Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Ewolucja czy rewolucja? Jak zmieniły się bankowe aplikacje mobilne

Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Ewolucja czy rewolucja? Jak zmieniły się bankowe aplikacje mobilne
Fot. elenabsl/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zamiast dużego ekranu smartfonu - monochromatyczny wyświetlacz mający po kilkadziesiąt pikseli w pionie i poziomie. Zamiast szybkiego internetu - łączność w standardzie 2G. Zamiast aplikacji bankowej - protokół WAP i specjalny, wykorzystujący go serwis, dający dostęp do zaledwie kilku elementarnych funkcji, związanych z obsługą konta. Tak wyglądały prapoczątki mobilnej bankowości.

Zaoferowany w 2000 r. przez BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska) i mBank dostęp do konta za pomocą telefonu komórkowego obsługującego protokół WAP nie był wygodny i nigdy nie zyskał masowej popularności, podobnie jak sam WAP i wykorzystujące go usługi.

Jak w 2003 r. podawał Związek Banków Polskich, w Polsce było – teoretycznie – 150 tys. klientów korzystających z kont za pomocą WAP-u. Ich aktywność była jednak symboliczna, bo wykonali zaledwie 2 tys. transakcji.

Kolejną próbą rozpowszechnienia bankowości mobilnej było wykorzystanie aplikacji SIM-Toolkit. Współpraca banku Inteligo z operatorami Plus i Era umożliwiała klientom obsługę konta z poziomu aplikacji wgranej zdalnie na kartę SIM poprzez usługę OTA (Over The Air).

Pozwalało to na wykonywanie przelewów czy lokalizowanie pobliskich bankomatów, a także – co stanowiło istotną nowość – na przelew do odbiorcy, identyfikowanego numerem telefonu lub adresem e-mail.

Poszukiwania standardu: Java i serwisy lite

Za pierwszą bankową aplikacją mobilną we współczesnym znaczeniu tego określenia można uznać R-Mobile – aplikację banku Reiffeisen, napisaną w języku Java. Była ona dostępna niezależnie od operatora, z którego usług korzystał klient. Zapewniała dostęp do kluczowych funkcji konta bankowego, jak wykonywanie zdefiniowanych przelewów, obsługa kart i lokat, a także kontrola stanu konta czy podgląd archiwalnych transakcji.

Co istotne, korzystanie z aplikacji było bezpłatne – użytkownik ponosił jedynie koszt danych, przesłanych za pomocą protokołu GPRS.
Rozwój telefonów komórkowych sprawił, że z biegiem czasu coraz popularniejsze stały się duże, nawet ok. dwucalowe (choć nadal, według współczesnych standardów, mikroskopijne) wyświetlacze. Próbą wykorzystania tego stanu rzeczy były serwisy internetowe, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK