Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Jak długo jeszcze Polacy będą przekonani do inwestycji fotowoltaicznych?

12.08.2021 16:23 mb | aleBank.pl
Jak długo jeszcze Polacy będą przekonani do inwestycji fotowoltaicznych?
Źródło: Oferteo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Oszczędność oraz obawa przed rosnącymi kosztami energii to najczęstsze powody, które skłaniają Polaków do inwestycji w fotowoltaikę. Z tego rozwiązania zadowolonych jest dziś niemal 90% użytkowników, a proces inwestycyjny opisują oni zwykle jako bezproblemowy, sprawny i satysfakcjonujący - wynika z Raportu Oferteo o fotowoltaice.

Jednak nowe przepisy, zapowiadane na 2022 rok, zniechęciłyby do paneli fotowoltaicznych aż jedną czwartą inwestorów.

Boom fotowoltaiczny

1 lipca w Polsce ruszył nabór do 3. edycji programu Mój Prąd, skierowanego do osób zainteresowanych wytwarzaniem energii z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na swojej nieruchomości.

Dofinansowania, sezon wakacyjny, wyjątkowo sprzyjająca pogoda, a także przybierający na sile boom na rynku budowlanym sprawiły, że mamy obecnie do czynienia ze szczytem sezonu pod względem zainteresowania fotowoltaiką.

44% inwestorów dokonało wyboru w obawie przed rosnącymi kosztami energii

Oferteo.pl przygotował drugą edycję „Raportu Oferteo o fotowoltaice” opisującego trendy na rynku fotowoltaiki w Polsce oraz nastroje inwestorów.

Oszczędnie i ekologicznie

Kluczowy czynnik przekonujący Polaków do inwestycji w fotowoltaikę pozostaje niezmienny. Podobnie jak w zeszłym roku jest to oszczędność – w tej edycji badania kierowało się nią aż 74% respondentów.

57% badanych przyznało, że przekonała ich potrzeba korzystania z odnawialnych źródeł energii wynikająca z troski o środowisko.

Aż 44% inwestorów dokonało wyboru w obawie przed rosnącymi kosztami energii oraz w wyniku niepewności co do tego, jak będą one kształtować się w przyszłości. Do fotowoltaiki przekonywały również dostępne formy dofinansowań (22%), a także polecenia znajomych (13%).

Źródło: Oferteo

Czytaj także: Credit Agricole: kredyt na fotowoltaikę w specjalnej ofercie dla rolników

Średnia moc instalacji elektrycznej w Polsce

Średnia moc nowej instalacji fotowoltaicznej w Polsce w ciągu ostatniego roku wyniosła 5,24 kWp, a średnia zajmowana powierzchnia to 29 m2. Taka mikroinstalacja jest w stanie rocznie wytworzyć w przybliżeniu ponad 5 MWh energii.

Do jej konstrukcji częściej używano paneli monokrystalicznych (57%) niż polikrystalicznych (43%). Najpopularniejszymi producentami okazali się LONGi, Ja Solar, Jinko Solar i Hyundai.

Panele skierowane na południe

Najczęściej panele instalowane są na dachu domu (77% przypadków), rzadziej instalacja wykonywana była na gruncie (11%), budynku gospodarczym (8%) lub na garażu (5%).

Pojedyncze osoby decydowały się na montaż paneli na ścianie budynku. Jest to ciekawe rozwiązanie dla właścicieli nieruchomości, których dach skierowany jest w niekorzystnym kierunku (np. na północ). Panele muszą wówczas zostać umieszczone na specjalnym stelażu, co generuje dodatkowe koszty, jednak pozwala w pełni wykorzystać ich potencjał, bez konieczności przebudowy budynku.

Dopełnienie formalności, wnioski o uzyskanie dofinansowania i kontakt z urzędami to jedne z największych wyzwań, jakie stają przed osobami decydującymi się na montaż fotowoltaiki

Ponad połowa (51%) instalacji w ubiegłym roku została zamontowana w kierunku południowym, czyli tak aby umożliwić maksymalnie efektywną pracę paneli. Stosunkowo często wykonywano je również na dachach skierowanych na południowy wschód (16%) i południowy zachód (14%).

