Nowe biuro CEE Netflixa powstanie w Warszawie, Polska umacnia się na rynku audiowizualnym w Europie

Nowe biuro CEE Netflixa powstanie w Warszawie, Polska umacnia się na rynku audiowizualnym w Europie
Fot. stock.adobe.com / Kristina Blokhin
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Netflix szuka wyjątkowych historii w każdym zakątku świata, dlatego nieustannie inwestuje w inspirujące treści także z Polski. Od początku swojej działalności nad Wisłą serwis współpracuje z rodzimą branżą filmową, z roku na rok zwiększając swoje zaangażowanie na rynku. W latach 2020 i 2021 Netflix przeznaczył 490 milionów złotych na rozwój lokalnej biblioteki oraz produkcję filmów i seriali na terenie Polski tworząc przy tym 2600 miejsc pracy, poinformowała Firma.

29 marca Netflix ogłosił otwarcie biura w Warszawie, które będzie pełniło funkcję hubu na cały region Europy Środkowo-Wschodniej. 

‒ Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej.

Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów.

Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią–  mówi Larry Tanz, Vice President, Head of Original Series, EMEA at Netflix. 

W latach 2020‒2021 Netflix zainwestował 490 mln złotych w rozwijanie biblioteki polskich filmów i seriali

‒ Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większytransfer środków, nowe możliwości kreatywne.

Cieszymy się, że rynek polski, polscy producenci, mają coraz więcej partnerów finansujących produkcję z rynków zagranicznych – to pobudza gospodarkę oraz rozwój sektora jako takiego. To ważny sygnał dla nas wszystkich ugruntowujący pozycję rodzimego sektora audiowizualnego w naszym regionie Europy – mówi Alicja Grawon-Jaksik, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. 

Polskie produkcje zyskują międzynarodową popularność 

Polska od lat jest domem wyjątkowych i uniwersalnych historii, które podróżują po całym świecie. W latach 2020‒2021 Netflix zainwestował 490 mln złotych w rozwijanie biblioteki polskich filmów i seriali, zarówno własnych, jak i licencjonowanych, a także w produkcję zagranicznych tytułów w Polsce. Przy produkcjach własnych Netflix powstało łącznie 2600 miejsc pracy.

Dzięki globalnemu zasięgowi serwisu polskie produkcje Netflix zyskały sławę w Polsce i na świecie. Sexify trafił na listę 10 najchętniej oglądanych tytułów w ponad 80 krajach i zajął 1 miejsce w 20, m.in. we Włoszech, Indiach, Egipcie i Dominikanie. Świąteczny komedia Dawid i elfy utrzymywała się w globalnym rankingu Top 10 przez trzy tygodnie. Szczególną popularność zdobył w 24 krajach i zajął 2 miejsce na Malcie oraz 4 miejsce w Niemczech.

W głębi lasu – drugi polski serial oryginalny Netflix stworzony na podstawie bestsellerowej powieści kryminalnej Harlana Cobena – trafił na listy Top 10 w około 40 krajach m.in.: Brazyli, Francji, Grecji, Polska, Argentynie, Wielkiej Brytani i Irlandii. Film W lesie dziś nie zaśnie nikt 2utrzymywał się w czołówce światowego rankingu przez dwa tygodnie i pokochali go widzowie z 31 krajów.

Natomiast film Jak pokochałam gangsteraprzez 5 tygodni nieprzerwanie utrzymywał się na globalnej liście Top 10, a przez pierwsze 3 tygodnie był w pierwszej trójce najpopularniejszych filmów nieanglojęzycznych.

Zaangażowanie w rozwój branży kreatywnej 

Inwestycje Netflix na polskim rynku sięgają poza współpracę czysto produkcyjną w 2020 roku Netflix rozpoczął wieloetapową współpracę z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA).

Pierwszym jej etapem było ogłoszenie na początku maja 2020 roku nowego funduszu pomocowego dla najbardziej poszkodowanych pracowników branży telewizyjnej i filmowej w związku z wstrzymaniem produkcji z powodu pandemii koronawirusa. Na jego działalność serwis przeznaczył 2,5 mln złotych.

W kolejnej odsłonie współpracy eksperci Netflix prowadzili szkolenia w ramach Netflix Day podczas KIPA Film Financial Lab, kursu poświęconego obsłudze serwisowej międzynarodowych produkcji filmowych oraz koprodukcjom, z naciskiem na kwestie finansowe.

W maju 2021 roku z kolei wystartował cykl szkoleń Kompetencje przyszłości, rozwijający wśród młodych twórców profesjonalne umiejętności niezbędne do pracy w nowoczesnej branży audiowizualnej. 

W 2022 r. Netflix rozpoczął oficjalnie długofalową współpracę ze Szkołą Filmową w Łodzi, która opiera się na cyklu warsztatów dla studentów szkoły. Celem inicjatywy jest odkrywanie i wspieranie młodych talentów, a także umożliwienie im doskonalenia praktycznych kompetencji zawodowych, które ułatwią rozpoczęcie kariery na zmieniającym się rynku filmowym. 

Źródło: Netflix