Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Czy można uniknąć coraz wyższych rachunków za prąd?

30.10.2021 10:09 mb | alebank
Czy można uniknąć coraz wyższych rachunków za prąd?
Fotowoltaika na Domu Zdrojowym w Sopocie. Źródło: SunSol
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wiele mówi się ostatnio o wzroście cen energii elektrycznej. Jakie są tego przyczyny i w jaki sposób obniżyć rachunki za prąd, tak by były one jak najmniej odczuwalne dla gospodarstwa domowego? Czy po zmianach w prawie fotowoltaika będzie się opłacać? Wyjaśnia Michał Kitkowski, prezes SunSol.

Na podwyżki cen energii elektrycznej złożyło się wiele czynników. Pierwszym z nich jest dynamiczne, popandemiczne odrabianie zeszłorocznych strat przez firmy, co naturalnie wiąże się z większym niż dotychczas zapotrzebowaniem na energię.

Biorąc jednak pod uwagę inflację, w ciągu 10 lat ceny dystrybucji energii mogą wzrosnąć nawet o 60 proc.

Kolejnymi, które wpływają na rosnące ceny prądu, są podwyżki cen gazu ziemnego, a także coraz większy koszt wytwarzania energii elektrycznej, wynikający m.in. ze wzrostu wartości giełdowej uprawnień do emisji dwutlenku węgla. 

Podwyżki cen prądu nawet o 60 proc.

– Węgiel wciąż jest głównym surowcem, z którego w Polsce pozyskujemy energię. A ma najwyższe wskaźniki emisji dwutlenku węgla spośród innych surowców, co przekłada się na konieczność kupowania większej liczby uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu aukcji.

Michał Kitkowski, prezes SunSol

Ten dodatkowy koszt, w ostatecznym rozrachunku przełoży się na ceny energii dla jej nabywców ‒ mają one rosnąć, według przewidywań, w tempie 25 proc. rocznie w przypadku klientów detalicznych.

Biorąc jednak pod uwagę inflację, w ciągu 10 lat ceny dystrybucji energii mogą wzrosnąć nawet o 60 proc. Dlatego potrzebujemy przewagi odnawialnych źródeł energii w polskim miksie energetycznym, czyli strukturze produkcji i konsumpcji energii według kryterium jej nośników.

Rozwiązaniem zarówno dla biznesu, jak i gospodarstw domowych, może być fotowoltaika, która pozwoli znacząco oszczędzić na rachunkach za prąd – mówi Michał Kitkowski, prezes SunSol.

Czytaj także: Globalny koszt transformacji energetycznej i koszt zaniechania, ankieta Reuters wśród ekonomistów przed szczytem klimatycznym COP26

Fotowoltaika i magazyny energii na ratunek gospodarstwom domowym

W roku 2021, w kontekście rosnących cen energii elektrycznej, jeszcze więcej mówi się o fotowoltaice. I w Polsce stale przybywa posiadających ją prosumentów. Według danych Polskich Sieci Energetycznych (PSE), na koniec roku 2021 było ich ponad 457 tys., a na koniec sierpnia tego roku – ponad 600 tys.  

Jak twierdzi Michał Kitkowski, Polaków do inwestycji zachęcają zarówno niższe rachunki za prąd, ale też atrakcyjne programy dopłat do fotowoltaiki. Jeden z nich ‒ Mój Prąd 4.0 ma wystartować już w I kwartale 2022 roku. 

Stosunkowo niewielu inwestujących w fotowoltaikę jest świadomych istnienia ulgi termomodernizacyjnej, którą połączyć można z programem “Mój prąd”

– Według badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu tego roku, Polacy znają programy dopłat do fotowoltaiki – głównie “Czyste Powietrze” i “Mój Prąd”. W przypadku tego drugiego, zapowiedziano już kolejną edycję, która ma objąć nie tylko fotowoltaikę, ale też magazyny energii oraz elektryczne ładowarki.

O dziwo stosunkowo niewielu inwestujących w fotowoltaikę jest świadomych istnienia ulgi termomodernizacyjnej, którą połączyć można z programem “Mój prąd”, i dzięki niej zyskać duży zwrot. W przypadku kosztu instalacji wynoszącego 50 tys. zł, mogą oni odpisać od podatku nawet 15 tys. zł  ‒ podkreśla Michał Kitkowski.

Czytaj także: EY: Polska na 22. miejscu w rankingu atrakcyjności dla inwestycji w OZE

Inne artykuły tej firmy/instytucji:

  • Praktyczne wskazówki dla banków w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi
  • Nadpłynność i niskie oprocentowanie lokat
  • Play otrzymał zgodę Komisji Europejskiej na nabycie UPC Polska

Konsekwencje przejścia na netbiling

Prezes SunSol wyjaśnia również sposób rozliczania prosumentów w odniesieniu do nadchodzących zmian oraz mówi o czasie zwrotu z inwestycji w fotowoltaikę. 

Na koniec roku 2021 było ich (prosumentów) ponad 457 tys., a na koniec sierpnia tego roku – ponad 600 tys.  

– W kontekście nadchodzących zmian w systemie rozliczania prosumentów nie widzę, aby proponowane przejście na netbiling miało spowodować bardzo niekorzystne rozwiązania dla nowych inwestorów. Fakt, że czas zwrotu z inwestycji może się lekko wydłużyć, natomiast będzie to zależne od jej wielkości.

Nie widzę, aby proponowane przejście na netbiling miało spowodować bardzo niekorzystne rozwiązania dla nowych inwestorów

Proszę zwrócić uwagę, że nowy system rozliczeń da możliwość zarabiania na wyprodukowanej energii. Faktem jest również, że nasze sieci energetyczne są i będą przeciążone, a rozwiązaniem tej sytuacji będzie stymulacja inwestycji w magazyny energii, która ma być dodatkowo premiowana w nowej edycji Mojego Prądu – podsumowuje Michał Kitkowski.

Źródło: SunSol
Źródło: Michał Kitkowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Ceny prąduESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFotowoltaikaMagazynowanie energiiMichał KitkowskiOdnawialne źródła energii / OZEProgram Czyste PowietrzeProgram Mój PrądSunSolWęgiel
Autor mb | alebank

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}