57% instalacji powstało na dachach dwuspadowych, a najpopularniejszym pokryciem była w tym przypadku blachodachówka (46%). Dwa razy rzadziej montaż odbywał się na dachówce ceramicznej.

Bezproblemowy proces instalacji

Co trzeci inwestor, pytany przez Oferteo, wspomina cały proces realizacji jako bezproblemowy. Ci, którzy doświadczyli trudności, mieli je najczęściej z uzyskaniem dofinasowania oraz załatwieniem formalności. Problematyczne okazywały się także poszukiwania wykonawcy i panowanie nad budżetem.

– Dopełnienie formalności, wnioski o uzyskanie dofinansowania i kontakt z urzędami to jedne z największych wyzwań, jakie stają przed osobami decydującymi się na montaż fotowoltaiki. Wszystkie te elementy można jednak spokojnie zlecić zaufanemu wykonawcy, ponieważ większość z nich poza projektowaniem i realizacją instalacji, zajmuje się także kwestiami formalnymi. Wybór odpowiedniego specjalisty jest więc o tyle kluczowy, że może całkowicie zwolnić inwestora z obowiązków związanych z uruchomieniem mikroinstalacji, a cały proces staje się wówczas absolutnie bezproblemowy – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl.

Źródło: Oferteo

Czytaj także: Niezależność energetyczna ważna dla ponad 70 proc. Polaków, ale decyduje cena inwestycji

Inne artykuły od Oferteo.pl:

  • Raport o budowie domów w Polsce: brak materiałów i fachowców, rosnące ceny
  • Czego firmy oczekują od biur rachunkowych, szczególnie w czasie pandemii?
  • Co trzeci wybudowany w 2020 roku dom to budynek inteligentny

Nowe przepisy zniechęcają do fotowoltaiki

Aż 88% respondentów deklaruje, że jest zadowolona ze swojej decyzji o inwestycji w fotowoltaikę, a dla 10% jest jeszcze za wcześnie na takie podsumowania. Ponadto 31% badanych już planuje rozbudowanie swojej mikroinstalacji w przyszłości. Cały proces inwestycyjny określany jest najczęściej jako bezproblemowy, sprawny i satysfakcjonujący.

Ankietowani zostali zapytani o to, jak na ich decyzję wpłynęłoby wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących sprzedaży nadwyżek energii zapowiadanych na 2022 rok. Wprowadzą one możliwość oddawania i pobierania energii z sieci w dowolnym momencie, przy czym podczas sprzedaży obowiązywać będzie cena hurtowa, a przy zakupie prosument będzie musiał zapłacić cenę detaliczną.

31% badanych już planuje rozbudowanie swojej mikroinstalacji w przyszłości

Dla wielu osób mogą one wpłynąć na zmniejszenie atrakcyjności tej inwestycji. Większość respondentów odpowiedziała, że nie wie jeszcze, jaką decyzję by wówczas podjęła. 28% stwierdziło, że mimo wszystko zdecydowałoby się na inwestycję w fotowoltaikę, a 12% zrobiłoby to, ale tylko zaopatrując się jednocześnie w urządzenie służące do magazynowania energii. Co czwarty badany zrezygnowałby z paneli.

Źródło: Oferteo

Czytaj także: Część prosumentów, którzy już założyli panele fotowoltaiczne nie otrzyma dofinansowania z programu Mój Prąd


Metodologia badania

Druga edycja „Raportu Oferteo o fotowoltaice przygotowana została na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w lipcu 2021 roku metodą CAWI na próbie 499 osób.

Źródło: Oferteo.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFotowoltaikaKarol GrygielOferteo.plProgram Mój Prąd
Autor mb | aleBank.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
Fabryka - przemysł
2,6 mld zł zaległych zobowiązań najbardziej energochłonnych sektorów polskiej gospodarki
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}