Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
88dni
21godzin
6minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka

ESG i Zielony Ład zmienią rynek kapitałowy, przed spółkami i inwestorami trudne wyzwania

08.03.2021 09:46 awi | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
ESG i Zielony Ład zmienią rynek kapitałowy, przed spółkami i inwestorami trudne wyzwania
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov
Wymogi związane z ESG i Zielonym Ładem zmienią obraz polskiego rynku kapitałowego. Spółki, jeśli nie chcą stracić dostępu do finansowania, muszą szybko przygotować się do nowych regulacji, a inwestorzy zdecydować o przebudowie portfeli - oceniają uczestnicy debat Konferencji Izby Domów Maklerskich.

„W ciągu 2-3 lat zmienimy reguły dotyczące ujawniania danych ESG i szacowania, które inwestycje są zielone, a które nie. Decyzje o regulacjach klimatycznych są już zatwiedzone, teraz trwają prace dotyczące bioróżnorodności, oszacowania zanieczyszczeń, a także tego, jak podejść do aspektów związanych z użyciem wody i do spraw socjalnych” – powiedział Robert Adamczyk, senior environmental advisor w EBOiR.

Sektor finansowy będzie musiał uwzględniać, jaką część portfela można traktować jako zieloną, a jaką nie.

„Prace, które mają się zakończyć w ciągu kilku miesięcy, będą pomocne w oszacowaniu, czy dana inwestycja może być uznana za zieloną” – dodał.

UE chce przekierować finansowanie do określonych inwestycji zielonych

Krzysztof Szułdrzyński, partner PwC, zwraca uwagę, że Unia Europejska chce przekierować finansowanie do określonych inwestycji zielonych. To będzie miało kolosalne znaczenie dla całej gospodarki.

„Wycena biznesów, które nie będą w stanie spełnić wymogów, będzie spadała. Zmiany na rynku kapitałowym zaczniemy dostrzegać szybko, kapitał coraz bardziej będzie wymagał zieloności, a od 10 marca wchodzą regulacje, które cały polski sektor finansowy będą do tego obligować” – powiedział Szułdrzyński.

Międzynarodowe instytucje oraz banki komercyjne będą inwestowały tylko w zielone projekty?

Robert Adamczyk z EBOiR zwraca uwagę, że chociaż nie ma w tym względzie formalnych zakazów, to międzynarodowe instytucje oraz banki komercyjne będą inwestowały raczej tylko w zielone projekty.

„Np. kopalnie nie będą mogły być w portfelach inwestorów, będą musiały zmienić działalność i techologię. To celowy plan UE transformacji całej gospodarki europejskiej i odejścia od węgla i gazu. Inwestycje związane z gazem nie będą zaliczane do zielonych, EBI nie będzie ich finansował, my też. Inwestorzy będą szukali alternatyw” – powiedział.

Czytaj także: GPW, EBOR i Steward Redqueen współpracują przy tworzeniu przewodnika po raportowaniu ESG >>>

Wiceprezes PGNiG Przemysław Wacławski obserwuje stały wzrost zainteresowania rynku kapitałowego i finansowego oceną firm, w szczególności tych z sektora paliwowego i energetycznego, pod kątem kryteriów ESG.

„W ramach grupy PGNiG w ostatnich latach prowadzimy działania zmierzające do usprawnienia procesów wdrażania i monitorowania obszarów ESG w bieżącej działalności biznesowej. Jest to złożony projekt, który wymaga zaangażowania różnych komórek w ramach całej organizacji, jednak jego efektem będzie mitygacja ryzyk związanych z ekspozycją na poszczególne kryteria ESG” – powiedział Wacławski.

„Naszym dążeniem jest, aby PGNiG przede wszystkim rozwijało się w sposób zrównoważony, ale także odpowiednio komunikowało interesariuszom podejmowane w tym kierunku działania, co następnie powinno znaleźć potwierdzenie w ocenie spółki pod kątem ESG dokonywanej przez niezależne instytucje. Ocena ta w najbliższych latach będzie nadal zyskiwać na znaczeniu: wpływać na zaangażowanie inwestorów w spółki i decyzje związane z finansowaniem inwestycji. Widzimy w tym naszą szansę, którą zamierzamy jak najlepiej wykorzystać” – dodał.

