Tak start-upy zmieniają polską bankowość
W raporcie, zrealizowanym wspólnie przez PKO Bank Polski oraz partnerów, przebadanych zostało 100 firm z obszaru fintech.
W dobie transformacji cyfrowej, szczególnie w obliczu wyzwań jakie postawiła przed nami sytuacja epidemiologiczna w kraju i na świecie, adaptowanie innowacyjnych technologii stało się kluczową umiejętnością dla wielu firm. Nakłady na rozwój innowacji w polskiej bankowości od 2016 r. rosną średniorocznie o 14,5 proc., a według ostatnich badań NBP w 2018 r. wyniosły 1,6 mld złotych. Znaczna część rozwiązań wypracowywana jest przez banki wspólnie z partnerami technologicznymi. Kim są twórcy nowoczesnych narzędzi dla bankowości, jak przebiega rozwój innowacyjnych firm, kto jest ich klientem i jak długo trwa jego pozyskanie? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport „Startup the Bank” przygotowany wspólnie przez PKO Bank Polski, PKO VC, Operatora Chmury Krajowej, The Heart oraz Fintech Poland.
Czytaj także: PZU i Alior Bank ogłaszają nabór dla start-upów w ramach RBL_START #COVID-19 >>>
– Kryzysowa sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w wyniku pandemii koronawirusa, sprawiła, że transformacja cyfrowa w sektorze finansowym jeszcze bardziej przyspieszyła. W tak nieprzewidywalnych warunkach, to właśnie zwinne startupy mogą okazać się najlepszym partnerem technologicznym zarówno dla nas, jak i wielu innych przedsiębiorstw. Raport „Startup the bank” przedstawia 100 innowacyjnych firm oferujących swoje rozwiązania bankowości i daje wskazówki, w jaki sposób sprawnie taką współpracę ułożyć – mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji PKO Banku Polskiego.
– W ciągu ostatnich lat polska branża finansowa coraz mocniej otwiera się na współpracę ze spółkami technologicznymi, testuje nowe innowacyjne rozwiązania, ale także nowe modele biznesowe, które mogą być atrakcyjne dla obu stron. Raport „Startup the bank” oddaje zarówno punkt widzenia dużej instytucji finansowej, jak i małych innowacyjnych firm na tą współpracę. Jest też lekturą pokazującą „blaski i cienie” polskiego ekosystemu sektora finansowego, fintech oraz VC – komentuje Krzysztof Tokarski, dyrektor zarządzający funduszu PKO TFI VC.
Czytaj także: Santander Consumer Bank partnerem strategicznym akceleratora Accelpoint >>>
– Sektor finansowy w Polsce jest bardzo otwarty na innowacje, a cyfrowa transformacja staje się kluczowym czynnikiem zmian w bankach. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że Chmura Krajowa to miejsce, w którym potrzeby instytucji finansowych realizujących swoje cyfrowe strategie mogą się skutecznie spotkać z oryginalnością rozwiązań opracowywanych i testowanych przez startupy. Mamy dla nich m.in środowiska deweloperskie i testowe oraz platformy aplikacyjne, w tym rozwiązania Google Cloud. To zaawansowane technologie, produkty i narzędzia analityczne, z których korzystają zarówno największe korporacje, jak i najszybciej rozwijające się startupy na świecie. W pakiecie z mentoringiem daje to zestaw, który może okazać się bardzo pomocny na trudnej drodze do komercjalizacji pomysłów biznesowych młodych firm technologicznych – powiedział Michał Potoczek, prezes OChK.
Startup w polskiej bankowości
Raport „Startup the Bank” to historia polskiego sektora fintech opowiedziana przez 100 perspektywicznych firm, oferujących swoje rozwiązania w branży finansowej. Do badania zaproszone zostały zarówno tradycyjne fintechy, jak i spółki oferujące rozwiązania w zakresie marketingu czy HR. „Startup The Bank” prezentuje perspektywę szerokiej i zróżnicowanej grupy, a jej analiza pozwala lepiej zrozumieć jak wygląda rynek startupów zmieniających polską bankowość.
Współpraca z bankiem bez tajemnic
Instytucje finansowe to perspektywiczny, ale i wymagający klient. Banki bardziej niż inne branże specjalizują się w systemowym podejściu do współpracy ze startupami, budując dedykowane programy i zespoły innowacji. Akceleracja w bankowości daje 3-krotnie wyższą gwarancję podpisania umowy niż ma to miejsce w innych sektorach, gdzie lepiej sprawdza się tradycyjna sprzedaż. Bankowe zespoły ds. innowacji są kontaktem wykorzystywanym przez startupy o ponad 20 proc. częściej niż w przypadku relacji biznesowych z sektorem e-commerce czy FMCG. Najskuteczniejszym sposobem na rozpoczęcie współpracy jest pilotaż. Niemal 9 na 10 startupów pracujących z bankami, przeprowadziło „piloty” swoich rozwiązań. Dla 70 proc. przebadanych firm, było to działanie, pozwalające na podpisanie komercyjnych kontraktów. Zdaniem 40 proc. badanych, ich rozwiązania to niezbędny element nowoczesnego sektora finansowego. Jak wynika z raportu, nie trzeba być tradycyjnym fintechem, aby zostać partnerem banku. Wśród trzech najważniejszych obszarów wdrożeń znalazła się analiza danych, optymalizacja procesów wewnętrznych oraz obsługa klienta.
Jedynie dla 17 proc. firm najważniejszym benefitem ze współpracy są kwestie finansowe. Dla zdecydowanej większości, ogromne znaczenie mają korzyści wizerunkowe czy dostęp do bazy klientów oraz informacja zwrotna od profesjonalnego partnera. Wniosek nasuwa się sam: polskie startupy w relacjach z branżą finansową są znacznie dojrzalsze niż wskazywałaby na to ich metryka.
Całość raportu dostępna jest za darmo pod adresem: www.startupthebank.com