Branża budowlana stawia na efekt ROPO oraz click and collect
Mimo wzrostu liczby transakcji online, klienci nadal ulegają efektowi ROPO i ostatecznie dokonują zakupu w tradycyjnych sklepach. Już 74 proc. użytkowników internetu informacji na temat produktów najpierw szuka w sieci, a następnie 52 proc. z nich kupuje je online.
Jednak wciąż duża liczba, bo aż 37 proc. poszukujących w internecie, woli udać się do tradycyjnego sklepu. Tak jest m.in. w branży budowlanej, np. w firmach sanitarnych czy grzewczych. Firmy te coraz częściej wprowadzają usługi click and collect – zarezerwuj w internecie i odbierz na miejscu.
Termin ROPO (ang. szukaj w internecie, kup w sklepie tradycyjnym) opisuje działania konsumenta, który najpierw bardzo dokładnie zbiera informacje na temat przyszłego zakupu, a następnie kupuje produkt w sklepie stacjonarnym. Dla niego liczy się przede wszystkim możliwość przekonania się o jakości towaru w fizycznie istniejącym sklepie. Mając do dyspozycji komputer, a nawet telefon komórkowy, jest on w stanie szybko znaleźć informacje o interesujących go produktach, wybrać najlepszą ofertę oraz zlokalizować najbardziej konkurencyjny lub najbliżej położony sklep.
![]()
Specyfika branży ma znaczenie
Ten trend coraz silniej wkracza do branży budowlanej. – Nasza branża rządzi się innymi prawami, niż np. sklepy z muzyką czy urządzeniami elektronicznymi. Chociaż nasi klienci szukają informacji w internecie, to jednak nadal wolą sprawdzić produkt w fizycznie istniejącym sklepie, pod kątem własnych wymagań. Mając to na uwadze, udostępniliśmy usługę click and collect w otwartym właśnie e-sklepie – mówi Grzegorz Zuchmański, Zastępca Dyrektora Grupy SBS. Hurtownie i sklepy z artykułami budowlanymi coraz częściej proponują rozwiązania pozwalające na rezerwację towaru online. Dzięki temu klient może podjąć ostateczną decyzję na miejscu, w wybranej hurtowni, po obejrzeniu produktu i uzyskaniu dodatkowych informacji np. na temat jego montażu, właściwości. W branży sanitarnej i grzewczej duże znaczenie mają kwestie techniczne i fachowe doradztwo, dlatego e-sklepy coraz częściej są projektowane tak, by łączyły zalety zakupów internetowych i tradycyjnych. Klient może wybrać i zarezerwować produkty online, a towar obejrzeć i odebrać w hurtowni, uzyskując przy tym doradztwo.
Koszty transportu decydują
Przy zakupach w internecie istotnym czynnikiem wpływającym na końcową cenę produktu jest również koszt jego dostawy. Artykuł budowlane są z reguły wielkogabarytowe, co znacząco wpływa na ostateczną cenę. -W takiej sytuacji lepiej jest pozostawić decyzję o wyborze środka transportu klientowi. Sklep natomiast dokłada wszelkich starań, by dostarczyć mu wszystkich informacji na temat artykułów, które posiada w ofercie oraz o możliwości odbioru w konkretnych punktach sprzedaży – wyjaśnia Grzegorz Zuchmański z Grupy SBS. Dzięki temu klient wybiera hurtownię, która najbardziej mu odpowiada. O koszcie transportu decyduje sam, wybierając albo własny albo zamówiony z hurtowni, według indywidualnie ustalonych stawek.
Zakupy przez internet zyskują coraz większą popularność. Jednak w zależności od produktu jakim jesteśmy zainteresowani, decydujemy czy możemy kupić go „w ciemno”, czy jednak jeszcze przed zakupem chcemy dokładnie obejrzeć. Dla producentów i sprzedawców ważne więc jest, aby kanały dystrybucji dostosowywać do wymagań swoich klientów.
Źródło: Praktycy.com