Czytaj także: Europejski Zielony Ład – konieczność czy także szansa na wyjście z recesji po pandemii COVID-19?

Michał Perlik, dyrektor wykonawczy ds. zarządzania finansami PKN Orlen, przypomniał, że Orlen chce stać się koncernem neutralnym klimatycznie do 2050 roku i wskazał, że Zielony Ład i polityka neutralności klimatycznej to w tej chwili numer jeden na agendzie Komisji Europejskiej. UE chce na tym zbudować przewagę konkurencyjną w przyszłości.

„Wszystkie regulacje i programy pomocowe, które są dostępne lub są na etapie tworzenia, w dużej mierze są podporządkowane realizacji tego celu. Wiele firm w Europie już dawno to zauważyło, ci którzy jeszcze nie dołączyli do tego trendu nie mają już zbyt dużo czasu. Przewagi będą widoczne w każdym względzie. Dla firm, które emitują sporo CO2 jest bardzo wiele argumentów, żeby się zmieniać” – powiedział Perlik.

Obowiązkowe raportowanie klimatyczne

Robert Adamczyk z EBOiR wskazuje, że raportowanie klimatyczne będzie obowiązkowe dla części spółek na London Stock Exchange od 2023 roku, a dla wszystkich firm już od 2025 roku.

Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu Cyfrowego Polsatu, zauważa, że przynajmniej od kilku miesięcy inwestorzy z całego świata zapowiadają, że zmienią swoje portfele.

„To, co było portfelem emerging markets, teraz będzie portfelem zielonych obligacji albo portfelem ESG. Otrzymuję od nich sygnały, że nie będą mogli inwestować z konkretnych portfeli w spółki, które nie będą miały ratingów ESG. To już się dzieje i to będzie bardzo duża zmiana na rynku” – powiedziała Ostap-Tomann.

Zdaniem Adamczyka, zielone aspekty będą coraz bardziej istotne przy każdej decyzji podejmowanej przez inwestorów. W Komisji Europejskiej i w Polsce są opracowywane wytyczne, EBOiR współpracuje przy tym temacie z GPW.

Izabela Olszewska, członek zarządu GPW, ocenia, że rynek kapitałowy ma bardzo wiele możliwości, żeby stymulować rozwój zielonej transformacji i prowadzić do tego, żeby środki finansowe były przekierowywane w stronę zrównoważonych inwestycji.

„Rynek kapitałowy jest rynkiem uregulowanym, ostatnio wprowadzono na nim szereg zmian, które są związane z ESG czy Zielonym Ładem. Wszystkie spółki z rynku regulowanego będą musiały pokazywać, w jaki sposób w swoim działaniu odnoszą się do kryteriów środowiskowych, społecznych czy do ładu korporacyjnego” – powiedziała Olszewska.

„Ważnym czynnikiem jest zachowanie inwestorów, wywieranie wpływu na spółkę z pozycji akcjonariusza. Globalni inwestorzy jasno mówią, że jeśli spółki nie będą uwzględniać w swoich strategiach biznesowych czynników ESG, to trafią na listę obserwacyjną i nie będą w nie inwestować” – dodała.

Dodaje, że klienci też wymagają od funduszy inwestycyjnych pokazywania wskaźników dotyczących ESG, które są tworzone na bazie danych ze spółek.

„Nadchodzące nowe pokolenie to osoby, które mają świadomość, czym jest czyste środowisko i zmiany klimatyczne, dla nich będzie ważny nie tylko zysk z inwestycji, ale też to, gdzie ich pieniądze są inwestowane” – powiedziała Izabela Olszewska.

