektrycznej tych odbiorców w okresie od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. W przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych korzystają oni z ceny maksymalnej w zakresie całości poboru powyżej limitów 2/2,6/3 MWh,
– obowiązek stosowania ceny maksymalnej w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi wymienionymi w projektowanej ustawie, w przypadku, gdy ceny wynikające z zawartych przez nich umów są wyższe od ceny maksymalnej,
– w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych ceny nie wyższe niż cena maksymalna obowiązywać będą w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej powyżej limitu przyznanego odpowiednio tym odbiorcom zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej,
– wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.,
– obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną referencyjną miesięczną, a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii elektrycznej (w przypadku, gdy cena referencyjna miesięczna jest w danym miesiącu wyższa od ceny maksymalnej i jednocześnie niższa od ceny zawartej w umowie sprzedaży),
– obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną wynikającą z zawartej umowy sprzedaży a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii elektrycznej – w przypadku gdy cena wynikająca z umowy sprzedaży jest wyższa niż cena maksymalna i niższa niż cena referencyjna miesięczna,
– obowiązek publikacji przez Towarową Giełdę Energii S.A. wartości ceny referencyjnej w terminie 5 dni po zakończeniu miesiąca.