Wymóg pokazania strategii dojścia do bycia zielonym

Krzysztof Szułdrzyński z PwC wskazuje, że regulacje europejskie stawiają wymóg pokazania strategii dojścia do bycia zielonym.

„To powinno być elementem strategii każdej firmy, która chce się rozwijać i pozyskać finansowanie, a warto pamiętać, że będzie dostępnych dużo pieniędzy na transformację biznesów” – powiedział Adamczyk z EBOiR.

„To dopiero początek budowania świadomości, szczególnie w małych i średnich spółek. Na rynku kapitałowym jest dużo środków do pozyskania, ale inwestorzy wymagają odpowiedniej komunikacji. Spółki muszą umieć przekazać strategię ESG i to, jak się ona przekłada na finanse” – dodała Izabela Olszewska z GPW.

Dla inwestorów liczy się transparentność

Michał Perlik z PKN Orlen również ocenia, że transparentność to bardzo istotna sprawa dla inwestorów.

„Oczekują oni szczegółowych informacji, czy cele są wystarczająco ambitne, a ich weryfikacja musi być dokonywana przez niezależnych ekspertów. Na rynku funkcjonuje tyle kryteriów. Coś, co wydaje się z automatu zielone, wcale nie musi takie być” – powiedział.

W grudniu zeszłego roku Orlen wyemitował pierwsze w historii spółki i tej części Europy obligacje, które były oparte na ratingu ESG. Izabela Olszewska z GPW ocenia, że w najbliższych latach na polskim rynku emisje zielonych obligacji będą nabierać znaczenia.

„Mamy kilka spółek, które wypuściły zielone obligacje i notują je na warszawskiej giełdzie. W 2016 roku byliśmy pionierem, gdy polski rząd wypuścił takie obligacje. Mamy też indeksy i wskaźniki, które pokazują progres spółek w kierunku zielonej transformacji. Zielony Ład potrzebuje ogromnych środków do realizacji, potrzebna będzie mobilizacja całego rynku finansowego, nie tylko spółek notowanych na giełdzie, ale i tych, które przyjdą do banku po kredyt” – powiedziała.

Debaty poświęcone Zielonemu Ładowi oraz roli rodzimego rynku kapitałowego w promowaniu kryteriów ESG i zrównoważonego finansowania były częścią XXI Konferencji Izby Domów Maklerskich. PAP Biznes był patronem medialnym wydarzenia.

Źródło: PAP BIZNES
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInwestorzyIzba Domów Maklerskich / IDMRynek kapitałowyspółkiZielony Ład
Autor awi
Źródło aleBank.pl

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
KNF
Z rynku finansowego
KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej banków w 2026 r.
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych

W zależności od koniunktury rynkowej (od której, m.in., zależy wycena inwestycji) oraz poziomu dokapitalizowań przewidujemy, że wartość inwestycji, którymi zarządza PFR może wynieść ok. 43 mld zł w roku 2030 (przyrost o ok. 19 mld zł, tj. ok. 79 proc.). Wzrost wartości będzie wynikać zarówno ze wzrostu wyceny aktywów, którymi zarządzamy, jak i inwestowania (oraz reinwestowania) środków w realizację strategicznych kierunków działania PFR. Kluczowe dla nas jest, żebyśmy byli partnerem pierwszego wyboru, żeby potencjalnie finansujący projekt z Polski, czy zza granicy przychodzili w pierwszej kolejności do PFR, żeby odszukać swoją rolę w finansowaniu swojego projektu.

Piotr Matczuk
Piotr Matczuk
Prezes
PFR
Czytaj artykuł

Najnowsze

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
grafika, Bank Pekao, usługa CyberRescue
Cyberbezpieczeństwo
CyberRescue dla klientów Banku Pekao ze wsparcie ekspertów 24/7
Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai,
Technologie i innowacje
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
Cyberbezpieczeństwo
Porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa tożsamości elektronicznej
znak paragraf na tle flagi UE i USA
Z rynku finansowego
Prawo i asymetria w stosunkach między Unią Europejską a USA

Zobacz także

Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}